728 x 90

مصاحبه فاکس نیوز با ژنرال جک کین درباره تشدید جنگ علیه حزب‌الله لبنان و هسته‌یی ایران

ژنرال جک کین معاون پیشین رئیس ستاد ارتش آمریکا- عکس از آرشیو
ژنرال جک کین معاون پیشین رئیس ستاد ارتش آمریکا- عکس از آرشیو

تلویزیون فاکس نیوز در مصاحبه‌یی که روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه با ژنرال جک کین انجام داد به سؤالات حول جنگ غزه و تشدید جنگ با حزب‌الله لبنان مورد حمایت ایران و هم‌چنین وضعیت پیشرفت هسته‌یی ایران پرداخت.

مجری: آیا جنگ گسترده‌تری در راه است، ژنرال؟

جک کین: وزیر دفاع مایل است موضوع غزه به پایان برسد و توجه خود را به سمت حزب‌الله معطوف کند. فکر می‌کنم نخست‌وزیر، جایی که هست، می‌خواهد غزه را تمام کند و سپس به همان سمت توجه کند. پس موضوع اینجا چیست؟ واقعیت این است که ۸۰۰۰۰ اسراییلی که در شمال اسراییل زندگی می‌کنند در نتیجه حرکت حزب‌الله به سمت جنوب لبنان، نزدیک به آن مرز و شلیک از آن سوی مرز، آواره شده‌اند. اسراییل باید به همان محل که ساکنان آنجا زندگی می‌کنند برگردد.

در غیراین صورت حاکمیت آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مرز جدیدی برای اسراییل تعریف شده است. آنها نمی‌توانند آن را بپذیرند. بنابراین آنها دو گزینه دارند. یکی لشکرکشی هوایی علیه حزب‌الله در قسمت جنوبی لبنان یا عملیات هوایی و زمینی است. اما آنها معتقدند که باید این کار را برای حفظ حاکمیت اسراییل انجام دهند و اجازه نمی‌دهند حزب‌الله برای آنها یک خط مرزی را دوباره تعریف کند.

 

مجری: نگرانی‌های فزاینده‌یی در مورد توانمندیهای هسته‌یی ایران وجود دارد. یک گزارش جدید می‌گوید ایران یک برنامه مدل‌سازی کامپیوتری دارد که می‌تواند به توسعه سلاحهای هسته‌یی کمک کند. اکنون، همان‌طور که به من گفته می‌شود این است که ایالات متحده گفته است که ایران می‌تواند در مدت هشت ماه به سلاح هسته‌یی دست یابد. اسراییلی‌ها می‌گویند که آنها می‌توانند در ۱۲ ماه یک سلاح هسته‌یی داشته باشند. آیا این بازه زمانی برای شما قابل‌قبول است؟

جک کین: خب قابل‌قبول نیست. ممکن است در واقع زودتر از همه اینها باشد. اما با این وجود، ایران قابلیتی را توسعه داده است که در آن با اورانیوم غنی شده و سانتریفوژهایی که برای تسلیحات مورد نیازشان بود، بسیار نزدیکتر هستند. اما مشکلی که آنها دارند این است که حتی اگر سلاح هسته‌یی داشته باشند، چیزی که ما نمی‌خواهیم آنها به آن نقطه برسند. آنها هنوز باید یکی را حمل کنند. و این مدتی طول می‌کشد تا آنها ابزاری برای حمل داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام دهند. می‌دانید، باید آن را مینیاتوری کنید تا بتوانید آن را روی یک موشک قرار دهید. به نظر من، ایالات متحده در اینجا تصمیمات اشتباهی می‌گیرد.

ما باید در این زمینه با ایران مقابله کنیم تا آنها را راضی کنیم. مذاکرات دیپلماتیک تا سه هفته پیش، مذاکره مخفیانه با ایران، تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای. آیا بعد از تمام اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داده است، آیا این برای کسی منطقی است؟

مجری: من فکر می‌کنم به آن می‌گویند تأسیسات هسته‌یی نطنز در ایران، که در اعماق زمین مدفون شده است. آیا ما یک بمب انهدام پناهگاهی داریم که زیر زمین فرو برود؟

بله، ما بمبهای نفوذ عمیقی داریم که اسراییلی‌ها ندارند. و من فرض می‌کنم اگر قرار بود این کار را انجام دهیم، اگر اسراییلی‌ها قرار بود این کار را انجام دهند، ما قطعاً بمب را به آنها می‌دادیم. بنابراین فکر زیادی در مورد این‌که چگونه می‌توانید عملیاتی علیه شرکت هسته‌یی ایران انجام دهید وجود دارد. ما نمی‌توانستیم کل شرکت را نابود کنیم زیرا در مکانهای مختلف مدفون شده است.

اما می‌توانیم آن را به تأخیر بیاندازیم. مورد دیگر این است که اسراییل علیه یک شرکت هسته‌یی ایران جاسوسی کرده است و در یکی از سایتهای محرمانه نیز این کار را انجام داده و آن را ۶ تا ۹ ماه به تأخیر انداخته‌اند. تعجب نمی‌کنم اگر بیشتر جاسوسی نکنند و آن را به اندازه کافی جالب انجام می‌دهند، با مخالفان ایرانی که در آن عملیات جاسوسی دوشادوش با آنها کار می‌کنند. و آنها دقیقاً می‌دانند که چه اتفاقی دارد میافتد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d8d4727-6330-4c53-b884-a610c6708bc7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات