728 x 90

ند پرایس: در مذاکرات وین در همان نقطه هفته گذشته قرار داریم و شکاف قابل توجهی وجود دارد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۰اردیبهشت در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره مذاکرات وین گفت: ارزیابی ما این است که چالشهای قابل توجهی سر راه هست و شکاف بزرگی بین رژیم ایران و آنچه ما فکر می‌کنیم وجود دارد.

اجرای توافق توسط رژیم ایران در صورتی است که آنها متابعت از برجام را از سر بگیرند. نقطه‌ای که ما قرار داریم فکر می‌کنم همان نقطه هفته گذشته است و شکاف قابل توجهی وجود دارد.

ند پرایس افزود: زمانی که پرزیدنت بایدن کاندیدا بود این پیشنهاد را که متابعت به ازای متابعت بود روی میز گذاشت. بنابراین چیزی که ما همین الآن در وین تست می‌کنیم این پیشنهاد است که ما می‌توانیم به یک توافق متابعت به ازای متابعت برسیم، به این معنی که رژیم ایران شرکت کامل خود را در برجام اعلام کند و تهران بار دیگر در معرض دقیق‌ترین راستی‌آزمایی و مانیتورینگ که تاکنون مذاکره شده قرار بگیرد.

واقعیت این است که برنامه اتمی رژیم ایران در سالهای اخیر شتاب گرفته و این در حالیست که رژیم ایران از توافق اتمی فاصله گرفته است و سانتریفوژهای جدید نصب کرد و تکنیک جدید بکار گرفت و زمان گریز اتمی را کوتاه کرد.

ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که رژیم ایران بار دیگر به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از دسترسی به سلاح اتمی ممانعت شود.

ما کماکان بر این اعتقادیم که برجام یک شیوه درست برای تحقق این موضوع است. اما همان‌گونه که شنیده‌اید من قبلاً هم گفته‌ام از سرگیری متابعت به ازای متابعت لازم است اما کافی نیست.

ما هم‌چنین بر این باوریم که توافق اتمی باید تقویت شود و طولانی‌تر شود اما ما هم‌چنین می‌خواهیم حول مسائل متعاقب مذاکره کنیم. توافقهایی که دقیقاً مقولاتی را می‌پوشاند که شما راجع به آنها اشاره کردید؛ موشک بالستیک، حمایت از تروریزم و نیروهای نیابتی، سایر مقولات مورد نگرانی منطقه. بنابراین این یک هدف درازمدت‌تر نیز برای ما می‌باشد، به‌خصوص در این روزهای اخیر که ما روی احیای این توافق اتمی متمرکز هستیم.

ند پرایس در پاسخ به سؤالی در مورد برداشتن تحریم‌های تروریستی گفت: وقتی که به تحریم‌های تروریستی می‌رسد فکر نکنم شما بشنوید که ما کاهش تحریم‌ها را توجیه کنیم. همان‌گونه که ما گفتیم وقتی به آنچه می‌رسد که ما لازم است انجام بدهیم ما ایده‌یی روشن داریم از آنچه که رژیم ایران نیاز است انجام بدهد تا متابعت خود با برجام را از سر بگیرد.

رژیم ایران نیاز است که یکبار دیگر خودش را در معرض دقیق‌ترین سیستم راستی‌آزمایی و مانیتورینگ که تاکنون مذاکره کرده قرار بدهد.

ما نیز ایده خودمان را داریم که چه کارهایی لازم است انجام بدهیم که بسادگی این است که تحریم‌هایی را لغو کنیم که ناسازگار با برجام می‌باشند.

حتی اگر قرار است ما به نقطه‌یی برسیم که هر دو طرف متابعت را از سر بگیرند و رژیم ایران بار دیگر خودش را به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از رسیدن به سلاح اتمی ممانعت کند و اگر ما هم متقابلا تحریم‌هایی که با برجام ناسازگارند را لغو کنیم با این وجود ایران را به‌خاطر رفتارش در سایر زمینه‌ها مورد حسابرسی قرار خواهیم داد. از جمله در تروریزم، حمایت از نیروهای نیابتی، نقض حقوق‌بشر و در میان ابزار مختلف سیاست که ما در دست داریم تحریم‌ها می‌باشد.( سایت وزارت خارجه آمریکا ۲۰ اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e5353af3-2fb9-4b36-96ad-46bb52e3cd91"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات