728 x 90

کارشناس حکومتی: دولت بایدن انگیزه‌ای برای لغو فوری تحریم‌ها و بازگشت به برجام نشان نمی‌دهد

جو بایدن - کاملا هریس
جو بایدن - کاملا هریس

سایت حکومتی خبر فوری روز ۵فروردین در مطلبی از قهرمان‌پور کارشناس حکومتی درباره انتخابات رژیم و سیاست دولت بایدن در مورد برجام نوشت: با وجود این‌که ترامپ موفق نشد برای دومین بار صندلی ریاست‌جمهوری را اشغال کند و یک طرفدار برجام جانشین او شد، اما تحلیل‌ها و اخبار تاکنون نشان می‌دهد که جو بایدن نیز تمایلی به بازگشت به برجام ۲۰۱۵ ندارد.

کارشناس حکومتی درباره تحریمهای آمریکا علیه رژیم آخوندی رو در روی خامنه‌ای که روز اول فروردین گفت: «عجله‌ای در کار نیست و می‌خواهد موضوع را تا تعیین‌تکلیف ریاست‌جمهوری رژیم به عقب بیندازد» گفت : مهم‌ترین مسأله در ۱۴۰۰ که می‌تواند بر بسیاری از تصمیمات و مسایل کلان کشور تاثیر بگذارد تحریم‌ها و چگونگی لغو آنهاست. اگر در رابطه با لغو یا مدیریت آنها قبل از انتخابات کاری انجام نشود و چشم‌انداز روشنی ترسیم نشود این مسأله هم به‌شدت از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ متأثر می‌شود. این در حالی است رفتارهای دولت بایدن در این مدت هم نشان نمی‌دهد که انگیزه‌ای برای لغو فوری تحریم‌ها و بازگشت به برجام به‌صورتی که ایران می‌خواهد، داشته باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهور آینده نظام چه اصلاح‌طلب باشد و چه اصول‌گرا، فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها از مهمترین چالشها برای او خواهد بود.

کارشناس حکومتی ضمن نگرانی از دخالت‌های رژیم در عراق و سوریه و... گفت: مذاکرات آمریکا با طالبان و تشکیل دولت موقت در افغانستان که به‌تازگی آمریکا پیشنهاد داده، مسأله مهمی است که بر روابط ایران و افغانستان تاثیر دارد. در عراق نیز انتخابات پارلمانی داریم، روندهایی در این کشور در جریان است که برای ما نگران‌کننده است. جریانی در عراق شکل گرفته که خواستار محدود کردن قدرت و نفوذ ایران در عراق است و با آمدن بایدن ممکن است این جریان تشدید شود.

آینده سوریه پس از ده سال بحران نیز موضوع مهمی در سیاست خارجی ایران است. علاوه بر این تحولات در کشورهای حوزه خلیج‌فارس کلیدی و مهم است. برخی از این کشورها به سمت اسراییل گرایش پیدا کرده‌اند و عربستان هم در مسیر عادی‌سازی روابط با اسراییل است. تداوم روند عادی‌سازی می‌تواند زنگ خطری برای ایران باشد چرا که این روند اسراییل را به این سمت می‌کشاند که تعیین‌کننده امنیت در منطقه خلیج‌فارس باشد و ممکن است تنش ایران با اسراییل به خلیج‌فارس کشیده شود.

آمریکا تلاش می‌کند نشان دهد بازیگر اصلی در خاورمیانه است. این رفتار را در برخورد قاطع با عربستان و برخوردهایی که در سوریه داشت، دیدیم. به نوعی دنبال اعاده قدرتش در این منطقه است و همان‌طور که مقامات دولت بایدن هم به آن اشاره کردند به‌دنبال احیای ائتلاف‌ها هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2e78052-b4bc-47e9-b621-011fda9f4c7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات