728 x 90

پنجاه‌وسومین روز حمله روسیه به اوکراین - مردم ایران، حامی اوکراین

نبردهای سنگین در شهر ماریوپل
نبردهای سنگین در شهر ماریوپل

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری فرانسه- وضعیت «غیرانسانی» در ماریوپل - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید وضعیت شهر ماریوپل در شرق اوکراین «غیرانسانی» است و هشدار داد که «حذف» آخرین نیروهای اوکراینی که از آن دفاع می‌کنند، به مذاکرات صلح با روسیه پایان می‌دهد. او در یک اظهارات ویدیویی گفت: «روسیه عمداً در تلاش است تا همه کسانی را که در آنجا هستند نابود کند»...

خبرگزاری فرانسه- روسیه حملات خود به کیف را مجدد شروع کرده است - روسیه حملات هوایی به تأسیسات نظامی در کیف را افزایش می‌دهد، یک روز پس از هشدار روسیه که در واکنش به حملات اوکراین در خاک روسیه، روسیه حمله به پایتخت را از سر خواهد گرفت. مسکو می‌گوید از موشکهای دوربرد مستقر در دریا برای ضربه زدن به کارخانه تولید تانک [در کیف] استفاده کرده است. ویتالی کلیچکو، شهردار کیف گفت حداقل یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند.

رویترز - وزارت دفاع انگلستان: توپخانه روسیه به حملات خود به مواضع اوکراین در سراسر شرق کشور ادامه می‌دهد - وزارت دفاع انگلستان روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای روسیه به استقرار مجدد تجهیزات جنگی و پشتیبانی از بلاروس به سمت شرق اوکراین از جمله در مکانهای نزدیک به خارکیف و سورودونتسک ادامه می‌دهند. و افزود توپخانه روسیه به حملات خود به مواضع اوکراین در سراسر شرق کشور ادامه می‌دهد، جایی که روسیه قصد دارد فعالیت تهاجمی خود را از سر بگیرد.

نیویورک تایمز- زلنسکی علائمی می‌دهد که ماریوپل در آستانه سقوط است- یک مقام روسی گفت زمان آن فرا رسیده است که سربازان اوکراینی در شهر بندری اسلحه خود را زمین بگذارند. به دست آوردن کنترل ماریوپل بزرگترین پیروزی روسیه در جنگ نزدیک به دو ماهه خواهد بود.

واشنگتن پست-  آمریکا و متحدانش برای انزوای طولانی‌مدت روسیه برنامه‌ریزی می‌کنند- با گذشت نزدیک به دو ماه از حمله وحشیانه ولادیمیر پوتین به اوکراین، دولت بایدن و متحدان اروپایی آن شروع به برنامه‌ریزی برای دنیایی بسیار متفاوت کرده‌اند که در آن دیگر سعی در همزیستی و همکاری با روسیه ندارند، بلکه به‌عنوان یک استراتژی بلندمدت فعالانه به‌دنبال منزوی کردن و تضعیف آن هستند.

رویترز - با به صدا درآمدن آژیرهای حمله هوایی در سرتاسر اوکراین در اوایل روز یکشنبه، هیچ نشانه فوری از پاسخ به درخواست روسیه مبنی بر تسلیم شدن نیروهای اوکراینی در شهر محاصره شده ماریوپل از ساعت ۵صبح وجود نداشت. در حالی‌که موشکها به کی‌یف و شهرهای دیگر اصابت می‌کند، روسیه گفت که نیروهایش بیشتر ماریوپل را پاکسازی کرده‌اند و تنها با گروه کوچکی از جنگنده‌های اوکراینی در کارخانه غول پیکر فولاد ایلیچ در بندر جنوب شرقی باقی مانده است.

رویترز - وزارت دفاع روسیه اظهار داشت، دریاسالار نیکولای یومنوف، رئیس نیروی دریایی روسیه، با خدمه کشتی مسکوا که گل سرسبد نیروی دریایی روسیه دریای سیاه بود ملاقات کرده و گفت که آنها به خدمت در نیروی دریایی ادامه خواهند داد.

خبرگزاری اینترفکس به‌نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که روسیه ساختمانهای تولید یک کارخانه خودروهای زرهی در کی‌یف و یک مرکز تعمیرات نظامی در میکولایف را تخریب کرد.

رویترز - روسیه اعلام کرد که ورود بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، لیز تراس وزیر خارجه، بن والاس وزیر دفاع و ۱۰ مقام و سیاستمدار دیگر را به این کشور منع کرده است.

رویترز - اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت: اتحادیه اروپا بانک‌های روسیه، به‌ویژه اسبربانک را تحریم خواهد کرد و به‌دنبال «مکانیسم‌های هوشمندانه» برای گنجاندن نفت در تحریم‌ها است.

رویترز - ثروتمندترین مرد اوکراین متعهد شد که به بازسازی ماریوپل کمک کند، جایی که او صاحب دو کارخانه بزرگ فولاد است که به‌گفته او بار دیگر در سطح جهانی رقابت خواهند کرد.

 

سفیر اوکراین: حکومت ایران حامی روسیه است مردم ایران حامی اوکراین

سایت فانوس زاگرس رژیم در مصاحبه با سفیر اوکراین به گوشه‌یی از حمایت مردم ایران از اوکراین بازتاب داد.

این سایت نوشت: سفیر اوکراین در تهران، در گفتگو با روزنامه آسیا... گفت: «ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است اما اگر مثلا فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید مواد غذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمکهای بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟»
سرگیی بوردیلیاک، با اشاره به حمایت مردم ایران از اوکراین در جنگ با روسیه گفت: «اوکراین حمایت مردم اکثر کشورها از جمله ایرانیان را داراست. به‌نظر می‌رسد افکار عمومی همواره حامی اوکراین است. در ایران از مردم عادی این حمایت از اوکراین را می‌بینیم. مثلاً وقتی در خیابان با ماشین ما که پرچم اوکراین بر آن نصب شده است مواجه می‌شوند فریاد می‌زنند و با دست خود اشاره می‌کنند که «اوکراین پیروز می‌شه!» و بوق می‌زنند و حمایت خود را ابراز می‌کنند».

حتی یک ریال از ایران نگرفتیم!

این سایت در ادامه به حمایت رژیم آخوندی از روسیه پرداخته و او از قول سفیر اوکراین می‌نویسد: «تا به‌حال ما هیچ حمایتی از طرف دولت جمهوری اسلامی نگرفتیم و واکنش‌شان را ندیدیم... . بعد از وقوع جنگ در اوکراین که ۴۰روز پیش شروع شده همه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کمکهای بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم».

 

حمایت جهانی از مردم ماریوپل

حمایت جهانی از مردم ماریوپل


نبردهای نفس‌گیر در ماریوپل

وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌یی گفت که به نیروهای اوکراینی در ماریوپل اولتیماتوم داد که تسلیم شوند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری روسی تاس گفته است، تنها راه سربازان اوکراینی برای نجات جان خود زمین‌گذاشتن سلاحها است. این خبرگزاری به‌نقل از ژنرال روسی، میخائیل میزینتسف نوشت: «ما تضمین می‌کنیم که جان همه کسانی که اسلحه خود را به زمین می‌گذارند در امان خواهد ماند».

میزینتسف نیروهای باقی مانده در کارخانه محاصر‌ه‌شده آزووستال را خطاب قرار داد و گفت، آنها باید روز یکشنبه، ۱۷آوریل (۲۸ فروردین) بین ساعت ۶ تا ۱۳ به وقت مسکو نیروگاه را بدون سلاح ترک کنند.

روز شنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که شهر ماریوپل را تسخیر کرده و تنها شماری از نیروهای اوکراینی در کارخانه آزووتسال خود را تسلیم نکرده‌اند.

به گفته شهردار ماریوپل طی شش هفته محاصره و حمله‌های گسترده ارتش روسیه، دست‌کم ۲۱هزار تن از شهروندان ماریوپل کشته شده‌اند. گفته می‌شود که حدود ۳۳۰هزار تن از ساکنان ماریوپل گریخته‌اند و تنها ۱۲۰هزار نفر در این شهر باقی مانده‌اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌یی با وبسایت اوکراینسکا پراودا با اشاره تلویحی به کشتار بوچا به مسکو هشدار داد که ناپدید شدن سربازان به اسارت درآمده در ماریوپل نقطه پایان گفت و گوهای سازش است. زلنسکی گفت که ما مردمانمان یا سرزمین‌هایمان را وجه‌المصالحه قرار نمی‌دهیم.

سقوط کامل شهربندری ماریوپل باعث می‌شود که بندر کریمه در جنوب اوکراین به منطقه تحت کنترل شورشیان مورد حمایت مسکو متصل شده و نوار جنوب‌شرقی اوکراین به کنترل روس‌ها در آید.

 

انتقاد از روند کند انتقال تسلیحات از اتحادیه اروپا

میخائیل پودولیاک، از مشاوران اصلی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگوها با روسیه، از روند انتقال تسلیحات از اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده است.

وی در توئیتی که در حساب رسمی خود منتشر کرد گفت سلاحهایی که اتحادیه اروپا برای اوکراین ارسال کرده «آن‌هایی نبوده‌اند که ما درخواست کرده بودیم» و رسیدن همین سلاحها هم «بسیار زیاد طول کشیده است».

آقای پودولیاک نوشت: «دمکراسی با این بازی پیروز نخواهد شد. اوکراین به سلاح نیاز دارد. نه یک ماه دیگر، بلکه همین حالا».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15a17813-6a08-4db9-af83-837162e30970"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات