728 x 90

پشت‌پرده گرانی اقلام ضروری

در هفته‌ٔ نخست شهریور قیمت هر کیلو برنج ایرانی به ۴۵هزار تومان رسید؛ یعنی یک ایرانی با یارانه‌اش تنها می‌تواند یک کیلو برنج بخرد

این در حالی است که به اعتراف رسانه‌های حکومتی رسوب ۱۰۰هزار تن از این کالا در بندرها و گمرکات کشور است. این نوسان قیمتی بیشتر متوجه برنج‌های ایرانی شده که این موضوع نتیجه‌یی جز کوچک شدن سفره خانوار را در بر ندارد.

سقف دریافتی یک کشاورز ایرانی از فروش برنج ۳۰هزار تومان است؛ البته وزارت جهاد کشاورزی رژیم بسا ارزان‌تر از این قیمت، برنج کشاورزان را خریداری می‌کند.

حال سؤال این است که این چه قدرتی است که از طرفی می‌تواند گمرک‌های ایران را قفل کند و مانع واردات برنج شود تا برای هر کیلو برنج حداقل ۱۵هزار تومان سود ببرد؟

این سیاست جنایت‌کارانه باعث سوءتغذیه و درتهدید قرار دادن سلامت مردم ایران شده است.

روزنامه حکومتی فرهیختگان نوشته است: ممیزان کالری دریافت هر ایرانی طی روز در سال۱۳۹۰برابر با ۲۳۲۰ کیلو گرم کالری بوده که در سال۱۳۹۸ به ۱۹۵۰کیلو گرم کالری رسیده»

این روزنامه به‌نقل از یک کارشناس نوشته: «تورم در اقلام خوراکی حدود ۷۰درصد برآورد می‌شود. عددی که برای موضوع مهمی مانند مواد خوراکی که امنیت غذایی کشور را هدف قرار داده تقریباً فاجعه است».

آمارها نشان می‌دهد که میانگین سرانه‌ٔ مصرف گوشت هر خانوار در سال۸۴، سالانه ۵۷کیلو گرم بوده در حالی‌که در سال۱۴۰۰ به کمتر از ۲۴کیلو گرم رسیده.

این وضعیت را تنها می‌توان فقر تحمیلی از جانب حکومت آخوندی بر مردم ایران نامید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ce2e384-7564-4187-bd97-2229fc167a60"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات