728 x 90

هشدار مدیر کل آژانس انرژی اتمی به عواقب پاک کردن اطلاعات دوربینهای نظارتی از سوی رژیم ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره عواقب بروز «سیاه‌چاله اطلاعاتی» که همانا اقدام رژیم ایران برای پاک کردن اطلاعات دوربینهای آژانس است، هشدار داد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۷خرداد در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «بگذارید شفاف بگویم. بدون حضور بازرسان آژانس در ایران، صحبت از حسن‌نیت تنها یک توهم است و بدون حضور بازرسانی که بتوانند بگویند چه اتفاقاتی دارد می‌افتد بی‌معنی است».
وی با تأکید به ضرورت نظارت فنی آژانس بر برنامه‌های اتمی رژیم ایران افزود: «باید اقدامات نظارتی در تمام مراحل کار تضمین شوند و بدون چنین اقداماتی ما در قلمرو بسیار ناشناخته‌ای قرار داریم».


وی در ادامه اظهار داشت رژیم ایران هنوز تماسی با آژانس در راستای تمدید توافق موقت پیرامون ادامه کار دوربینهای نظارتی آژانس انجام نداده است و این بدان معناست که ممکن است رژیم ایران اقدام به پاک کردن اطلاعات ذخیره‌شده از اسفند۱۳۹۹ در دوربینهای نظارتی بکند.
مدیرآژانس خاطرنشان کرد: «آژانس از ایران هیچ پیشنهادی برای تمدید توافق موقت نظارت فنی خود دریافت نکرده است و اگر تا سوم تیر این توافق تمدید نشود، احتمال دارد ایران اطلاعات ضبط شده سایت‌های هسته‌یی خود از ماه فوریه تاکنون را حذف کند».
وی گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد این سازمان در ارتباط با (رژیم) ایران با یک «سیاه‌چاله» اطلاعاتی در فاصله ماه‌های فوریه تا ژوئن، بهمن تا خرداد، مواجه خواهد شد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی به‌تازگی در گزارش خود به شورای حکام، از همکاری نکردن رژیم ایران درباره منشاء ذرات اورانیوم و فعالیت با موارد رادیواکتیو کشف‌شده در چهار مرکز ارائه داده صحبت کرده و از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود.
در همین رابطه رافائل گروسی گفته است: در چنین موردی که سطح غنی‌سازی اورانیوم آن‌قدر بالاست که تشخیص آن از سطح غنی‌سازی شده برای تولید سلاح سخت است، لازم است که آژانس نظارت‌های لازم را انجام دهد تا مطمئن شود برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی به جهتی دیگر حرکت نمی‌کند.
او گفت: اگر قرار باشد کشوری اورانیوم را تا ۶۰درصد غنی کند، اما هم‌چنان نظارت بر آن در حد پایینی که در توافق پادمانی مشخص شده صورت گیرد، و بازرسان نتوانند هر کجا را خواستند بررسی کنند، «خلا اعتبار» نظارتی به‌وجود خواهد آمد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02d347a5-af71-425d-9d50-972420c403b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات