728 x 90

وال استریت ژورنال: افزایش اعدامها در ایران در پی سرکوب توسط دولت

قیام سراسری مردم ایران - عکس از آرشیو
قیام سراسری مردم ایران - عکس از آرشیو

به گزارش وال استریت ژورنال به‌تاریخ ۲۱خرداد ۱۴۰۲، اعدامها در ایران به‌دلیل سیاست‌های سختگیرانه دولت به‌صورت گسترده‌تری افزایش یافته است. در ماه می، حداقل ۱۴۲نفر اعدام شده‌اند که این آمار بالاترین تعداد ماهانه از سال۲۰۱۵ به حساب می‌آید.

با افزایش اعدامها در ایران، کشور به مرحله بالاترین تعداد سالانه اعدام در نزدیک به یک دهه گذشته وارد شده است. این افزایش، بر اساس گفته فعالان و تحلیلگران، نشانگر عزم تهران برای سرکوب ناآرامی‌های سیاسی و جنایت است.

به گزارش سازمان حقوق‌بشر ایران در اسلو، در ماه می‌ حداقل ۱۴۲نفر اعدام شده‌اند که این بالاترین تعداد ماهانه از سال۲۰۱۵ است و در ۵ماه اول سال جاری به بیش از ۳۰۰نفر رسیده است.

به علاوه، سازمان عفو بین‌الملل نیز تا ماه مه اعلام کرده است که تعداد اعدامها در ایران ۲۸۲مورد بوده است، که تقریباً دو برابر تعداد ثبت‌شده در همان مدت زمان در سال قبل است.

طبق گفته فعالان حقوق‌بشر، تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. هم‌چنین، در مجموع حدود یک‌سوم افرادی که اعدام شده‌اند بلوچ بوده‌اند. بلوچ‌ها اقلیت سنی هستند که تقریباً ۲درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و اکثراً در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ساکن هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9ac8def-6e0d-4082-a3ac-634f3cce436a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات