728 x 90

محکومیت ۲۹تن در سودان به اعدام به جرم قتل معترضان، در ایران چند نفر محاکمه شدند؟

کشتار در قیام ایران
کشتار در قیام ایران

 

روز دوشنبه ۹ دی ۹۸ در سودان، دادگاهی ۲۹نفر از پرسنل نهادهای امنیتی این کشور را به جرم شکنجه و قتل یکی از معترضان علیه عمرالبشیر را به اعدام محکوم کرد.

وی که احمد الخیر و معلم بازداشت شده بود که توسط نیروهای امنیتی به‌قتل رسید پس از برکناری عمر البشیر توسط ارتش سودان، دادگاه اقدام به محاکمه‌های مربوط به قتل‌های دوران قیام مردم سودان پرداخته است.

 

احمد الخیر روز ۳۱ژانویه در کسلا بازداشت و دو روز بعد مرگ او اعلام شد. خانواده او گفتند جسدش که به بیمارستان منتقل شده بود پر از زخم و آثار شکنجه بود. در آن زمان پلیس ارتکاب هر گونه خلافی را تکذیب کرد و بدون دادن جزئیات گفت دلیل مرگ او «بیماری» بوده است.

محمد الفکی سلیمان، یک عضو شورای ملی سودان، گفت این حکم «اعتماد مردم به نهادهای قضایی کشور را احیا می‌کند».

دادگاه علاوه بر صدور مجازات اعدام برای ۲۹نیروی امنیتی سه نفر دیگر را به زندان و هفت نفر دیگر را تبرئه کرد. همه افرادی که به زندان محکوم شدند مأموران پلیس در زندان کسلا و یا مأموران امنیتی هستند که در این منطقه کار می‌کردند.

 

اکنون و پس از کشتار بیش از ۱۵۰۰تن از معترضان در ایران به فرمان خامنه‌ای و دستگیری و شکنجه بیش از ۱۲۰۰۰نفر از معترضان، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که چند تن از سران رژیم ایران و مأموران امنیتی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران و لباس‌شخصیها که دست به این کشتار زده‌اند باید محاکمه و به اعدام محکوم شوند؟

آنچه که تردید ناپذیر خواهد بود عدالتی است که به اراده مردم ایران و دادگاه‌های مردمی به اجرا گذاشته خواهد شد و قاتلان مردم ایران گریزی از قانون نخواهند داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84225c0d-f8ca-4a9f-aab4-86c52b9b9e65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات