728 x 90

مصاحبهٔ «صدای روز» جمهوری آذربایجان با استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران

استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران
استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران

مصاحبهٔ «صدای روز» جمهوری آذربایجان

با استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران

راه‌حل نهایی برای آشتی در منطقه

سرنگونی رژیم مذهبی آخوندها است

 

صدای روز جمهوری آذربایجان

آنچه اجلاس پاریس را به‌عنوان پیشرفتی نسبت به‌اجلاس‌های قبلی نشان داد

پذیرش آشکار مشروعیت و جایگاه جریان اصلی اپوزیسیون دموکراتیک

علیه آخوندها بود

هم‌زمان با این اجلاس شاهد حمایت ۱۲۴رهبر پیشین و ۳۶۰۰نماینده در ۶۱پارلمان از ۴۰کشور

با کسب حمایت ۲۹ اکثریت پارلمانی از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی بودیم

این پشتوانه‌ٔ خواست مردم ایران برای ساختن ایران دموکراتیک بود

 

استرون استیونسون:

این اعلامیهٔ جهانی دفاع از شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین

حق آنها را برای سرنگونی رژیم بی‌رحم و وحشی حاکم بر ایران به‌رسمیت می‌شناسد

و حمایت بیش از ۳۶۰۰پارلمانتر را به‌دست آورده است

در تابلوهای زیر خط آبی با همین رنگ آبی در تابلو نوشته می‌شود اما قرائت نمی‌شود

 

استرون استیونسون

امضاکنندگان این بیانیه آشکارا

از مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران

و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او برای آینده ایران حمایت کردند

 

استرون استیونسون

۳۵ سال پیش حکومت مذهبی فاشیستی

در عرض چند ماه بیش از ۳۰.۰۰۰ مرد و زن را به‌دار آویخت

که اکثریت آنها از مجاهدین بودند

این از پایان جنگ جهانی دوم سابقه نداشت

 

استرون استیونسون

آخوندها باید در دادگاههای کیفری بین‌المللی مورد حسابرسی قرار بگیرند

پس از ۴۴سال استبداد

زمان رژیم ایران به‌پایان رسیده است

آخوندها و ولی‌فقیه آنها خامنه‌ای اکنون باید با عدالت روبه‌رو شوند

 

«صدای روز» جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ۱۰اوت۲۰۲۳ مصاحبهٔ خود را با آقای استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران منتشر کرد.

استرون استیونسون در شروع این مصاحبه در پاسخ به سؤالی دربارهٔ برگزاری کهکشان مقاومت ایران، گفت: «اهمیت اجلاس ایران آزاد که امسال در پاریس برگزار شد، این بود که در خدمت شکستن دیوار سکوت در جامعه بین‌المللی قرار داشت که دهه‌ها حس مصونیت از مجازات را برای رژیم سرکوبگر (حاکم بر) ایران ایجاد کرده است. این اجلاس آخوندها را بسیار خشمگین کرد.

صدای روز جمهوری آذربایجان در ادامهٔ این مصاحبه نوشت: آنچه اجلاس پاریس را به‌عنوان پیشرفتی نسبت به‌اجلاس‌های قبلی نشان داد، پذیرش آشکار مشروعیت و جایگاه جریان اصلی اپوزیسیون دموکراتیک علیه آخوندها بود. هم‌زمان با این اجلاس، شاهد حمایت ۱۲۴رهبر پیشین و ۳۶۰۰نماینده در ۶۱پارلمان از ۴۰کشور جهان با کسب حمایت ۲۹اکثریت پارلمانی از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی بودیم. این پشتوانه‌ٔ خواست مردم ایران برای ساختن ایران دموکراتیک بود.

استرون استیونسون در این رابطه گفت: این اعلامیهٔ جهانی دفاع از شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین حق آنها را برای سرنگونی رژیم بی‌رحم و وحشی حاکم بر ایران به‌رسمیت می‌شناسد و حمایت بیش از ۳۶۰۰پارلمانتر را به‌دست آورده است. ایتالیا، هلند، ایسلند، فرانسه، اسلوونی، انگلستان و کنگره آمریکا از این جمله هستند.

این بیانیه توسط ۱۲۴رهبر پیشین جهان از چهار گوشه دنیا، از جمله ۵۲رئیس‌جمهور پیشین، ۵۴ نخست‌وزیر و یک صدراعظم پیشین دیگر امضا شد. دو رئیس پیشین کمیسیون اروپا و ۳برنده جایزه صلح نوبل نیز در میان امضاکنندگان هستند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور قبلی ایالات‌متحده آن‌را امضا کرد. صدها تن از امضاکنندگان برجسته به‌طور مستقیم در اجلاس پاریس شرکت کردند. امضاکنندگان این بیانیه آشکارا از مریم رجوی، رئیس (جمهور منتخب) شورای ملی مقاومت ایران و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او برای آینده ایران حمایت کردند که بر پایه‌های دموکراسی، حقوق‌بشر و حاکمیت قانون بنا خواهد شد. این برای برقراری یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران، یک (دستاورد) بزرگ بود

البته رژیم آخوندها به‌سرعت تبلیغات توهین‌آمیز و تهاجمی در مورد شورای مقاومت ایران و سازمان مجاهدین پخش کرد. رژیم ایران حتی یک کیفرخواست بین‌المللی علیه آنها صادر کرد.

برای رژیمی که به‌طور مداوم حقوق زنان و حاکمیت قانون را نقض می‌کند، اینها مضحک است. رژیم تلاش برای برگرداندن آرامش در ایران بوده است (اما). رژیم ایران متوجه می‌شود که هرگز نمی‌تواند این کار را انجام دهد. زنان با وجود سرکوب و تهدید به‌مجازات وحشیانه، در خط مقدم اعتراضات به مقاومت ادامه می‌دهند.

 

صدای روز جمهوری آذربایجان از استیونسون پرسید: در این مراسم (سخنرانان) خواستار محاکمه سران رژیم ایران به‌اتهام ارتکاب جنایات علیه بشریت شدند که در آن ۳۰هزار زندانی سیاسی که بیش از ۹۰درصد آنها از سازمان مجاهدین خلق بودند در سال۱۳۶۷ به‌دستور خمینی به‌قتل رسیدند. به‌نظر شما مسئولیت سازمان‌ملل و جامعه جهانی در قبال این جنایت چیست و باید چه رویکردی در پیش بگیرند؟

استرون استیونسون، تأکید کرد: ۳۵سال پیش حکومت مذهبی فاشیستی شروع به‌اعدام سیستماتیک زندانیان سیاسی در طوفانی از وحشیگری کرد که از پایان جنگ جهانی دوم سابقه نداشت. در عرض چند ماه، بیش از ۳۰۰۰۰مرد و زن که (اکثریت آنها) از مجاهدین، اصلی‌ترین اپوزیسیون دموکراتیک آخوندها بودند، بدار آویخته شدند. خمینی دستور داد که اعدامها تسریع شود. جلسات دادگاه ساختگی بیش از ۳دقیقه طول نکشید. از زندانیان پرسیده شد که آیا از مجاهدین خلق حمایت می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت می‌دادند، در گروه‌های شش نفره بدار آویخته می‌شدند. پیکر ۳۰هزار شهید به مزارهای مخفی منتقل شد. خانواده‌ها از صحبت در مورد مرگ‌ها منع شدند. چنین رفتار جلادانه‌یی به‌نقطه عطفی در تاریخ سرکوب و استبداد در ایران مدرن تبدیل شده است. خامنه‌ای ریاست رژیمی را برعهده دارد که اکنون بیش از هر حکومت دیگری در جهان به‌نسبت جمعیت، مردم را اعدام می‌کند.

این وظیفه سازمان‌ملل است که این موضوع را بررسی کند و عاملان آن‌را به‌دست عدالت بسپارد.

آخوندها باید در دادگاههای کیفری بین‌المللی مورد حسابرسی قرار بگیرند. پس از ۴۴سال استبداد، زمان رژیم ایران به‌پایان رسیده است. آخوندها و ولی‌فقیه آنها، خامنه‌ای، اکنون باید با عدالت روبه‌رو شوند.

 

استرون استیونسون در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: (در ایران) ۸۵میلیون شهروند محاصره‌شده برای زنده نگه‌داشتن خانواده‌های خود تلاش می‌کنند. در شهریورماه سال گذشته اعتراضات سراسری از شهرهای اصلی به‌مناطق کوهستانی تا شهرها و روستاها کشیده شد. این وضعیت طبقه کارگر فقیر را با طبقه متوسط مبارز که شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دادند، متحد کرد.

این به‌وضوح بیانگر خواست فزاینده برای تغییر رژیم است. در مواجهه با پایان قریب‌الوقوع دیکتاتوری، خامنه‌ای آشکارا در هراس است.

 

هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر برای ایران در پاسخ به‌این سؤال که مسئولیت منطقه‌یی و جهانی در قبال خواست مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندها چیست؟ تأکید کرد: در حالی‌که رژیم آخوندها وارد مرحله نهایی خود می‌شود، زمان آن فرا رسیده است که اقدامات مشخصی برای حسابرسی از آخوندها در مورد نقض وحشتناک حقوق‌بشر انجام بدهیم. ایرانیان باید اجازه داشته باشند که از حقوق اولیه انسانی خود بدون ترس از انتقام استفاده کنند.

ما باید با مردم ایران در رویای (برقراری) یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت ابراز همبستگی کنیم که در آن هیچ فردی نسبت به‌دیگری امتیازی نداشته باشد. جامعه جهانی باید از تعهد شورای مقاومت ملی ایران به‌ انتخابات آزاد، آزادی اجتماعات و بیان، لغو مجازات اعدام، برابری زن و مرد، جدایی دین و دولت، خودمختاری برای قومیت‌های ایران و یک ایران غیراتمی حمایت کند. ما باید دخالت رژیم ایران در خاورمیانه و اروپا، از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کمک به‌جنگ (در) اوکراین و حملات سایبری به آلبانی را محکوم کنیم. ملت‌های دموکراتیک جهان باید در کنار مردم ایران در تلاش برای تغییر بایستند و به‌آنها در اقدام قاطع علیه رژیم حاکم کمک کنند، از جمله با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه و حسابرسی از مقامات رژیم به‌خاطر جنایات علیه بشریت.

راه‌حل نهایی برای آشتی در منطقه، سرنگونی رژیم مذهبی آخوندها است.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/788f39de-19cd-47f7-9642-599f12b46353"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات