728 x 90

وزارت‌خارجه آمریکا: پاسخ ایران (در مورد برجام) را دریافت کردیم اما متأسفانه سازنده نیست!

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز (۱۱شهریور): «وزارت امور خارجه ایران گفت که ایران پاسخی «سازنده» به پیشنهادهای آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ تهران با قدرتهای جهانی ارسال کرده است که باعث برداشت مثبت کمتری از سوی ایالات متحده شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متن ارسالی (از سوی ایران) رویکردی سازنده برای نهایی کردن مذاکرات دارد.

اما وزارت‌خارجه آمریکا ارزیابی متفاوتی ارائه کرد. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: می‌توانیم تأیید کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه سازنده نیست».

در گزارش صدا و سیما آمده است که پاسخ ایران به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات بوده است، ارسال شده است. جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

پس از ۱۶ماه گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن، بورل در ۸اوت گفت که اتحادیه اروپا پیشنهاد نهایی را برای غلبه بر بن‌بست احیای توافق ارائه کرده بود».

 

از سوی دیگر ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که آمریکا پاسخ رژیم ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است افزود: «پاسخ آمریکا از طریق اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نیست».

 

شایان ذکر است که در ۶شهریورماه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «سی.ان.ان» تأکید کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا کماکان دیپلماسی و بازگشت به توافق برجام را بهترین رویکرد در تعامل با ایران می‌داند.

وی گفت که مذاکره‌کنندگان اتمی نسبت به دو هفته پیش به امضای توافق نزدیکتر شده‌اند اما کماکان شکافها و اختلافات عمده‌یی میان طرف‌ها وجود دارد. او با اشاره به ارسال پاسخ واشنگتن به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، از حل مشکل اتمی ایران ابراز امیدواری کرد.

جان کربی، هم‌چنین افزود که در صورت دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی، حل دیگر مشکلات منطقه با تهران بسیار مشکل خواهد شد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/292f81f3-1e9e-45e9-8bfc-900d623adc41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات