728 x 90

نیویورک تایمز: چگونگی انهدام تأسیسات مخفی تسلیحات رژیم ایران در سوریه

 انهدام تأسیسات مخفی تسلیحات رژیم ایران در سوریه
انهدام تأسیسات مخفی تسلیحات رژیم ایران در سوریه

نیویورک تایمز در مقاله‌یی به تاریخ جمعه ۲۳ شهریور به‌نقل از یک مقام آمریکایی اطلاعاتی درباره چگونگی انهدام تأسیسات مخفی تسلیحات رژیم ایران در سوریه منتشر کرد.
این گزارش می‌گوید: «مقامات به شرط ناشناس ماندن پیرامون اطلاعات حساس صحبت کردند. آنها جزئیات جدیدی درباره نحوه انجام یک حمله کماندویی توسط نیروهای ویژه اسراییل در روز یکشنبه در سوریه که منجر به تخریب یک مرکز تولید موشک حزب‌الله شد دادند.
به گفته مقامات، این تأسیسات مخفی در شمال غربی سوریه مورد حمله هوایی قرار گرفت. نیروهای زمینی که از هلیکوپترها برای به‌دست آوردن شواهد در یک حمله قبل از سحر به حرکت درآمدند، به انی مرکز یورش بردند.
مقاله در ادامه اضافه می‌کند: «قبل از حمله، اسراییل به ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده و دیگر مقامات ارشد آمریکایی اطلاع داده است.
دیدبان سوری حقوق‌بشر گروه مستقر در بریتانیا گفت در این تأسیسات که هدف قرار گرفته موشکهای با برد متوسط نقطه زن انباشته می‌شده است و برخی تحلیلگران گفتند این تسلیحات به حزب‌الله کمک می‌کرده تا اهداف شمال اسراییل را مورد اصابت قرار بدهند.
نویسنده در ادامه مقاله خود اضافه می‌کند که رالف گاف، یکی از اعضای ارشد سابق سیا که در خاورمیانه خدمت کرده است در این باره گفت این یک اقدام جدی بود. وارد کردن نیرو علامتی بود به حماس و ایران مبنی بر این‌که اسرائیل، با وجود درگیر بودن شدید در غزه و با حزب‌الله در شمال، هم‌چنان می‌تواند یک مأموریت عملیات ویژه پیچیده را طراحی، راه‌اندازی و از آن خارج شود که نه تنها هدف دشمن را نابود می‌کند، بلکه اطلاعات با ارزش بالا را هم برای ادامه اهداف بعدی توقیف می‌کند.

فاکس نیوز ۲۲ شهریور نیز در این باره گفت گزارشهای جدید حاکی از آن است که ارتش اسراییل طی یک حمله غیرمعمول به تأسیسات نظامی رژیم ایران در سوریه حمله کرده است.
بنا بر گزارشها، ارتش اسراییل ۲ تا ۴ نفر از نیروهای رژیم ایران را در جریان حمله به تأسیسات مصیاف دستگیر کرد.
بر اساس گزارشها، نیروهای ویژه اسراییل به تأسیسات تسلیحاتی رژیم ایران در سوریه حمله کردند که بر اساس گزارشها دست کم ۱۸ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.
نیروهای ویژه ارتش اسراییل با نیروهای زمینی درگیر شدند و تعدادی از سوریها را کشتند و چهار پاسدار را اسیر کردند. شبکه عرب زبان الحره که متعلق به آمریکا است، خاطرنشان کرد که شدت حملات و تعداد کشته‌ها 'غیرعادی' است.
سوریه مدعی شد که این حمله به یک مرکز تحقیقات علمی اصابت کرده است، اما مخالفان گزارش دادند که این تأسیسات متعلق به سپاه پاسداران است که به توسعه موشکهای بالستیک و پهپادها اختصاص یافته است.
مقامات غربی مدعی شده‌اند که این مرکز به‌عنوان یک کارخانه تولید تسلیحات عمل می‌کند که سلاحهای شیمیایی مانند گاز سارین تولید می‌کند. مقامات سوریه این اتهامات را رد کرده‌اند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۲۳ شهریور با اشاره به حمله اخیر اسراییل به تأسیسات نظامی رژیم آخوندی در منطقه مصیاف در سوریه نوشت: پیش از شروع عملیات زمینی که از طریق هلی‌برد ۱۰۰ نیروی ویژه اسراییلی انجام گرفت، چند حمله شدید هوایی به نقاط کلیدی در اطراف مصیاف انجام شد تا بدینوسیله پدافند هوایی دچار پارازیت شود. بعد از آن درگیری شدید روی زمین بیش از ۳ ساعت ادامه داشت و صدای شلیک ها به‌وضوح در اطراف منطقه شنیده می‌شد.
این منبع اضافه کرد: نیروهای اسراییلی در این اثنا کارخانه موشکی رژیم را منفجر کردند. هنوز مشخص نیست آیا نیروهای اسراییل موفق به خارج کردن اسناد مهم در این سایت شدند یا نه. در عین‌حال که دستگیری عناصر رژیم ایران نیز تکذیب شده است.

واکنش ترسان رژیم آخوندی
خاطرنشان می‌شود که سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم روز دوشنبه در واکنشی ترسان نسبت به حمله شامگاه یکشنبه به مرکز تحقیق و تولید موشکهای زمین به زمین متعلق به سپاه پاسداران در سوریه گفت:
تلویزیون رژیم – ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - سخنگوی وزارت خارجه رژیم: مایلم من اولاً این حمله جنایت‌کارانه‌ای که رژیم غاصب صهیونیستی بامداد امروز به خاک سوریه انجام داده به‌شهادت جمعی از شهروندان این کشور و مجروح شدن عده قابل توجهی منجر شده رو شدیداً و با قوی‌ترین عبارات محکوم بکنم... ... .
اون چه که هم در برخی از رسانه‌های وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده مربوط به این‌که احیاناً مرکزی رو وابسته به ایران یا تحت حمایت ایران مورد حمله قرار دادند ما تأیید نمی‌کنیم اونچه که منابع رسمی دولت سوریه اعلام کردند حمله به برخی از مراکز سوریه از جمله حمله به یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به وزارت دفاع و در واقع ارتش سوریه را مورد حمله و تجاوز قرار دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/674900a6-8afe-4e44-aa8a-38bc02e499b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات