728 x 90

رژیم ایران تحقیق ملل ‌متحد در مورد سایت تجهیزات اتمی تهران را محدود می‌کند

سایت اتمی رژیم ایران -عکس از آرشیو
سایت اتمی رژیم ایران -عکس از آرشیو

وال استریت ژورنال فاش کرد: رژیم ایران تحقیق ملل ‌متحد حول سایت تجهیزات اتمی تهران را محدود می‌کند

دیپلماتها گفتند رژیم ایران تحقیقات ملل ‌متحد حول اتهام ذخیره‌سازی تجهیزات اتمی و مواد رادیواکتیو خود در تهران را مشکل کرده که به نگرانی‌های جدید حول فعالیت‌های این رژیم دامن زده است آنهم در زمان حساسی که سرنوشت توافق اتمی ۲۰۱۵با آن روبه‌روست.

دیپلماتها گفتند رژیم ایران حاضر به پاسخ دادن به سؤالات مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملل ‌متحد حول این اتهامات نشده است.

بنظر می‌آید این اولین بار از زمان توافق اتمی در ژانویهٔ ۲۰۱۶است که رژیم ایران حاضر به همکاری با مانیتور کردن فعالیت‌هایش توسط آژانس نشده است.

دیپلماتها گفتند رفتار ایران منجر به بحثهای شدید درون و در پیرامون آژانس شده است.

آنها گفتند که آژانس اخیراً به کشورهای عضو گفته است به رژیم ایران بر سر عدم همکاری اعتراض خواهد کرد. اما در گزارشی که آژانس روز جمعه برای کشورهای عضو منتشر کرد، تنها اشارهٔ مبهمی به این مسأله کرده بود.

ایجاد مخفیانه این سایت و ذخیره کردن مواد رادیواکتیو در آنجا نقض تعهدات پادمانی بین‌المللی رژیم ایران در ممانعت از تکثیر تسلیحات و مواد اتمی بوده که یک پایهٔ مهم سیستم عدم تکثیر جهانی است. عدم التزام رژیم ایران در گذشته به این تعهدات مبنای تحریم‌های بین‌المللی بود که از اوایل سال‌های ۲۰۰۰علیه تهران شکل گرفت.

وال استریت ژورنال ماه آوریل گزارش کرد که بازرسان آژانس از سایت تهران بازدید کرده و از مواد آنجا به‌منظور آزمایش نمونه‌برداری کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cdf5b24f-45ed-4c30-bdfc-20a8b3349a62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات