728 x 90

ژنو-چهلمین اجلاس شورای حقوق‌ بشر – سخنرانیها درباره قتل‌عام سال ۶۷ و وضعیت حقوق‌ بشر در ایران

شورای حقوق بشر
شورای حقوق بشر

هنریک هرمانسون-نماینده فرانس لیبرته-بنیاد دانیل میتران

با تشکر از آقای رئیس

جمهوری اسلامی ایران بتازگی یک رئیس جدید قوه قضاییه به‌نام ابراهیم رئیسی را به این سمت منصوب کرد. قبل از این انتصاب، ابراهیم رئیسی یکی از بزرگترین مجرمان جنایت در قرن بیستم محسوب می‌شد. وی از دست‌اندر کاران قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ است.

در جریان این قتل‌عام، رئیسی معاون دادستان تهران بود و شخصاً دستور دستگیری، شکنجه و اعدام اعضای گروه‌های سیاسی را صادر می‌نمود. رئیسی نقش بسیار مشابهی در سرکوب سال ۲۰۰۹ معترضان در ایران ایفا کرده است. به‌عنوان عضو کمیته مرگ تهران وی از زندانیان سیاسی میپرسید که آیا حاضرند برای جمهوری اسلامی بر روی مین بروند و یا یکی از اعضای گروه سیاسی خود را اعدام کنند؟ اگر زندانی به هر یک از این سؤالها پاسخ منفی می‌داد فوراً اعدام می‌شد.

رئیسی به نقش خود در این جنایت علیه بشریت افتخار می‌کند وی تاکنون چندین بار علناً به این موضوع اذعان کرده است. رئیسی تجسم مبری بودن از مجازات ناقضین حقوق‌بشر در ایران است. وزیر دادگستری پیشین و دو وزیر دادگستری قبل از وی نیز شخصاً در قتل‌عام سال ۱۹۸۸ شرکت داشتند. انتصاب جنایتکارانی مانند رئیسی به این منصب تضمین عدم رسیدگی به این جنایات در ایران است و تکرار مجدد آن در آینده را تضمین می‌کند.

ما از شورا می‌خواهیم تا به توصیه گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در رابطه با ایران مرحوم خانم جهانگیر در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ توجه کرده و تحقیقات مستقل بین‌المللی را در این رابطه آغاز کند.

با تشکر

 

سعیده مستوفیان

با تشکر از آقای رئیس

وضعیت حقوق زنان در ایران در چند دهه گذشته وحشت‌آور بوده است و نشانه‌هایی از پیشرفت وجود ندارد. قوانین علیه زنان باقی مانده‌اند. شکنجه، تجاوز و اعدام به‌طور معمول در جریان است و سیستم قضایی از ناقضان حقوق‌بشر محافظت می‌کند.

انتصاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه در ایران بیانگر عدم تعهد به تغییر است. این فرد شخصاً در دهه ۶۰ دستور اعدامهای دسته‌جمعی زندانیان سیاسی را صادر کرده است.

قتل‌عام سال ۱۳۶۷ توسط حکم خمینی، ولی‌فقیه پیشین رژیم ایران، رسمیت یافت. این امر به اعدام بیش از سی هزار زندانی سیاسی منجر شد. سازمان عفو بین‌الملل اخیراً گزارشی با شواهد جدید و برجسته‌یی در رابطه با قتلهای ۱۳۶۷ منتشر کرده است و این‌که چگونه ابراهیم رئیسی نقش اساسی در دستگیریها، شکنجه و اعدام اعضای گروه‌های سیاسی ایفا کرد.

ایرانیان و به‌ویژه خانواده‌های زندانیان سیاسی می‌ترسند که با این انتصاب سناریو فاجعه‌بار ۱۳۶۷ تکرار شود.

بنابراین ما از گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران می‌خواهیم که تحقیق مستقل و بین‌المللی را درباره کشتار زندانیان در ایران در سال ۱۳۶۷ آغاز کند.

ممنون آقای رئیس

 

در چهلمین اجلاس شورای حقوق‌بشر، نمایندگان برخی دیگر از سازمانهای غیردولتی از جمله انجمن بین‌المللی برابری زنان و انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان، طی سخنانی، اقدامات سرکوبگرانه و تبعیض‌آمیز رژیم علیه زنان و نقض حقوق کودکان و همچنین دستگیری و اعدام کودکان و نوجوانان قبل از رسیدن به سن قانونی را تشریح کردند و از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از این اقدامات رژیم آخوندی شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f3aa5d7d-2a0f-486f-8328-f0c8ac454af2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات