728 x 90

نامه سرگشاده ۲۳۸ تن از مقام‌های فعلی و سابق سازمان ملل به‌منظور توقف اعدام و سرکوب معترضان در ایران

نامه سرگشاده ۲۳۸تن از مقام‌های فعلی و سابق سازمان ملل
نامه سرگشاده ۲۳۸تن از مقام‌های فعلی و سابق سازمان ملل

نامه سرگشاده ۲۳۸تن از مقام‌های فعلی و سابق سازمان ملل

قضات، برندگان جایزه نوبل، کارشناسان حقوق‌بشر و سازمانهای غیردولتی

به رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر انگلستان، رئیس شورای اروپا و نخست‌وزیر کانادا

درخواست برقراری مکانیسم پاسخگویی مشترک برای اقدام سریع جمعی

به‌منظور توقف اعدام و سرکوب معترضان در ایران

تحریم‌های شدید علیه رژیم ایران اعمال کنید

سفیران رژیم را اخراج کنید

سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهید

رژیم ایران از دهه۶۰ دهها هزار تن از معترضان و زندانیان سیاسی را

که برخی از آنها ۱۳سال سن داشتند به‌صورت فراقانونی اعدام کرده است

بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی، عمدتاً اعضای مجاهدین خلق در کشتار ۱۳۶۷ اعدام شدند

 

۲۳۸مقام فعلی و سابق سازمان ملل

شامل دستیار دبیرکل، رئیس شورا و ۱۶گزارشگر حقوق بشر

قضات پیشین دادگاههای بین‌المللی، سفیران سابق شش کشور در سازمان ملل در ژنو

۱۱ برنده جایزه نوبل، اسقف اعظم پیشین در کانتربری، کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان

سفیر سابق آمریکا برای عدالت کیفری و ۳۴سازمان غیردولتی و مؤسسه دانشگاهی

در میان امضا کنندگان هستند

سازمان عدالت برای قربانیان کشتار۱۳۶۷ در ایران در یک اطلاعیه مطبوعاتی ارسال نامه سرگشاده برای رهبران آمریکا و اروپا و کانادا را اعلام کرد.

قضات برجستهٔ بین‌المللی که این نامه را امضا کردند عبارتند از: رئیس سابق دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، رئیس سابق دادگاه بدوی جوامع اروپایی و چهار قاضی سابق دادگاه عمومی اتحادیه اروپا. رئیس شورای شمال اروپا، مدیر سابق آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا، دادستان ارشد دادگاه‌های بین‌المللی کیفری سازمان ملل برای یوگسلاوی و رواندا، دادستان اصلی محاکمه اسلوبودان میلوسویچ در لاهه، دادستان ارشد دادگاه ویژه سازمان ملل در سیرالئون

امضا کنندگان تأکید می‌کنند که چیزی که نگرانی‌شان را افزایش می‌دهد سابقه چند ده ساله رژیم ایران در اعدام‌های دسته‌جمعی است، به‌طور خاص «تا ۳۰هزار زندانی سیاسی، اکثراً اعضای مجاهدین خلق، که بشکل فرا قانونی اعدام یا اجبارا در قتل‌عام ۱۳۶۷ ناپدید شدند».

 

نامه سرگشاده به

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان

شارل میشل رئیس شورای اروپا

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا

 

ما شما را مخاطب قرار داده‌ایم تا از کشورهایتان بخواهیم یک مکانیسم پاسخگویی مشترک برای اقدام سریع جمعی به‌منظور کمک به توقف اعدام معترضان بازداشت شده در ایران ایجاد کنند.

جوانان و زنان شجاع ایران که هم‌چنان شجاعانه به خیابان‌ها می‌آیند و خواستار پایان دادن به ستم سیاسی هستند، سزاوار حمایت و تحسین کامل ما هستند.

از زمان آغاز اعتراضات مردمی در ایران پس از مرگ مهسا امینی، رژیم ایران حدود ۷۰۰ معترض از جمله دهها کودک را در خیابان‌ها یا در زندان به‌قتل رسانده است. بیش از ۳۰۰۰۰معترض دستگیر شده‌اند و دهها نفر به‌دلیل محاربه در محاکمات ساختگی سریع و بدون حق رسیدگی عادلانه به اعدام محکوم شده‌اند.

در روزهای اخیر، علی‌رغم اعتراض جهانی، مقامات شروع به اعدام معترضان از جمله در ملأعام کرده‌اند. محسن شکاری در ۱۷آذر، کمتر از سه هفته پس از محکومیتش به اعدام به‌دلیل شرکت در تظاهرات، اعدام شد. در پرونده‌ای جداگانه، مجیدرضا رهنورد در ۲۱آذر، کمتر از سه هفته پس از دستگیری، در تلاش مقامات برای ارعاب جوانان دلیر ایرانی و سرکوب قیام مردمی که به‌دنبال پایان دادن به دیکتاتوری آخوندی است، در شهر مشهد در ملأعام به‌دار آویخته شد.

دهه‌ها سکوت و انفعال آشکار جامعه بین‌المللی به فرهنگ مصونیت از مجازات در ایران دامن زده است. از دهه۶۰، مقامات در ایران دهها هزار تن از معترضان و زندانیان سیاسی مخالف را که برخی از آنها ۱۳سال سن داشتند، به‌صورت فراقانونی اعدام کرده‌اند. بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی، عمدتاً اعضای مجاهدین خلق، به‌طور فراقانونی در کشتار ۱۳۶۷ اعدام یا قهراً ناپدید شدند. .

امروز، در حالی که جوانان شجاع ایرانی به اعتراضات سرکشانه خود برای پایان دادن به چندین دهه استبداد ادامه می‌دهند، ضروری است که کشورهای پیشرو دموکراتیک جهان فوراً از تلاش دولت ایران برای سرکوب اعتراضات جاری از طریق استفاده از مجازات اعدام در تضاد با قانون قانون بین‌المللی جلوگیری کنند.

ما از شما می‌خواهیم که سران رژیم ایران را به‌دلیل ارتکاب جنایات علیه بشریت، برای اعمالی چون کشتار کودکان و به‌دار آویختن معترضان در ملأعام مورد بازخواست قرار دهید و از همه ابزارهای موجود بین‌المللی برای محاکمه آنها استفاده کنید.

در حالی که ما از دستور جاری اخیر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برای تشکیل مأموریت حقیقت‌یاب در رابطه با سرکوب اعتراضات جاری استقبال می‌کنیم، خاطرنشان می‌کنیم که این مأموریت دستور کار بلندمدت تری دارد، در حالی که انجام اقدامات فوری در حال حاضر برای توقف استفاده غیرقانونی از مجازات اعدام علیه معترضان اهمیت زیادی دارد.

به این ترتیب، ما پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای شما یک مکانیسم مشترک برای شناسایی سریع و اعمال تحریم‌های مشترک علیه طراحان و عاملان سرکوب مداوم معترضان ایجاد کنند.

علاوه بر این، ما از کشورهای شما می‌خواهیم تحریم‌های اقتصادی هدفمندتری را اعمال کنند که به قطع کمکهای مالی به دستگاه سرکوب دولتی کمک کند، و به‌ویژه سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن را که سرکوب را هدایت می‌کنند، در لیست سیاه قرار دهند.

در نهایت، ما از کشورهای شما درخواست می‌کنیم که در صورت موضوعیت، روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران کاهش دهند، از جمله با خروج سفرای خود و هم‌چنین اخراج نمایندگان دولتی که در واقع یک دولت قاتل است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05455964-57d9-4017-9296-2bfc198b5263"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات