728 x 90

پژواک صدای «انقلاب دموکراتیک ایران» در گردهمایی بروکسل

تظاهرات  بزرگ بروکسل
تظاهرات بزرگ بروکسل

موج در موج پرچم ایران بر دستان تظاهر کنندگان، تمثال‌های سرخ‌رنگ معرف شقایق‌های آزادی، آرم سازمان مجاهدین خلق ایران، آرم سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و بروشورهای نقش‌بسته با عبارات خواسته‌های تظاهرات کنندگان.

این مجموع طیف‌های رنگ‌ورنگ، نمادهای سخنگوی نبردی تاریخی و مداومند که سال به سال، قیام به قیام، نسل‌به‌نسل و پیام‌رسان، شهرهای اروپایی را خسته‌ناپذیر درمی‌نوردند.

 

این روزها استبداد روی پرده‌ٔ دین، در محاصرهٔ مراسم مختلف بزرگداشت سالگرد قیام ۱۴۰۱ قرار گرفته است. یکی از این‌ها کنفرانس و تظاهرات ایرانیان هوادار مقاومت ایران و مجاهدین خلق در شهر بروکسل با عنوان «پیروز باد انقلاب دموکراتیک ایران» بود.

روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ نمادهای برافراشته و شانه به‌شانه، در شهر بروکسل به‌هم پیوستند تا بزرگداشت سالگرد قیام سراسریِ ۱۴۰۱ را گرامی بدارند؛ قیامی سرآمد قیامهای پیشین برای آزاد کردن ایران از اشغال‌گران ولایی.

گرامیداشت سالگرد قیام در بروکسل، تبلوری از مطالبات اکثریت جامعهٔ ایران در نفی کامل نظام تمامیت‌خواه آخوندی و هم‌سویان استبدادی‌شان بوده است. گرامیداشتی که نمادی از فعالیت‌های مقاومت ایران در شهرهای میهن برای استمرار قیام بود. گرامیداشتی که تک‌تک کانون‌های شورشی و زندانیان سیاسی با فعالیت‌ها و پایداری‌شان در آن نمایندگی شدند.

 

سالیان متمادی‌ست که رشته‌های قیامهای ایران توسط هواداران شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق، بی‌وقفه در شهرهایی اروپایی تداوم داشته است. این سلسلهٔ هماره هم‌پیوند با قیام‌ها و همیشه حاضر در میدانها، روشنگران آرمان آزادی و افشاگران جنایت‌کاران قاتل آزادی هستند. فعالیت‌های بی‌وقفه‌ٔ اینان، اکنون جهانی شده است. این فعالیت‌ها ساطع پیام‌های انسانی و حقوق‌بشری به‌جانب وجدانهای بیدار در پنج قاره‌ٔ جهان بوده‌اند. از این رو برانگیخته‌گان به طرح قتل‌عام تابستان ۶۷ در سطح جهان، به حمایت از قیامهای مردم ایران و به حمایت از برنامه‌ٔ ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی، پاسخ‌دهنده‌گان به این فراخوانها و فعالیت‌ها هستند.

 

برنامه با سخنان خانم مریم رجوی در گرامیداشت سالگرد قیام ۱۴۰۱ شروع شد. «تابلو پرشکوه قیام»، نخستین وصف این سخنرانی در به‌تصویر کشیدن عظمت اثرگذاری استراتژیک قیام سال قبل بود. «بن‌بست رژیم و بی‌آیندگی‌اش»، توصیفی دیگر از اثرگذاری قیام بر تمامیت نظام بود. فراز دیگر این سخنرانی، شرحی کوتاه از «آمادگی اجتماعی برای رودررویی با رژیم» در مرحله‌ٔ کنونی بود. خانم رجوی تأکید کردند که:

«قیام ایران جنبش آزادی را به شاهراه پیشروی سوق داد. مرزبندی نه شاه و نه شیخ را شاخص این پیشروی تعیین کرد و این‌گونه، سرقت قیام را نافرجام گذاشت. در قیام ۱۴۰۱ جبهه خلق و ضدخلق مشخص شد و نظام ولایت فقیه هیچ گریزی از سرنگونی نخواهد داشت».

 

یکی از فرازهای تظاهرات بزرگ ۲۴ شهریور در بروکسل، یادآوری و تکرار شعارهای قیام ۱۴۰۱ به‌عنوان مطالبات و خواسته‌های جاریِ اکثریت قاطع مردم ایران بود. این شعارها را می‌توان محورهای قطعنامه‌ٔ این گردهماییِ قلمداد نمود:

«امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه / ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم / خامنه‌ای ضحاک! می‌کشیمت زیر خاک / مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر / شاه‌سلطان ولایت، مرگت فرا رسیده / آزادی، آزادی، آزادی / نه سلطنت، نه رهبری ــ دموکراسی، برابری / آزادی می‌آید، با می‌توان و باید / سلطنت، ولایت، ــ یک‌صد سال جنایت / قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان».

 

در این تظاهرات و گردهماییِ پایانیِ آن، نکات برجسته و مشترک سخنرانان، تأکید بر تغییر دوران پس از قیام ۱۴۰۱ و ضرورت شناخت شاخصهای مرحله‌ٔ جدید در نبرد نهایی برای رهایی ایران از اشغال دیکتاتوری ولایت فقیهی بود.

 

پیوست: چکیده‌ٔ سخنرانی‌ها

 

استرون استیونسون: اسم مهسا هرگز فراموش نخواهد شد. نام او در تاریخ ثبت خواهد شد. بی‌تردید زمان تغییر در ایران فرا رسیده است. غرب چطور می‌تواند با رژیمی که در سال گذشته بیش از ۶۰۰ نفر را «دار» زده، رابطه داشته باشد و از آن حمایت کند؟ در خط مقدم مبارزه بودن زنان، دلیل تمرکز این رژیم بر سرکوب زنان است. آخوندها با ترجمه‌ٔ شریرانه‌ٔ قرآن و اسلام، حقوق زنان را نقض می‌کنند. به همین دلیل هم هست که از سازمان مجاهدین خلق ایران می‌ترسد؛ چون زنان در این سازمان نقش رهبری را دارند. در سالگرد قیام مردم ایران، غرب باید سپاه را در لیست قرار دهد و رئیسی باید پاسخگوی جنایاتش باشد.

 

مهدی سامع: قیام‌آفرینان و پایداری زندانیان سیاسی را ستایش می‌کنیم. نفس‌های پایانی مهسا، توفان نفس‌ها را با آتش انقلاب شعله‌ور کرد و جدی‌ترین ستیز میان مردم و ولایت خامنه‌ای شد. اگر چه جانهای شیفته‌ٔ بسیار در خیابان‌ها و زندانها به‌شهادت رسیدند ولی در یک سال گذشته، بحران و شرایط انقلابی وارد مرحله جدید شده است. رژیم فقط راه لگدمال کردن کرامت انسانی برایش باقی مانده است.

 

الهام زندی: حقانیت مبارزه‌ٔ تاریخی مجاهدین با شاه و شیخ، افشاگر خیانتها به قیام ۱۴۰۱ شد. از پیام پر محتوای اخیر رهبری مقاومت برادر مسعود تشکر می‌کنیم.

 

ما این‌جا برای گرامیداشت نسل اندر نسل سرخم قدغن در مباره با دیکتاتوری آخوندی جمع شده‌ایم. کانون‌های شورشی را در خط مقدم نبرد برای آزادی ستایش می‌کنیم. آنها قهرمانانی هستند که ما با افتخار از آنها پشتیبانی می‌کنیم. ما آمده‌ایم که اعلام کنیم تمام سرمایه‌ها را برای سرنگونی حکومت آخوندها داریم: رهبری و سازماندهی و قیام که همه‌ٔ توطئه‌های ارتجاع و استعمار را درهم کوبیده‌اند. بله، می‌توان و باید.

 

عزیر پاک‌نژاد: مقاومتی که در یک سال گذشته صورت گرفت، نه تنها رژیم را در بحرانی‌ترین شرایط فرو برد، بلکه باعث تعمیق مرزبندی‌ها شد. پایداریهای شما باعث شکست ناگزیر طرف‌های ارتجاع و استعمار شد که بساط آلترناتیوسازیهای قلابی را در خارج کشور تدارک دیده بودند. این کار با صاحبان زر و زور و برخی محافل مرتجع منطقه صورت گرفت که از وقوع انقلاب در ایران بسیار می‌ترسند. این کار با برخی رسانه‌های معلوم‌الحال صورت گرفت. رژیم هم‌اکنون زیر ضرب پتک مردم تا سرنگونی خواهد رفت؛ چون شعله‌های این قیام هم‌چنان فروزان هستند. هواداران مقاومت در افشاگریهای یک‌ساله، نقشی بی‌وقفه داشته‌اند. شماها زدوبندهای ارتجاعی و استعماری را برملا کردید. مهندسی خامنه‌ای برای شکست دادن قیام، شکست‌خورده است.

 

راسموس هانسون نماینده پارلمان نروژ: مبارزه و پایداری چهار دهه‌ٔ شما، تواضع و احترام را برمی‌انگیزد. برنامه‌ٔ ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی، راه‌حل مسؤلانه و سازنده و یک آلترناتیو جامع برای آینده‌ٔ ایران است.

 

پائولو کازاکا نماینده پیشن پارلمان اروپا: شجاع‌تر از مردم ایران ندیده‌ام. فکر می‌کنم تمام دنیا باید به خودش ببالد که زنان و مردان جوان ایرانی مقابل رژیم می‌ایستند. پیامی که امروز در بروکسل از شما و زنانی که این‌جا هستید گرفته‌ایم، این است که مردم ایران هیچ‌وقت این رژیم شیطانی را قبول نخواهند کرد. دولتهای غربی فکر می‌کنند که می‌توانند با رژیم مذاکره کنند و مردم ایران را فراموش کنند. آ‌ن‌ها در سمت اشتباه تاریخ ایستاده‌اند. شما مردمی باهوش هستید. من بسیار افتخار می‌کنم که در کنار شما، در این مبارزه با شما شریک باشم. مردم به‌زودی از شر این رژیم خلاص خواهند شد. ما باید مبارزه را ادامه بدهیم.

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95f86e96-574d-447f-a607-2d27c6cd8b6e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات