728 x 90

نیروهای نیابتی رژیم ایران دست به موج جدیدی از حملات می‌زنند

مزدوران حشدالشعبی در عراق
مزدوران حشدالشعبی در عراق

وال استریت ژورنال سه‌شنبه ۲آبان نوشت با حمایت آمریکا از اسرائیل، شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران دست به موج جدیدی از حملات می‌زنند. بعد از آن که تهران تهدید یک درگیری بزرگتر در خاورمیانه را طی روزهای اخیر با آزاد کردن شبه‌نظامیان منطقه‌یی که سالیان صرف تسلیح آنها کرده برای حملات بیشتر افزایش داد، وزیر خارجهٔ آمریکا آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه هشدار داد که در صورتی که رژیم ایران یا نیروهای نیابتی آن به پرسنل آمریکا حمله کنند، واشنگتن ”به‌سرعت و قاطعانه“ پاسخ خواهد داد.

برای بیش از ۶ماه، به‌عنوان بخشی از یک ترک مخاصمه اعلام نشده بین تهران و واشنگتن، این گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران از مبادرت به حملات پهپادی و راکتی به سربازان آمریکایی در عراق و سوریه خودداری کردند.

ولی هنگامی‌که مقامات آمریکایی گفتند گروه‌های مورد حمایت رژیم ایران دست به ده حملهٔ پهپادی و راکتی به پایگاههای سربازان آمریکایی در عراق و سه حمله دیگر به پایگاه آمریکا در جنوب‌شرقی سوریه زدند، این وضعیت ناگهان پایان یافت.

این حملات بین ۱۷ الی ۲۴ اکتبر صورت گرفت.

بگفتهٔ مقامات آمریکایی، در یمن، حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران دست به شلیک ۵موشک کروز که ایران در اختیارشان قرار داده بود و پرتاب حدود ۳۰پهپاد بسوی اسراییل در حمله‌یی که بزرگتر از چیزی بود که پنتاگون توصیف کرده بود، زدند.

هفتهٔ گذشته، یو.اس.اس. کارنی ناوشکن موشک‌انداز آمریکا که در شمال دریای سرخ عمل می‌کرد، ۴موشک کروز را سرنگون ساخت و موشک پنجم نیز توسط عربستان سعودی که از حریم هوایی خود حفاظت می‌کرد سرنگون شد.

در میان افزایش قابل توجه حملات به نیروهای آمریکایی، پنتاگون مبادرت به مستقر کردن یک دوجین سیستم دفاع هوایی در کشورهای خاورمیانه قبل از حملهٔ زمینی مورد انتظار اسراییل به غزه زد و بنا به گفتهٔ مقامات آمریکایی پایانه‌های موشکی را به عراق، سوریه و خلیج منتقل نمود.

پنتاگون در حال ارسال یک پایانهٔ تاد به عربستان و سیستم‌های موشکی زمین به هوا به کویت، اردن، مصر، عربستان، قطر و امارات متحدهٔ عربی است. مقامات گفتند انتظار می‌رود که این سیستم‌ها در اواخر این هفته مستقر شوند...

این هفته تمرکز آمریکا روی تهدیدات متوجه سربازان آمریکایی در سراسر خاورمیانه است.

بلینکن روز سه‌شنبه در دیداری پرتنش در ملل متحد گفت، ”آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست؛ ما خواهان گسترش این جنگ نیستیم. اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی آن دست به حمله به پرسنل آمریکایی در هر جایی بزنند، اشتباه نکنید، ما از افراد خود دفاع خواهیم کرد، ما از امنیت خود به‌سرعت و قاطعانه دفاع خواهیم کرد“ .

حملات میلیشیاها بیانگر هدف قدیمی ایران برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و ایجاد شکاف بین دول عربی و واشنگتن است...

کنت پولاک، تحلیلگر سابق سیا گفت، ”آنها می‌خواهند که این گروهها نه فقط به اسرائیل، بلکه به ما هم حمله کنند تا یک ارتباط بین ما دو تا ایجاد کنند. هر چه بیشتر اینکار را بکنند، کار کشورهای عرب، چه برای آشتی با اسراییل و چه ادامهٔ حفظ این روابط نزدیکتر با ما را دشوارتر می‌کنند“...

نورمن رول، یک مقام سابق سیا با تجربهٔ زیاد در خاورمیانه گفت، ”ایران می‌داند که در یک درگیری متعارف با آمریکا شکست خواهد خورد. اما ایران هزینهٔ کمی و دست‌آوردهای سیاسی منطقه‌یی قابل توجهی می‌بیند اگر به حملات نیروهای نیابتی‌اش علیه آمریکا یا اسراییل دامن بزند که می‌تواند به یک درگیری بلندمدت منجر شده و اعتبار آمریکا و اسراییل در منطقه را تضعیف کند“ .

شبکهٔ شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران کشورهای لبنان، سوریه، عراق، یمن و غزه را در بر می‌گیرد. بسیاری از این گروهها برنامهٔ خود و میزانی استقلال دارند اما تحت نفوذ ایران هستند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e82bbe7-5f0b-49de-b386-986ccca1fccb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات