728 x 90

پولیتیکو: مذاکرات هسته‌یی برای احیای برجام به بن‌بست کامل رسیده است

مذاکرات وین
مذاکرات وین

مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌یی با رژیم ایران به بن‌بست کامل رسیده است. بن‌بست احیای توافق هسته‌یی که تنها چند ماه پیش قریب‌الوقوع تلقی می‌شد، امروز به چشم‌اندازی در دوردست تبدیل شده است.

نشریه پولیتیکو روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت طی مقاله‌ای نوشت، با وجود داشتن یک توافق حدوداً ۲۷صفحه‌یی تقریباً آماده اجرا، دیپلماتها هنوز بر سر یک نقطه اختلاف نهایی بین آمریکا و رژیم ایران معطل هستند.

اکنون این موضوع به مراحل نهایی مذاکرات طولانی‌مدت برای احیای توافق هسته‌یی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن کشیده شده است. موضوع از چنان حساسیت سیاسی در آمریکا و رژیم ایران برخوردار است که مصالحه غیرممکن بوده و اکنون بیش‌از‌پیش غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

آمریکا سپاه پاسداران رژیم ایران را در سال۲۰۱۹ در فهرست سازمان تروریستی خارجی خود قرار داد که بخشی از کمپین فشار حداکثری رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌یی بود که جاه‌طلبیهای هسته‌یی رژیم ایران را در ازای کاهش تحریم‌ها محدود کرد.

یک مقام آمریکایی مطلع در همین رابطه گفت، موضع آمریکا این بوده است که تا زمانی که رژیم ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن نامگذاری تروریستی را که خود فراتر از برجام است را لغو نخواهد کرد.

این موضع تغییر نمی‌کند، به‌ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم سپاه علیه آمریکایی‌ها، دولت بایدن در داخل با مقاومت سیاسی دو حزبی مواجه است تا برچسب تروریست را از بین نبرد و دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که نامگذاری را در چارچوب مذاکرات برجام کنار بگذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72a76ffb-6857-4877-95ca-717826cfed64"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات