728 x 90

هانا نویمن: هر عمل سپاه پاسداران مصداق ترور است، ما با آنها مثل تروریستها برخورد می‌کنیم

هانا نویمن نماینده پارلمان اروپا از آلمان
هانا نویمن نماینده پارلمان اروپا از آلمان

هانا نویمن نماینده پارلمان اروپا از آلمان در یک گفتگوی اختصاصی با یورونیوز درباره لیست‌گذاری سپاه پاسداران گفت: برای ما هر عمل سپاه پاسداران مصداق ترور است. به همین دلیل است که ما با آنها مثل تروریستها برخورد می‌کنیم.

هانا نویمن در پاسخ به سؤال یورونیوز که با وجود تصویب قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل روز گذشته گفت: «این کار بدون حکم دادگاه قابل انجام نیست». قدم بعدی شما برای دستیابی به این هدف چیست؟ مکانیزم واقعی چه خواهد بود؟

هانا نویمن گفت: من فکر می‌کنم برای هر کسی که در امر رژیم‌های تحریمی تخصص دارد، روشن است که قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی تصمیمی نیست که تنها توسط پارلمان اروپا گرفته شود. پس، در واقع ما باید راههای قانونی را برای رسیدن به آن بررسی کنیم. این راه می‌تواند یک حکم دادگاه از کشوری عضو اتحادیه اروپا باشد، از کشوری مورد تأیید اتحادیه اروپا که قابل انطباق بر قوانین اتحادیه اروپا باشد و به نوعی بررسی موشکافانه قانونی نیازمند است. بنابراین، فکر می‌کنم نکته کلیدی این است که همه ما شروع به یافتن راههای قانونی در جهت قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی کنیم. در عین‌حال، یک پیام سیاسی روشن هم مطرح است -چیزی که روز گذشته در اظهارات آقای بورل ندیدم- این است که برای ما هر عمل سپاه پاسداران مصداق ترور است. به همین دلیل است که ما با آنها مثل تروریستها برخورد می‌کنیم. برای مثال تا زمانی که به سرکوب وحشیانه اعتراضات پایان ندهند، از دیدار با آنها استقبال نمی‌کنیم.

 

یورونیوز: موضع‌گیری و رفتار مقامات ایرانی نشان‌دهنده تداوم صدور احکام اعدام و سرکوب معترضان است. اقدام عملی بعدی شما برای جلوگیری از این سرکوب‌ها چیست؟

هانا نویمن: نخست پیام ما باید به آنها واضح باشد. این‌که ما این رفتارشان را نمی‌پذیریم و تا زمانی که به این رفتار ادامه دهند، آنها را به‌عنوان طرف مذاکره مورد اعتماد در نظر نمی‌گیریم. علاوه بر این، بسیار مهم است تا اقداماتمان را در جهت حمایت از معترضان داخل ایران افزایش دهیم. این مسأله در قطعنامه هفته گذشته اتحادیه اروپا نیز به‌وضوح مشخص است. این اقدامات حمایتی می‌تواند از قبیل حضور نمایندگان ما در دادگاههای معترضان، استخدام وکیل برای آنها و یا فراهم کردن ویزاهای کوتاه مدت در صورتی که به خروج فوری از کشور نیازمند بودند، باشد. در عین‌حال باید به ایرانیان ساکن خارج از کشور نیز توجه کنیم. حتی ایرانیانی هم که این‌جا در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، می‌توانند در معرض تهدید فزاینده باشند. چون حکومت ایران تنها مخالفان داخل کشور را هدف سرکوب قرار نمی‌دهد و برای ارعاب و سرکوب مخالفان سیاسی در این‌جا نیز تلاش می‌کند. بنا بر این ما باید حساسیت سرویس‌های امنیتی، پلیس و واحدهای تحقیقات جنایی را افزایش داده تا توانند بهتر از آنها و آزادی بیانشان اینجا در اتحادیه اروپا محافظت کنند.

هانا نویمن در پاسخ به این سؤال که برخی ایرانیان معتقدند اتحادیه اروپا حقوق‌بشر را فدای منافع سیاسی خود می‌کند، گفت: به نظر من، داشتن ایرانی بدون بمب هسته‌یی، ایرانی که شهروندانش بتوانند آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند و در آن زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و هم‌چنین اطمینان از این‌که سپاه پاسداران از ایجاد وحشت در سراسر خاورمیانه دست برمی‌دارد، از جمله مهمترین منافع سیاسی اتحادیه اروپا است. در نتیجه فکر می‌کنم منافع سیاسی ما و مردم ایران بسیار با هم هم‌سو است. با این‌حال باید ببینیم این خواستها را چطور می‌توانیم برآورده کنیم. خوشحالم که پارلمان اروپا توقع خود از مسئول سیاست خارجی و کشورهای عضو اتحادیه را به‌وضوح نشان داد. در حال حاضر همه ما برای این‌که از حرکت کل اتحادیه در این مسیر اطمینان حاصل کنیم، باید از فضاهای سیاسی که در اختیار داریم استفاده کرده، با دولتهای خود صحبت کنیم و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهیم.

 

یورونیوز: جوزپ بورل گفت که برجام نمرده است. اروپا چقدر حاضر است برای احیای این توافق پیش رود و تا چه حد دنباله‌رو آمریکا خواهد بود؟

هانا نویمن: بگذارید صریح بگویم، اگر این حکومت که شهروندان خود و تمام منطقه را به وحشت می‌اندازد بمب اتم داشت، اوضاع بسیار سخت‌تر می‌شد. بنابراین ما باید هر آنچه ممکن است برای جلوگیری از دستیابی آنها به بمب اتم انجام دهیم. با این حال فکر می‌کنم احیای برجام و بنا بر این مذاکرات هسته‌یی در حال حاضر به‌وضوح سیگنال اشتباهی است. این حکومت پیش‌تر در سال گذشته دوبار از یک توافق تقریباً نهایی شده بیرون رفته است و در حال حاضر هم تا زمانی که مخالفانش را در وطن خود می‌کشد، نمی‌تواند طرف مذاکره مورد اعتمادی باشد. بنابراین همان‌طور که در قطعنامه پارلمان اروپا به‌طور واضح بیان شده است، اگر چه ما در حال حاضر از احیای برجام سودی نخواهیم برد اما حکومت ایران می‌تواند از آن به‌عنوان مشروعیت و به نوعی مقبولیت بین‌المللی سوء‌استفاده کند. هیچ گزینه‌یی وجود ندارد و قطعاً احیای برجام به سود ما نیست. البته صادقانه بگویم، هیچ‌کس هم از ماه مارس یا آوریل به بعد مذاکره‌ای نکرده است. پس من فکر می‌کنم اینجا جایی است که باید این مذاکرات را فعلاً رها کنیم و صراحتاً بگوییم تا زمانی که سرکوب وحشیانه علیه معترضان ادامه دارد، با این حکومت مذاکره نمی‌کنیم.

 

هانا نویمن افزود: اما هفته گذشته هنگام مباحثه درباره قطعنامه پارلمان اروپا، گفتمان به‌وضوح تغییر کرد. سیگنال‌های بسیار قوی از جانب آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان دریافت کردیم که با این قطعنامه موافق بود. هم‌چنین شاهد صدور قطعنامه‌یی توسط پارلمان هلند در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی بودیم. اکنون نیز شاهد اقدامات بریتانیا در این جهت هستیم. اما شاید مهم‌تر از همه در چارچوب اروپایی، شاهد این بودیم که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در داووس هم‌سو و موافق با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی صحبت کرد. بنابراین ما یک بار دیگر دیدیم که اگر چه قطعنامه‌های پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند، اما فضایی را برای گفتمان و تغییر سیاست در سراسر اتحادیه اروپا و حتی فراتر از آن می‌گشایند. اکنون این موضوع در شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا به مباحثه گذاشته شده است و درک من از اظهارات تا حدودی ناشیانه آقای بورل این است که او اساساً نگرانی‌هایی از جنبه حقوقی نسبت به این مسأله دارد و نه سیاسی که این خود گامی بزرگ و رو به جلو است. اکنون ما باید برای حل مشکلات حقوقی با تمام قوا عمل کنیم و حتم دارم که اگر جمهوری اسلامی به سیاست‌های سرکوبگرانه خود ادامه دهد، کل اتحادیه اروپا در راستای مسیر تعیین شده توسط پارلمان اروپا در هفته گذشته، گام بر می‌دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b86c3b7-fccd-4a35-898f-0b09105a5f0e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات