728 x 90

نبود ارز نقد و مشکل شرکتهای هواپیمایی رژیم ایران، پیآمد تحریم ها

هواپیمای ایران ایر و تحریمهای آمریکا بعد از خروج از برجام
هواپیمای ایران ایر و تحریمهای آمریکا بعد از خروج از برجام

در پی خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران (برجام) و گسترش تحریمها به شرکتهای هواپیمایی رژیم ایران و همچنین نیاز رژیم آخوندی به تأمین هزینه‌های کلان دخالت در کشورهای منطقه، از جمله کمک‌های میلیاردی به دیکتاتور سوریه، حزب‌الله لبنان، حوثیهای یمن و... تحت عنوان عمق استراتژیک امنیت نظام، بحران عمیق مالی در پهنه‌های مختلف دامنگیر رژیم شده است

از جمله نبود ارز نقد، مشکلاتی را برای شرکتهای هواپیمایی رژیم ایران به وجود آورده است. این شرکتها برای استفاده از خدمات در فرودگاههای کشورهای دیگر و همچنین برای پرداخت حقوق خدمه خارجی پروازهای خود به ارز نقد نیاز دارند. اما بانک مرکزی به آنها حواله ارزی می‌دهد و این امر باعث مشکلاتی شده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رژیم ایران شنبه ۵خرداد (۲۶مه) طی یک مصاحبه با خبرگزاری رسمی رژیم ـ ایرنا گفت:‌

استفاده از این حواله‌ها دو مشکل مختلف به همراه دارد:

  • اول این‌که استفاده از این حواله‌ها در همه فرودگاههای جهان ممکن نیست
  • دوم این‌که دریافت این حواله‌ها و پرداخت با آنها امری زمان‌بر است و همین موضوع باعث ایجاد نارسایی در پرداخت‌های شرکتهای هواپیمایی می‌شود.

وی افزود: قبل از صدور حواله ارزی باید ثبت سفارش و گشایش اعتبار انجام شود و بعد حواله به شرکت خارجی ارایه شود. طی این مراحل پرداختها را زمانبر کرده است. بسیاری از خدمه خارجی که در ناوگان هوایی رژیم ایران مشغول به کار هستند و همچنین بسیاری از فرودگاهها از پذیرش حواله ارزی اجتناب می‌ورزند. زیرا پرداخت به آنها باید به‌صورت نقدی انجام شود و شرکتهای هواپیمایی برای چنین اموری نیاز به ارز نقدی دارند و نه حواله ارزی.

در برخی از فرودگاهها، از جمله شماری از فرودگاههای عراق، دریافت خدمات فرودگاهی تنها با پرداخت نقدی ممکن است. همچنین گفته است که صرافی‌ها قادر به تأمین ارز مورد نیاز شرکتهای هوایی نیستند

تحریم هواپیمایی رژیم توسط خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۹فرد و شرکت مرتبط با رژیم ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. به گزارش خبرگزاری رویتر این تحریم‌ها شرکتهایی را در ترکیه و ایران که با هواپیمایی ماهان ایر و معراج در ارتباط هستند، مورد تحریم قرار می‌دهد.

 

استیون منو چین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز ۳خرداد ۹۷ در بیانیه‌یی اعلام کرد نام ۹فرد و شرکت را به‌دلیل تأمین کالاهای آمریکایی برای شرکتهای هواپیمایی تحت تحریم رژیم ایران در لیست سیاه خود قرار داده‌ایم.... افراد تحریم شده عبارتند از ایرج رونقی، تورج زنگنه و گولنهال یگانه تبعه ترکیه.

 

شرکتهای تحریم شده توسط خزانه‌داری آمریکا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا همچنین نام مؤسسات زیر را به فهرست تحریمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اضافه کرد:

  • شرکت «لجستیک و خدماتی هاواچیلیک»، ثبت‌شده در ترکیه، به‌دلیل ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان ایر
  • شرکت هواپیمایی «بلوایر»، به‌دلیل ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان ایر
  • شرکت هواپیمایی «دنا»، به‌دلیل ارتباط با هواپیمایی معراج، ایرج رونقی و تورج زنگنه
  • هواپیمایی «اوتیک»، به‌دلیل ارتباط با هواپیمایی ماهان ایر
  • شرکت هواپیمایی‌هاواچیلیک، ثبت‌شده در ترکیه، به‌دلیل ارتباط با هواپیمایی ماهان ایر
  • شرکت «تریگرون»، ثبت‌شده در ترکیه به‌دلیل ارتباط با ماهان ایر و گولنهال یگانه

 

خزانه‌داری آمریکا همچنین ۳۱فروند هواپیمای متعلق به شرکتهای هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا ایر را به فهرست تحریم‌های خود وارد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1ac948c-1535-4b8c-8f85-dcd06ac6459d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات