728 x 90

ند پرایس: فتوا هیچ‌گاه اساس تصمیم‌ها و اطمینان آمریکا برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات اتمی نبوده است

ند پرایس
ند پرایس

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا طی سخنانی گفت، فتوای خامنه‌ای هرگز مبنای تصمیم‌گیری آمریکا برای جلوگیری از دسترسی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی نبوده است.
ند پرایس روز چهارشنبه ۲۲دی در کنفرانس خبری خود در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود، فتوای اعلام شده از سوی خامنه‌ای علیه تسلیحات هسته‌یی چیست. گفت، فتوا هیچ‌گاه اساس تصمیم‌ها و اطمینان آمریکا برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات اتمی نبوده است.


سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات وین افزود، در دیپلماسی و امور بین‌الملل چیزی تحت عنوان تضمین وجود ندارد اما پرزیدنت بایدن در ماه مهر گفته بود، آماده است به برجام بازگردد و تا زمانی که رژیم ایران از برجام تبعیت کامل کند، آمریکا نیز از آن تبعیت کامل خواهد کرد.
پرایس اشاره کرد که به‌تازگی کشورهای همکاری خلیج‌فارس نظرات مثبتی نسبت به پیشرفت در مذاکرات وین و احتمال تبعیت رژیم ایران و آمریکا از برجام ابراز کرده‌اند! در حالی‌که درگذشته چنین نبود.
قرار است تا اطلاع ثانوی رابرت مالی در وین حضور داشته باشد و به‌گفته پرایس، تاریخ تقویمی برای پایان مذاکرات تعیین نشده بلکه ادامه فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران هستند که تعیین می‌کنند آیا به نفع آمریکا خواهد بود به مذاکره ادامه دهد یا خیر.
شایان یادآوری است که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین و هم‌چنین جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا از این فتوا استقبال کرده بودند. با این حال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین اسراییل در سال۱۳۹۷ با نمایش اسنادی که از انباری در تهران کشف شده بود، مدعی شد رژیم ایران به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌یی بوده است.


روز سه‌شنبه ۱۱۰ عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه‌یی به وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف فوری مذاکرات وین و اعمال جدی تحریم‌ها خصوصاً در مورد فروش نفت ایران به کشورهایی چون چین شدند. آنها گفته‌اند یا ایران باید به‌طور جدی مذاکره کند یا آمریکا با اعمال فشار آن را ناچار به مذاکره برای توافقی بهتر با محدودیت بیشتر و بدون تاریخ انقضا کند. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b4ddec5-e680-4b78-a71a-98f29b7a89e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات