728 x 90

نامه مشترک برندگان جایزه نوبل پروفسور گئورگ بدنورز و پروفسور بری بریش به نخست‌وزیر بلژیک

برندگان جایزه نوبل پروفسور گئورگ بدنورز و پروفسور بری بریش
برندگان جایزه نوبل پروفسور گئورگ بدنورز و پروفسور بری بریش

نامه مشترک برندگان جایزه نوبل پروفسور بری بریش برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷، آمریکا و پروفسور گئورگ بدنورز برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۸۶، آلمان به نخست‌وزیر بلژیک

 

آقای نخست‌وزیر عزیز

ما برندگان جایزه نوبل امضا کننده نامه زیر این نامه را به شما می‌نویسیم تا نگرانی عمیق خود را نسبت به قرارداد «انتقال افراد محکوم» که به‌طور مخفیانه بین بلژیک و جمهوری اسلامی ایران در مارس ۲۰۲۲ امضا شد ابراز داریم، دیپلمات محکوم ایرانی اسدالله اسدی به‌دلیل توطئه تروریستی در تجمع مقاومت ایران در سال۲۰۱۸ محکوم شد این توافق به او اجازه می‌دهد که به ایران بازگردانده شود، جایی که مطمئناً آزاد خواهد شد.

اسدی توسط قوه قضاییه بلژیک به‌دلیل طراحی بمب‌گذاری در کنوانسیون بین‌المللی «ایران آزاد» در فرانسه در سال۲۰۱۸ محکوم شد.

قوه قضاییه بلژیک حداکثر مجازات ممکن را برای اسدی صادر کرد و اعلام کرد که وی از طرف دولت ایران عمل می‌کند. ما متوجه شدیم که بلژیک بی‌سر و صدا با ایران معاهده‌ای امضا کرده است که به افراد محکوم شده در قلمرو هر یک از طرفین اجازه می‌دهد به قلمرو طرف دیگر منتقل شوند.

با اجازه دادن به اسدی برای گذراندن باقیمانده دوران محکومیت ۲۰ساله خود در ایران، کشوری که خودش مسئول توطئه بمب‌گذاری تروریستی بود، حاکمیت قانون به سخره گرفته می‌شود. این موجب مصونیت بیشتر دولت ایران و مقامات آن‌که درگیر تروریسم و جنایات علیه بشریت هستند خواهد شد.

تصویب این معاهده به‌عنوان قانون توسط پارلمان بلژیک، عملاً اسدی را از گذراندن دوران محکومیت خود رها می‌کند و سابقه خطرناکی ایجاد می‌کند و به‌طور جدی حاکمیت قانون را در اروپا و سایر کشورها تضعیف می‌کند. این امر تروریسم ایرانی بیشتری را در سراسر جهان تشویق می‌کند و به مقامات ایرانی اطمینان می‌دهد که می‌توانند از مسئولیت جنایات بزرگ بین‌المللی فرار کنند.

ما قویاً از دولت بلژیک می‌خواهم که درخواست خود را از پارلمان پس بگیرد و این معاهده غیراخلاقی و رسوا با حکومت دینی ایران را خاتمه دهد و به همان اندازه از پارلمان بلژیک می‌خواهیم که اعلام کند که این معاهده تلاش‌های جهان برای مبارزه با تروریسم را به شکست می‌کشاند و آن را تصویب نکند.

 

امضاء کنندگان:

  • پروفسور بری بریش Barry Barish، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷، آمریکا
  • پروفسور گئورگ بدنورز Georg Bednorz، برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۸۶، آلمان
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef184ea1-fd51-4a11-9bfb-321f7f2fef44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات