728 x 90

مورنینگ استار انگلستان: سیاست ما خلاص شدن هر چه سریع‌تر از شر مصدق بود

مورنینگ استار انگلستان
مورنینگ استار انگلستان

مورنینگ استار انگلستان روز ۲۸مرداد در مطلبی درباره کودتای استعماری ارتجاعی ۲۸مرداد ۱۳۳۲ نوشت: سیاست ما خلاص شدن هر چه سریع‌تر از شر مصدق بود.
در این مقاله آمده است: ۷۰سال پس از کودتای ۱۹۵۳، که دموکراسی را در ایران زیر پا گذاشت، استیو بیشاپ پیشنهاد می‌کند که انگلستان باید به‌خاطر نقش خود در سرنگونی نخست‌وزیر منتخب دموکراتیک عذرخواهی کند.
امروز ۲۸مرداد، هفتادمین سالگرد کودتای ۱۹۵۳ در ایران است که دولت منتخب دموکراتیک دکتر محمد مصدق را سرنگون کرد. سرنگونی مصدق توسط ترکیبی از سیا آمریکا و نیروهای امنیتی بریتانیا یک اتفاق یک‌شبه نبود.

در سال۱۹۵۱ نگرانی وجود داشت، همان‌طور که وزیر امور خارجه بریتانیا در آن زمان، آنتونی ایدن، در خاطرات خود نوشت: زمانی که من پست وزارت‌خارجه را در ۲۷اکتبر ۱۹۵۱ به عهده گرفتم، به چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای فکر می‌کردم که ما از ایران رفته بودیم. ما آبادان را از دست داده بودیم و قدرت و اعتبار ما در سراسر خاورمیانه به‌شدت متزلزل شده بود. …

یکی از مقامات انگلیسی بعداً یادآور شد: «سیاست ما این بود که هر چه زودتر از شر مصدق خلاص شویم»... .

در نوامبر ۱۹۵۲، تیم مشترک MI۶ و سیا سرنگونی مصدق را پیشنهاد کردند و اقداماتی را برای مسلح کردن گروه‌های مخالف مذهبی به این منظور آغاز کردند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2d7b1b2-22a6-43f5-8e1b-e8542f856b53"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات