728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۱۵مهر۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه ۱۵مهر مهم‌ترین مطالب خود را به تکرار ادعاهای آخوندی در مورد قیام مردم عراق اختصاص داده‌اند. در کنار آن به مطالب تبلیغی در مورد دجالگری رژیم تحت عنوان راهپیمایی اربعین پر و بال داده و تلاش کرده‌اند بحرانهای اصلی نظام را دور بزنند.

 

مذاکره با آمریکا و برجام، موضوعات حمله روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است:

کیهان: برخی از دولتمردان محترم اظهار می‌دارند برای حل مشکلات حاضرند فداکاری کرده و با هر کسی که لازم باشد، دیدار کنند. باید به این نکته توجه کرد دیدار با رئیس‌جمهور و دیگر دولتمردان آمریکا در باب رفع تحریم‌ها، نه‌تنها فداکاری نیست، بلکه یک خطای راهبردی و یک اشتباه نابخشودنی است.

رسالت: ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت مجلس مخالف هر گونه تغییر در برجام است... این‌که برخی می‌گویند باید تغییراتی در این توافق‌نامه بین‌المللی ایجاد شود دچار اشتباه استراتژیک شده‌اند و می‌خواهند از جیب ملت ایران برداشت کنند و به جیب غربی‌ها بریزند.

 

اعتراف به دخالت‌های رژیم در کشورهای منطقه و تأکید بر تداوم آن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

سیاست روز: جمهوری اسلامی در هفته‌ها و ماههای اخیر فشارهای جدی را در دو بعد پی گرفته است؛ اولین بعد از این فشارها به قدرت‌گیری متحدان منطقه‌یی تهران در قالب محور مقاومت باز می‌گردد. یقیناً در سایه این قدرت‌گیری، شاهد افزایش فشار به برخی کشورهای عربی‌ منطقه و به تبع آن فشار بر کشورهای فرامنطقه‌یی هم‌سو با آنها از آمریکا تا اروپا هستیم.

آرمان: یک رابطه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... با عراق می‌تواند یک راه ترانزیتی بسیار خوبی برای ایران تا سوریه و دریای مدیترانه باشد، سوریه‌ای که وامدار کمکهای نظام است. جمهوری اسلامی در واقع به نوعی سعی می‌کند جنگ‌ها و تضادها را از مرزهای خود دور نماید. بلکه چالشها در مناطق دوردست چالشها را داشته باشد. با صراحت می‌توان گفت که این مسأله یک استراتژی بسیار درستی از سوی نظام است.

 

یک روزنامه باند خامنه‌ای فشار بر معیشت مردم را ناشی از تحریم‌ها دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده است:

سیاست روز: برخی کارشناسان و تحلیلگران با نگاهی وسیع‌تر و گسترده‌تر با مدنظر قرار دادن این نکته که تمام ممانعت‌ها و محدودیتهای حاصل از تحریم دست آخر معیشت و امنیت غذایی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد این مسأله را مطرح کرده و می‌کنند که دامنه تحریمها و اثرات ناشی از این جنگ اقتصادی تا چه اندازه می‌تواند معیشت و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد... این مسأله بی‌شک زنگ خطری برای کشور و البته متولیان تصمیم‌ساز برای آن است.

 

در روزنامه‌های باند روحانی به گوشه‌یی از مصائب مردم به‌ویژه زنان در نظام آخوندی اذعان شده است:

همدلی: با توجه به آمارهای غیررسمی بسیاری از زنانی که به مرگی خودخواسته تن می‌دهند و با دست خود به زندگی‌شان نقطه پایان می‌گذارند، زنان و دخترانی روستایی هستند... ۱۰میلیون زن روستایی به‌معنی ۱۰میلیون زن فراموش شده است که نه تنها در خانواده فراموش شده‌اند بلکه در معادلات و برنامه‌ریزیهای کلان کشوری نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

ابتکار: رئیس انجمن روان‏پزشکان ایران اعلام کرده: «کشور ما از سال ۹۴تا سال ۹۷در خودکشی منجر به مرگ رشد چشمگیری داشته است. سال ۹۴ آمار خودکشی ۵نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بوده و این آمار در سال ۹۷به ۶نفر در ۱۰۰هزار نفر رسیده است. شهرهای ایلام، بویراحمد، لرستان و کرمانشاه آمار بالاتری از میانگین خودکشی در سطح کشور دارند. در همدان این آمار به ۹نفر در ۱۰۰هزار نفر می‌رسد».

 

اذعان به فساد موضوع مشترک روزنامه‌های باند روحانی است که تلاش کرده‌اند ریشه آنرا به گردن باند رقیب بیندازند:

آرمان: محمود صادقی: در مجموع فضای پنهان‌کاری و محافظه‌کاری در همه اجزای حاکمیت وجود دارد و این روی مجلس هم سایه انداخته است.

ستاره صبح: بررسی اجمالی از گزارشهای منتشره شده درباره فساد شامل موارد زیر است:

۱- اشخاص حقیقی و حقوقی وام‌های کلان بانکی دریافت کرده و وام‌ها را پس نداده‌اند.

۲- برای کالاهای مشمول ارز دولتی، ارز دریافت کرده و کالای مورد نظر به کشور نیامده است.

۳- ارز دولتی دریافت و کالا وارد کشور شده و با قیمت بازار آزاد، کالا فروخته‌شده است...

طرح موارد مذکور، پرسشی را مطرح می‌کند که آیا شرایط اقتصادی و اداری کشور را به همین شیوه، دستگاههای اجرایی و مقننه اداره خواهند کرد و هر سال بیش از ۱۵میلیون پرونده، در اختیار قوه قضاییه قرار خواهند داد تا دست و بازوی متخلفان قطع شود؟

 

آفتاب یزد: محسن رفیق‌دوست رئیس سابق و عضو فعلی هیأت مدیره بنیاد مستضعفان در گفتگویی گفته است:«منزلم در خیابان فرمانیه است که سال ۱۳۷۳ خودم ساختم و حدود ۵۵میلیون تومان برایم تمام شد. به بنده ربطی ندارد که تورم امروز قیمت این خانه را خیلی بالا برده.»

آقای رفیق دوست! زندگی قشر ضعیف جامعه که این روزها کمرشان زیر بار تورم در حال خم شدن است به شما و تمام کسانی که در این نظام مسئولیت دارند، ربط دارد. زندگی مردم باید به شما ربط داشته باشد. این‌که پدری توان خرید مایحتاج زندگی فرزندانش را ندارد به شما ربط دارد.

 

برخی روزنامه‌های حکومتی آدرس برخی ریشه‌های فساد در نظام را داده‌اند:

جهان صنعت: به‌نظر می‌رسد نوع سیاست‌گذاری و نحوه نظارت بر فعالیت دولتها در شرایط کنونی و به واسطه سخنهای به بار ننشسته مسئولان دولتی بزرگ‌ترین سرمایه دولت که اعتماد مردمی است را به باد داده است.

سیاست‌گذاریهای بعد از انقلاب به شکل‌گیری احزاب، دسته‌ها و گروه‌هایی انجامید که بهره‌گیری از منافع رانتی و توزیع رانت را به مهم‌ترین اولویت سیاست‌گذاری خود تبدیل کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد مجموعه آنچه در شرایط فعلی به‌وقوع پیوسته، موجب شده انگیزه ایثار در دوران انقلاب جای خود را به انگیزه فساد بدهد.

ستاره صبح: حسین انصاری راد: اگر قرار است گلوگاههای فساد شناسایی شوند، صرفاً نباید به‌دنبال اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی که در ویترین مفاسد قرار دارند، رفت، بلکه باید به سرمنشأ مفاسد که یکی از آنها مجلس ناکارآمد و ناتوان است، رجوع کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/24abf906-d074-4228-bd1b-6a7dd00943b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات