728 x 90

وزارت‌خارجه آمریکا: هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌یی ایران حاصل نشد

رابرت مالی نماینده  آمریکا در مذاکرات اتمی با رژیم ایران
رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات اتمی با رژیم ایران

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۹تیر به نقل از وزارت‌خارجه آمریکا درباره شکست مذاکرات دوحه نوشت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌یی ایران حاصل نشده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اواخر روز چهارشنبه گفت: مذاکرات غیرمستقیم در پایتخت قطر بین ایران و آمریکا درباره احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسیده است. مذاکرات در دوحه تلاشی برای از سرگیری مذاکرات طولانی‌مدت با میانجیگری اتحادیه اروپا در مورد بازگشت به توافق ۲۰۱۵ بین تهران و قدرتهای جهانی بود.

خبرگزاری فرانسه افزود:قبلاً هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات اخیر اعلام نشده بود... اما چهارشنبه شب، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت که مذاکرات غیرمستقیم در دوحه به پایان رسیده است.

این سخنگو در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حالی که ما از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از این‌که ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید هستیم»... .

یک منبع اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات، که دو هفته قبل از اولین سفر رسمی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه انجام می‌شود، قرار بود چندین روز طول بکشد...

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی در مورد بازگشت متقابل به انطباق کامل به‌وضوح اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اما در دوحه، مانند گذشته، ایران موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد این‌که آیا می‌خواهد این توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست».

 

در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  پیشرفت نداشتن مذاکرات غیرمستقیم در قطر را اعلام کرده است، اما مرندی مشاور تیم مذاکره کننده رژیم می‌گوید مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۹تیر نوشت: «مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران گفت مذاکرات دوحه شکست نخورده است».

محمد مرندی یکی از مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی رژیم با تأکید بر این‌که مذاکرات دوحه شکست نخورده است، گفت که اظهارات رسانه‌یی مقام‌های واشنگتن را جدی نمی‌گیریم.

وی که با شبکه «المیادین» گفتگو می‌کرد، افزود که مذاکرات درباره موضوع‌های مورد اختلاف باقی مانده از وین، شکست نخورده و روند آن ادامه خواهد داشت.

مرندی تأکید کرد: «انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راه‌کار مثبت، تنها طی دو روز به پایان برسد. ما اظهارات رسانه‌یی مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم».

وی افزود: «طرف آمریکایی باید تضمین‌هایی که نظام به‌دنبال آن است را ارائه دهد تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند».

خبرگزاری سپاه پاسداران- فارس روز ۹تیر در انتشار یادداشتی از حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان در واکنش به شکست مذاکرات قطر نوشت: «آمریکای قطر همان آمریکای وین است!».
پاسدار شریعتمداری در یادداشت خود نوشت: مذاکرات هسته‌یی ایران و ۱+۴ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، منهای آمریکا) که در وین جریان داشت، به‌علت مخالفت آمریکا با لغو تحریم‌ها و خودداری از ارائه تضمین معتبر مبنی بر انجام تعهداتش، متوقف شده بود. نزدیک به ۴ ماه بعد از توقف مذاکرات وین، آمریکا از طریق ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد انجام مذاکره غیرمستقیم با ایران در قطر را مطرح کرد. مسئولان کشورمان اگر چه به مذاکرات قطر خوشبین نبودند ولی با این انگیزه که ترک کننده میز مذاکره نباشند و زمینه را برای تبلیغات سوء آمریکا و متحدانش فراهم نکنند، با این پیشنهاد موافقت کردند و سر انجام مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با وساطت ژوزف بورل در روزهای هفتم و هشتم تیرماه در دوحه صورت پذیرفت و همان‌گونه که انتظار می‌رفت مذاکرات قطر نیز تاکنون با خودداری آمریکا از تضمین درباره انجام تعهداتش روبه‌رو شده و بعید است به نتیجه مطلوبی برسد!

 

روز گذشته خبرگزاریهای حکومتی و همچنین خبرگزاریهای رویترز، وال استریت ژورنال، خبرگزاری فرانسه و آکسیوس شکست مذاکرات را رسانه‌ای کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2bb325e-e1dd-4518-bc90-f5c7d3a79230"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات