728 x 90

-

مردم آمریکا تا چه حد از حقایق جنگ عراق خبر داشتند

-

سربازان آمریکایی در عراق- آرشیو
سربازان آمریکایی در عراق- آرشیو
در پس رفتن به جنگ عراق هر انگیزه و دلیلی وجود داشت، نتیجه نهایی آن‌ چیزی که آمریکا انتظارش را داشت، نبود. در جریان این جنگ تعداد بیشماری از جانها از بین رفت و مقوله‌یی به نام شبه‌نظامیان در عراق پدیدار گشت. گزارشی از بخش انگلیسی الجزیره
قولها و پیش‌بینیهایی که ۹سال پیش انجام شد. در نظر آمریکاییها جنگ عراق به گونه‌یی مطرح شد که اجتناب‌ناپذیر بود. سؤال این است که مردم آمریکا تا چه حد از حقایق خبر داشتند؟ در حالی که عملیات نظامی آمریکا در عراق به پایان می‌رسد، باید اهمیت چگونگی و علت ورود به این جنگ روشن شود.
آن‌چه را که کالین پاول در شورای امنیت حقایق در مورد عراق نامید، خلاف آن بود. تسلیحات کشتار جمعی هرگز وجود نداشت.
رابرت گرنیر، افسر سابق سیا می‌گوید: تا زمان شروع جنگ، برای دولت آمریکا به‌طور تحلیلی و منطقی روشن شده بود که هیچ‌گونه ارتباطی میان القاعده و صدام حسین وجود ندارد. آمریکاییها بر این باور بودند که این یک جنگ نسبتاً ساده و سریع خواهد بود. در اوایل ورود به عراق تصور این بود که مردم عراق با دیده «نجات دهندگان» به نیروهای ائتلاف نگاه می‌کنند.
پروفسور کاترین لوتز از دانشگاه براون: تراژدی این است که هنوز بسیاری از مردم آمریکا درک ناچیزی از داستان درد و رنج مردم عراق دارند.
سربازان آمریکایی که در این جنگ کشته میشدند، شمارش می‌شدند، ولی تابوتهای آنها که به آمریکا برمی‌گشت، از انظار مردم مخفی نگه‌داشته میشد. ولی به‌هرحال اندوه خانواده آنها در رسانه‌ها نشان داده میشد. ۴۴۸۳ آمریکایی کشته شدند و ۳۲۲۰۰ نفر در صحنه نبرد به‌شدت مجروح شدند. مردم فکر می‌کردند که جنگ زیاد هزینه ندارد و هزینه آن درآمدهای نفتی پرداخت خواهد شد، ولی چنین نشد. دولت هزینه این نبرد را حدود ۸۰۰میلیارد دلار اعلام کرده است که عمده آن قرض گرفته شده بود، ولی پرفسور کاترین لوتز همه مخارج کناری و جنبی، شامل کمکهای درازمدت به سربازان مجروح و سودی که باید برای این قرض پرداخت شود و هزینه جایگزین کردن تجهیزات را جمع زده و می‌گوید: حداقل ۳/۵تریلیارد خرج این جنگ شده است.
… هنوز کشور آمریکا در کل هزینه این جنگ را پس نداده، پایان جنگ با یک مراسم ساده پایین کشیدن پرچم به پایان نمی‌رسد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86868b7f-dfa1-470d-b0cd-c14bc276fe10"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات