728 x 90

معضل پول‌های بلوکه شده رژیم در خارج کشور و لیست آن

پول‌های بلوکه شده رژیم در خارج کشور
پول‌های بلوکه شده رژیم در خارج کشور

این روزها یکی از مهم‌ترین نکاتی که در جریان مذاکرات رژیم با قدرتهای غربی و شرقی مطرح می‌شود، معضل پول‌های بلوکه شده رژیم در خارج کشور است. پولی که دور از دسترس رژیم، روزبه‌روز به حجم آن اضافه می‌شود.

 

روز چهارشنبه ۲۲دی ۱۴۰۰ وزارت‌خارجه کره جنوبی اعلام کرد آمریکا به دولت این کشور مجوز داده تا غرامت معوقه یک شرکت ماشین‌سازی ایرانی به‌مبلغ حدود «۶۳ میلیون دلار» را بپردازد.

کره‌جنوبی در اقدامی دیگر حق‌عضویت معوقه رژیم در سازمان ملل متحد را (که فقط ۱۸میلیون دلار بود) از همان پول‌های بلوکه شده رژیم پرداخت کرد. اما هم‌چنان هیچ خبری از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده رژیم نیست.

علاوه بر پول‌های مسدود شده در کره جنوبی که مبلغ آن ۷میلیارد دلار است، دولت روحانی پیش‌تر میزان سایر پول‌های بلوکه شده را به این شرح اعلام کرده بود؛

۳ میلیارد دلار در ژاپن، ۵ میلیارد دلار در عراق، ۲۰میلیارد دلار در چین و یک و شش‌دهم میلیارد دلار در لوکزامبورگ. جمع این پولها دست‌کم ۳۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار است.

این یکی از اهرم‌هایی است که در مذاکرات اتمی در دست طرف مقابل وجود دارد، عاملی که با توجه به حل نشدن مشکل تحریم‌ها، پیوسته به حجم پول‌های بلوک شده رژیم (ناشی از صدور نفت و فولاد و محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر) اضافه می‌شود. اهرمی که روزبه‌روز به اهمیت آن افزوده می‌گردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/91c6a9b1-de5a-4857-9b41-790fc3409619"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات