728 x 90

پولیتیکو: چراغ سبز بلژیک به محکومان تروریستی اجازه می‌دهد به ایران بازگردانده شوند

پارلمان بلژیک
پارلمان بلژیک

به‌دنبال تصویب لایحهٔ حمایت از تروریسم و خیانت به دموکراسی و حقوق‌بشر در کمیتهٔ خارجی مجلس بلژیک در روز چهارشنبه ۱۵تیرماه سایت پولیتیکو در گزارشی با عنوان «قرارداد چراغ سبز بلژیک که به محکومین تروریستی اجازه می‌دهد به ایران بازگردانده شوند» نوشت:

پارلمان بلژیک روز چهارشنبه اولین گام را برای تصویب معاهده‌ای برداشت که می‌تواند یک ایرانی محکوم به تروریسم در بلژیک را به تهران بازگرداند.

این معاهده در روزهای اخیر خشمها را برانگیخته است، زیرا منتقدان نگرانند که منجر به آزادی اسدالله اسدی، تروریستی شود که در دادگاههای بلژیک مجرم شناخته شده و به‌دلیل نقش داشتن در طرح بمب‌گذاری هدف قرار دادن تجمع مخالفان رژیم ایران در فرانسه در دادگاههای بلژیک به ۲۰سال زندان محکوم شده است.

اما وزیر دادگستری بلژیک، وینسنت ون کوئیکن‌بورن، روز سه‌شنبه از این معاهده در مقابل نمایندگان پارلمان بلژیک دفاع کرد و گفت که «جان انسان‌ها در خطر است».

رسانه‌های بلژیکی این هفته گزارش دادند که ایران از فوریه یک تبعه بلژیکی را به‌عنوان اهرم فشار در زندان نگه داشته است.

این معاهده هم‌چنین می‌تواند راه را برای یک معامله سیاسی در آینده در مورد سایر اروپایی‌های بازداشت شده در ایران هموار کند، از جمله احمدرضا جلالی، که در سال۲۰۱۷ توسط دادگاه ایران به اتهام جاسوسی برای اسراییل به اعدام محکوم شد، و بنیامین بریر، یک تبعه فرانسوی. در ایران به اتهام جاسوسی و تبلیغ محکوم شده است.

به‌رغم نگرانیهای اولیه نمایندگان از شرکای حاکمیتی، کمیته روابط خارجی مجلس روز چهارشنبه به این معاهده رأی مثبت داد که راه را برای تصویب آن در هفته آینده توسط کل پارلمان هموار می‌کند.

اپوزیسیون ایران که روز سه‌شنبه در بروکسل علیه این توافق دست به تظاهرات زد، با نارضایتی به این رأی، واکنش نشان داد. شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق ایران، یک گروه اپوزیسیون ایرانی در پاریس، آن را یک «معامله شرم‌آور» توصیف کرد.

معاهده پیشنهادی در ایالات متحده نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. باب منندز، رئیس ایالات متحده کمیته روابط خارجی به بلژیک هشدار داد که به اسدی مصونیت ندهد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee02e79a-a5e6-4a79-b090-0bcf91bb903f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات