728 x 90

مایک پمپئو: سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران توسط مردم ایران باشد

دیدار مایک پمپئو و خانم مریم رجوی در پاریس
دیدار مایک پمپئو و خانم مریم رجوی در پاریس

ئی یو ریپورتر ۸ اکتبر ۲۰۲۳: وزیر خارجه سابق آمریکا در دیدار با رهبر اپوزیسیون ایران: سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران توسط مردم ایران باشد.

ئی یو ریپورتر

وزیر خارجه قبلی آمریکا در دیدار با مریم رجوی:

سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران توسط مردم ایران باشد

 

مایک پمپئو

ایران هرگز به دیکتاتوری شاه باز نخواهد گشت

و به استبداد مذهبی فعلی رضایت نخواهد داد

 

یی یو ریپورتر ۸اکتبر ۲۰۲۳ (۱۶ مهر ۴۰۲) نوشت: در کنفرانسی در روز جمعه (۶ اکتبر) با حضور مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه قبلی آمریکا تأکید کرد که یک سال پس از آغاز قیام علیه حکومت دینی حاکم در سپتامبر ۲۰۲۲، واضح است که «اعتراضات در ایران با هدف یک جمهوری دموکراتیک و یک ایران آزاد، عاری از هر گونه دیکتاتوری، بود»

مایک پمپئو گفت: «رژیم هر کاری انجام دهد محکوم به شکست است. تغییر در ایران تنها توسط کسانی حاصل می‌شود که دهه‌ها در راستای آن تلاش کرده‌اند، کسانی که بهای آن را پرداخته‌اند و دارای ساختار سازمانی برای تحقق آن هدف هستند. این چیزها به خودی خود اتفاق نمی‌افتند. در نهایت، برای آینده، سیاست ایالات متحده در قبال ایران باید حول محور حمایت از این اپوزیسیون سازمان‌یافته و افزایش فشار بر رژیم تا زمان سقوط آن باشد». وی اضافه کرد، «ایران هرگز به دیکتاتوری شاه باز نخواهد گشت و به استبداد مذهبی فعلی رضایت نخواهد داد»

ئی یو ریپورتر در ادامه این گزارش افزود: خانم مریم رجوی در سخنان خود یک ارزیابی از روند تحولات ایران از سال گذشته ارائه داد. او گفت، «با وجود سرکوب گسترده، آمادگی اجتماعی برای ادامه اعتراضات افزایش یافته است. خامنه‌ای و سپاه پاسداران نمی‌توانند از فوران این آتشفشان جلوگیری کنند.

به گفته مریم رجوی «موضوع اصلی، ترس رژیم از یک جنبش سراسری است که آماده یک تغییر اساسی در ایران است». او اضافه کرد، «با وجود دستگیری هزاران تن از اعضای کانونهای شورشی، شبکه آنها در بسیاری از استانها گسترش یافته و در سال گذشته توانستند ۳۷۰۰ عملیات ضد سرکوب و دهها هزار اقدام اعتراضی را سازماندهی کنند. فقط در مدت کوتاه سالگرد قیام آنها بیش از ۴۰۰ اقدام اعتراضی داشتند»

مریم رجوی اضافه کرد: رژیم برای مقابله با پیشرویهای مقاومت، حملات خود را به مجاهدین خلق افزایش داده است. در داخل ایران با سرکوب این کار را می‌کنند. در سطح بین‌المللی، آنها این کار را با شیطان‌سازی و با درخواست از دولتهای دیگر برای اعمال محدودیت بر مقاومت ایران انجام می‌دهند. از این طریق رژیم سعی می‌کند تعادل خود را حفظ کند.

ئی یو ریپورتر هم‌چنین نوشت: به‌گفته پمپئو، ین وحشتناک بود که دفتر نماینده ویژه برای ایران در وزارت امور خارجه، در بحبوحه قیام ایران، به جای حمایت از معترضان به‌دنبال جلب رضایت خامنه‌ای بود و تصمیم گرفت حملات خود را بر مجاهدین خلق متمرکز کند، حتی همان کلماتی را بکار برد که رژیم به کار می‌برد. بگذارید واضح بگویم. حملات علیه کسانی که به‌دنبال آزادی و دموکراسی در ایران هستند، تأسف‌بار است، چه از طرف دولت من باشد و چه هر جای دیگری. هیچ آمریکایی وطن‌پرستی، جمهوری خواه یا دموکرات، نباید خواستار این باشد.

 

گزیده‌ای از سخنان مایک پمپئو – وزیر خارجه قبلی آمریکا

من آخرین بار در ژوییه، فقط سه ماه پیش با شما صحبت کردم، اما از آن زمان تاکنون چیزهای زیادی اتفاق افتاده است. زمان کمی است، اما یک سال پس از شروع قیام، رژیم در بن‌بست کامل قرار دارد. راه برون‌رفت از بحران ندارد، درگیری بین مردم و رژیم که در واقع در آن ۹۰روز بوده فقط تشدید شده است، . ناآرامیهای مدنی قدرتمندتر شده است. رژیم با اعدام‌های بیشتر، سرکوب بیشتر، زندانهای بیشتر، شکنجه‌های بیشتر پاسخ داد، دقیقاً همان چیزی که از گروهی از رهبران وحشت‌زده انتظار می‌رفت. این در واقع شکاف بین رژیم و مردم را عمیق‌تر کرده است، همان‌طور که می‌دانیم می‌باید این‌طور می شد.

باید بدانیم که همه در این سالن اهداف یکسانی دارند. آنها نشان داده‌اند که سپاه که با سرکوب وحشیانه معترضان، این رژیم را در قدرت نگه می‌دارد، به‌خاطر حوادث سال گذشته متزلزل شده است. همه چیز برای آن بدتر می‌شود، من به آن اطمینان دارم. من با تمام وجودم ایمان دارم که مردم ایران و مقاومتی که امروز توسط افراد در این سالن مورد تشویق قرار می‌گیرد قوی‌تر از آن‌هاست.

 

ما، هر یک از ما، همه در سرتاسر جهان باید تشخیص دهیم که هدف این قیامها چیست. هدف آنها یک جمهوری دموکراتیک و ایران آزاد است که عاری از هر گونه دیکتاتوری است. این هدف ماست همه اینجا در این هدف مشترک هستند.

و من می‌خواهم قبل از این‌که امروز همه شما را ترک کنم، سه نکته را روشن کنم.

اول، رژیم هر کاری بکند، محکوم به شکست است.

 

دوم، حتی با همان اهمیت، تغییر در ایران فقط توسط کسانی حاصل می‌شود که دهه‌ها برای آن تلاش کرده‌اند، کسانی که بهای آن را پرداخته‌اند و دارای ساختار سازمانی برای تحقق آن هدف هستند. این چیزها به خودی خود اتفاق نمی‌افتد.

سوم و در نهایت، برای آینده، سیاست ایالات متحده در قبال ایران باید حول محور حمایت از این اپوزیسیون سازمان‌یافته و افزایش فشار بر رژیم تا زمان سقوط آن باشد.

همه شما، مجاهدین خلق، و حامیانتان تجمعاتی را در خارج از کشور سازماندهی کرده‌اید. یکی از این راهپیمایی‌ها که به هزاران نفر می‌رسید، در ۱۹سپتامبر اتفاق افتاد. در اعتراض به سفر رئیسی و در حمایت از پرزیدنت مریم رجوی و طرح ۱۰ ماده‌یی او برای آینده ایران، درست در آن سوی خیابان سازمان ملل برگزار شد. تماشای توقف ترافیک در نیویورک به‌خاطر تظاهرات با شکوه بود.

 

وقتی صحبت از یک کار نامربوط می‌کنیم، شش میلیارد دلار. شش میلیارد دلار مماشات. شواهد بیشتری مبنی بر تصمیم اخیر دولت بایدن مبنی بر پرداخت هزینه برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانواده‌هایشان، کاری که من برای انجام آن برای مدت طولانی سخت تلاش کردم. ما ۵۸ آمریکایی را در دوران حضور من در دولت ترامپ به آمریکا بازگرداندیم. گفته می‌شود این شش میلیارد دلار فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده است. این خنده‌دار است. بیایید شفاف باشیم. ما این را می‌دانیم. احتمال این‌که این پول به نفع مردم ایران باشد، صفر است. این احتمال وجود ندارد. همه شما این را می‌دانید. رژیم صرفاْ شش میلیارد دلار برای گسترش وحشت به آمریکا، اسراییل و نابودی دشمنانش در سراسر جهان به دست آورد. و آنها از این پول برای تعقیب مخالفان ایرانی در خارج از کشور و داخل کشور استفاده خواهند کرد. شش میلیارد دلار برای تأمین مالی سرکوب وحشیانه مقاومت سازمان‌یافته در داخل ایران. این یک صفحه مستقیماً از کتاب بازی پرزیدنت اوباما است.

 

ما اکنون می‌دانیم که در داخل دولت ایالات متحده افرادی بودند که ظاهراً از طرف ایالات متحده کار می‌کردند، اما از ظریف وزیر امور خارجه و یارانش در داخل ایران راهنمایی می‌گرفتند. می‌دانید، من به یاد دارم زمانی که من وزیر امور خارجه شدم، ما بودجه آژانس کار و کمک‌رسانی ملل متحد را دقیقاً به‌دلیل این خطر قطع کردیم. می‌دانستیم این پول کجا می‌رود. ما می‌دانستیم که دولت قبلی به حرف‌های رهبران رژیم ایران گوش می‌داد. ما نمی‌دانستیم که آنها تا این حد در داخل دولت ما نفوذ کرده‌اند. می‌دانید، ما توانستیم رژیم ایران را تحریم کنیم، آنها را تحت فشار واقعی قرار دهیم و هم‌چنان دو گروگان را به آمریکا بازگردانیم. آقای وانگ و آقای وایت بدون این‌که حتی یک دلار به این رژیم تروریستی بدهند به وطن برگشتند و نزد خانواده‌هایشان آمدند.

این سیاستی که ما نه تنها آمریکا، بلکه قدرتهای بزرگ اروپایی نیز به آن بازگشته ایم، کاملاً نتیجه معکوس دارد. ثروت تازه یافته رژیم ایران، ما آن را در ماهها و سال‌های آینده خواهیم دید، ترور را در خارج از کشور تأمین می‌کند و مردم را در داخل سرکوب می‌کند. پس بیدار شویم، بیایید کار را درست انجام دهیم، همه ما، نه فقط ایالات متحده، بلکه هر یک از ما. به صدای مردم ایران گوش دهید. در بیش از ۲۸۰شهر در تمام ۳۱استان ایران، حکومت تئوکراسی حاکم را رد کرده و روشن کرده‌اند که آخوندها ویژگی دائم این ملت نیستند. شعاری که امروز همه شما در اینجا گفتید در مورد مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه آیت‌الله، ما به دیکتاتور نیاز نداریم. این باید به ما همه چیزهایی را که باید در مورد این‌که چه کسی باید در حمایت از او عمل کنیم، بگوید. این امر از نظر اخلاقی نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد.

 

من می‌خواهم با شادی و استفاده از این فرصت به پایان ببرم، زیرا معتقدم واقعی است و شایسته است. همان‌طور که ما به‌دنبال حمایت از جنبش مقاومت در داخل و خارج از ایران هستیم، باید در نظر داشته باشیم که آینده ایران چه خواهد بود، چگونه باید باشد، چه چیزی می‌خواهیم. اینجا همه خواهان آزادی مردم ایران هستند. بیایید در مورد این‌که چگونه می‌توانیم به آن دست‌یابیم، چگونه می‌توانیم چیزی بسازیم که نه تنها می‌تواند جایگزین رژیم شود، بلکه این کار را به‌گونه‌یی انجام دهیم که پایدار باشد و آزادی را برای همه در داخل آن ملت خوب تضمین کند.

همان‌طور که قبلاً گفته‌ام، ایران هرگز به دیکتاتوری شاه باز نمی‌گردد و به حکومت دینی کنونی در ایران رضایت نخواهد داد. بقایای سلطنت گذشته نتوانسته‌اند در طول قیام در سال گذشته هیچ‌گونه نفوذی به دست آورند. حامیان شاه زمانی که به‌شدت به همکاری با سپاه متکی بودند، افشا شدند. آنچه ایران به آن نیاز دارد چیزی است که مشابه خواسته مردم این سالن باشد. افرادی که به‌سادگی آزادی را برای همه می‌خواهند. نمونه حکومتی که منعکس‌کننده اراده مردم است. ما به دیکتاتوری نیاز نداریم. ما به آزادی نیاز داریم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2c8552d-33ad-41cb-9a58-10d54e905b93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات