728 x 90

پاتریک کندی : تحریم ها فقط به رژیم ایران زیان می رسانند نه به مردم ایران

پاتریک کندی
پاتریک کندی

تحریمها فقط به رژیم ایران زیان می‌رسانند نه به مردم ایران به همین دلیل آمریکا باید آنها را حفظ کند. این عنوان مقاله‌ای به قلم پاتریک کندی نماینده پیشین کنگره آمریکاست که در وبسایت نشنال اینترست منتشر شده است.

وبسایت نشنال اینترست پنجشنبه ۲۲دیماه مقاله پاتریک کندی را به شرح زیر منتشر کرد:

ایالات متحده آخرین تحریمهای مربوط به معامله اتمی با رژیم ایران را که به‌حالت تعلیق در آمده بود دوباره برقرار کرد.

با ا شاره به شکست در ایجاد مدراسیون در رفتار رژیم ایران، پرزیدنت ترامپ در ماه مه از این توافقنامه خارج شد.

رژیم ایران کماکان به انبار کردن و آزمایش موشک‌های بالستیکی و دخالتهای خشونت‌بارش را در کشورهای دیگر به‌خصوص در یمن و سوریه ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترامپ در توضیح خود برای بی‌ثمر بودن توافق اتمی به درستی به این نکته اشاره کرد که ا ولین قربانی دیکتاتوری حاکم بر ایران مردم ایران هستند.

پول نقد برجام به جیب ملاها رفت

پول نقد ناشی از توافق برجام فقط به جیب ملاها و سخت سران رژیم ایران سرازیر شد.این پول هیچ کاری برای از بین بردن فقر مردم عادی ایران انجام نداده است. با به‌رسمیت یافتن این موقعیت سیاست سازان و مردم آمریکا می‌توانند به‌طور مؤثر در برابر هر گونه پس اندازی که ممکن است در رابطه با تحریمهای مربوط به نفت و بانکی داشته باشند، مقابله کنند.

در ا ین مورد ما بدون سابقه تاریخی برای راهنمایی نیستیم. زمانی که پدر مرحوم من، سناتور تد کندی، تلاش کرد تا تحریمها را علیه آفریقای جنوبی به راه بیندازد، دولت آپارتاید اصرار می‌کرد که فقط به مردم زیان می‌رساند. اما نلسون ماندلا و اسقف دزموند توتو اطمینان دادند که آنها خواستار اعمال تحریمها هستند زیرا می‌خواهند تا پایان آپارتاید را تسریع کنند. مجلس سنا، به ریاست سناتور کندی و لوئل وایکر، از وتوی ریاست‌جمهوری برای اعمال محدودیتها منصرف شد. هر دو آنها از سوی دولت جدیدی که توسط مردم آفریقای جنوبی انتخاب شده بودند، به اخذ بالاترین جایزه شهروندی نائل آمدند.

این داستان بسیارشبییه داستان ایران است.

منتقدان عقیده دارند که فشار جدید آمریکا برای مردم و رژیم زیان آور است،شاید این فشارها در اعتراض به تحریمها بسیاری از ایرانیها را به آغوش ملاها بیندازد.

اما اعتراض و اعتصابها در شهرهای ایران روشن کرده که مردم عقیده دارند سختیهای اقتصادی‌شان ناشی از اولویتهای خودخواهانه ملاها است و نه فشارهای بین‌المللی. معترضان شعار می‌دهند "دشمن ما همین جاست دروغ می گن آمریکاست

این شعار شاید بهتر باشد خلاصه‌ای از شکست تلاشهای رژیم را برای متقاعد کردن ایرانیان عادی به پذیرفتن دیدگاههایی که بسیاری از مفسران غربی بدبینانه انتظار داشتند، بپذیرند.

فشار بین‌المللی بر رژیم ایران اثر می گذارد

تجارب برداشته شدن تحریمها برای ایرانیان هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشته است که ثروت خارجی در حال رسیدن به خانه نیست، به این معنی که فشار بین‌المللی تنها بر رژیم تاثیر می‌گذارد.

این آگاهی، همین‌طور در شعارهای تظاهرات عمومی، بازتاب می‌یابد. این اعتراضات از ماه دسامیر و ژانویه که رژیم با قیام گسترده توده‌ای تکان خورد،ادامه داشته است.شعارهایی که از رژیم می‌خواهد روی نیازهای مردم ایران متمرکز شود و هدر دادن ثروتهای آنها را در دفاع از بشار اسد دیکتاتور سوریه متوقف کند.

تظاهر کنندگان همچنین این نکته را که سیاست سازان غربی از اعتراف به آن اکراه دارند را اظهار می‌کنند که اصرار بر ادامه سیاست‌های خودخواهانه سخت سران ربطی به این ندارد که جناح سخت در تهران بر سر کار باشد یا میانه‌رو.

فقط فشار شدید از داخل و خارج از کشور می‌تواند رژیم ایران را مجبور به پذیرش تغییرات اساسی کند تا دست از قدرت بردارد.

دولت ترامپ به این ترتیب تغییر معنی‌داری را هدف خود قرار داده است، که مسلماً همان چیزی است که مردم ایران خواهان آن هستند.

معترضان چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند. مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران (NCRI)، اعلام کرد که "سال پر از قیام" می‌تواند منجر به "پیروزی نهایی" برای مردم ایران علیه رژیم شود.

با در نظر گرفتن ثبات قدم تظاهر کنندگان ایرانی در حالی که برای تظاهرات به مرگ تهدید می‌شوند، در پی آن اظهارات

مجاهدین خلق ضد رژیم، و ائتلاف مادر آن، شورای ملی مقاومت، اطمینان بخش است.

مقاومت ایران خواستار مداخله خارجی نیست

بیانیه سازمان مجاهدین خلق در مورد نقش آمریکا و متحدانش در آینده در ایران هیچ‌گونه ابهامی باقی نمی‌گذارد.

مقاومت ایران انتظار مداخله خارجی در نبرد میان رژیم و مردمش ندارد و مایل به چنین کاری نیست.

با این حال، مقاومت به طرز آشکاری مانند سیاست‌گذاران غربی موافق است که مشابه آفریقای جنوبی، تحریم و فشارها ی دیپلماتیک تنها به منافع رژیم و نه مردم ایران ضرر می‌زند.

تحریمها توانایی یک رژیم ناخواسته را برای جلوگیری از قیام مردمی که مدتها رنج کشیده‌اند و خواهان آزادی و دموکراسی هستند را ناکار آمد خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b93573c-2049-4ded-89f5-2e2748aa7ec1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات