728 x 90

نماینده نیوزلند در جلسه غیررسمی شورای امنیت: ما عمیقاً نگران وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران هستیم

نماینده نیوزلند در جلسه غیر رسمی شورای امنیت
نماینده نیوزلند در جلسه غیر رسمی شورای امنیت

سایت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۱آبان در گزارشی از جلسه غیررسمی شورای امنیت در مورد ایران سخنرانی نماینده نیوزلند

را منعکس کرد که در آن کارولین شوالگر نماینده دائم نیوزلند به‌نمایندگی از کانادا، استرالیا و نیوزلند گفت: ما عمیقاً نگران وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران هستیم.

وی افزود: مردم ایران بیش از شش هفته است که پس از مرگ مهسا ژینا امینی تظاهرات مسالمت‌آمیز خود را آغاز کرده‌اند اما با واکنش خشونت‌آمیز و شدید مقامات ایرانی مواجه شده‌اند. این استفاده از قهر مفرط غیرقابل قبول بوده و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد قابل توجهی شده است.

شوالگر عضویت رژیم ایران در کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان را زیر علامت سؤال برد و گفت: این‌که یکی از اعضای کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان می‌تواند با چنین اهانتی حقوق زنان و دختران را نقض کند، مایه نگرانی شدید است. قابل‌قبول نیست که کشوری که این حقوق را نادیده می‌گیرد عضو نهاد برجسته جهانی باشد که به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید با یکدیگر همکاری کنند تا از مأموریتهای قانونی و ارزشهای این کمیسیون حفاظت کنند.

وی حمایت خود را از قیام مردم ایران اعلام کرد و افزود: ما در همبستگی با زنان و دختران شجاع ایرانی و سایر معترضان مسالمت‌آمیز، در مبارزه آنها برای برابری، توانمندسازی و آینده‌ای بهتر ایستاده‌ایم.

شولگر لزوم حمایت جامعه بین‌المللی از آرمان دلاورانه مردم ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: جامعه بین‌المللی باید از آرمان دلاورانه آنها حمایت کند. ما از کشورهای عضو می‌خواهیم که به قطعنامه آتی کمیته سوم سازمان ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران رأی «آری» بدهند.

ما از فراخوانهایی به ایران برای اعطای دسترسی به گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران، برای ایجاد شفافیت و تسهیل پاسخگویی در قبال نگرانی‌های حقوق‌بشر حمایت می‌کنیم.

وی هم‌چنین بر لزوم حسابرسی از رژیم ایران تأکید کرد و افزود: باید در قبال سرکوب مداوم و سیستماتیک زنان و دختران و هم‌چنین اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران حسابرسی وجود داشته باشد. ایران باید بدون تبعیض و بدون توسل به خشونت به‌طور معناداری به نارضایتی‌های مشروع مردم خود را برطرف کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aebf4839-4e80-4edf-8d21-666df6694ddc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات