728 x 90

مجلس ملی فرانسه - کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت - سخنرانیهای نمایندگان مجلس ملی از احزاب مختلف

پاریس-۷آبان۱۳۹۸

مجلس ملی فرانسه - کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت - سخنرانیهای نمایندگان مجلس ملی از احزاب مختلف
مجلس ملی فرانسه - کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت - سخنرانیهای نمایندگان مجلس ملی از احزاب مختلف

آندره شاسین رئیس گروه چپ و دمکراتهای جمهوریخواه در مجلس ملی فرانسه

این دومین جلسه‌یی است که در سال ۲۰۱۹ ما در مجلس ملی برپا می‌کنیم.

چند سال است که رژیم ایران با جنبش‌های اعتصابی بی‌سابقه‌یی متزلزل شده است. پس از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵، جامعه ایران به‌دنبال روزهای بهتری بود، به‌اصطلاح روزهای خوش، وعده دادهشده توسط دولت به‌اصطلاح "میانه‌رو" روحانی. اما در واقعیت دوستان عزیز، هیچ چیز تغییر نکرده است، تقریباً هیچ چیز.

در مواجهه با این وضعیت، جنبش‌های اعتراضی چندبرابر شدهاست. معلمان، پرستاران، کارگران پتروشیمی، بازنشستگان، بیکاران. معلمان بارها و بارها در صدر تظاهرات سازماندهیشده به‌طور همزمان در دهها شهر قرارداشته‌اند.

واکنش رژیم ایران به‌طور فزاینده‌ای خشن بوده است.

جوانان، دانشجویان، خانواده‌های کارگران، فعالانه در تظاهرات شرکت کردند. زنان، مانند اغلب موارد در ایران، نقش مهمی در رهبری پیشروی داشتند.

واقعیت این است که رژیم ایران برای جلوگیری از گسترش اعتراضات در ایران، به‌طور فزاینده‌ای به مجازاتهای ظالمانه، غیرانسانی و مجازات سنگین زندان متوسل می‌شود.

این رژیم به‌خصوص بر بازداشت جوانان تمرکز کرده است. چرا آخوندها واقعاً به این‌قدر سرکوب وحشیانه احتیاج دارند؟ چرا. البته بهاین دلیل که رژیم به‌خاطر نارضایتی گسترده مردم سقوط خواهد کرد. البته بهاین دلیل که جنبش اعتراضی علیه آخوندها در ایران مانند جریانی در حال رشد است که هیچ چیزی آن را متوقف نمی‌کند. تنها سیاست پایدار باید شامل حمایت از مردم ایران باشد.

با توجه به نقض حقوق‌بشر رژیم، این تخلفات پاشنهآشیل او را تشکیل می‌دهد، من قاطعانه می‌گویم این باور که این رژیم قادر به تعدیل رفتار است، ساده‌لوحانه است. در مقابل، مردم ایران یک جایگزین سازمان‌یافته دارند، که توسط یک زن، خود شما خانم مریم رجوی هدایت می‌شود، این گزینه دیگری است که جامعه‌ای آزاد و یک جامعه دموکراتیک را در بر می‌گیرد. بله دوستان عزیز، خانم رئیس جمهور، ما نمایندگان مجلس، بالاتر از همه ملاحظات، رنج های مردم ایران را قرار می‌دهیم. این پیامی است که ما به‌طور خستگی‌ناپذیر به مردم ایران می‌دهیم، ما این پیام را برای آنها ارسال می‌کنیم تا بدانند که تنها نیستند، تا بدانند که در جهان یک همبستگی وجود دارد، تا بدانند آزادی پیروز می‌شود و ما، نمایندگان پارلمان فرانسه، تا زمانی که این آزادی پیروز نشده باشد، به کارزار خود ادامه می‌دهیم.

از حضورتان در اینجا تشکر می‌کنم.

 

یانیک فاونک عضو کمیسیون دفاع مجلس ملی فرانسه

با تشکر از شما آندره عزیز، ممنون خانم رئیس‌جمهور برای حضور در اینجا.

همکاران عزیز، خانمها و آقایان، دوستان عزیز،

همان‌طور که آندره در حال حاضر به‌عنوان نایب‌رئیس کمیته پارلمانی ایران دموکراتیک و هم‌چنین عضو کمیته دفاع ملی در مجلس گفت، خوشحالم که امروز در کنار شما هستم؛ زیرا درست مثل شما خانم رئیس جمهور، مانند همه شما در اینجا، آرزو می‌کنم ببینم یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت و دموکراتیک در ایران برقرار شود. ثبات دموکراتیک و سیاسی در ایران برای مردم ایران و هم‌چنین برای صلح و امنیت در این منطقه از جهان بسیار مهم است.

در همین حال، من از شما پنهان نمی‌کنم که مثل همه شما، احتمالاً نگران نقش بی‌ثبات کننده رژیم ایران هستم که اسلحه‌های گروهها و سازمانهای تروریستی و شبه‌نظامیان را تأمین می‌کند. با انجام این کار، آنها به جای کمک به تلاشهای بین‌المللی برای دستیابی به راه‌حلهای صلح‌آمیز و پایان دادن به تنشهای خطرناک که از چند ماه پیش برجسته شده‌اند، امنیت منطقه را تضعیف می‌کنند. آوریل گذشته مطمئناً به یاد می‌آورید که وزرای امور خارجه G۷ به‌وضوح از ایران خواسته بودند تا در کاهش تنش در یمن، با توقف حمایت نظامی، مالی و سیاسی از برخی بازیگران غیردولتی منطقه در کشورهایی مانند لبنان و سوریه کمک کند.

امروز چیست؟ خانمها و آقایان، ماههای گذشته متأسفانه به ما نشان داده‌اند که این فراخوان شنیده نشده است و تنشها از هر زمان دیگری قوی‌تر است. رژیم ایران هیچ صداقتی در صحنه بین‌المللی ندارد. ما می‌توانیم فاصله بین این سخنان و واقعیت اعمال آن را ببینیم. ما می‌دانیم که حمله هواپیماهای بدون سرنشین متحدان رژیم ایران در یمن یا عراق در تاریخ ۱۴ سپتامبر علیه پالایشگاه در عربستان سعودی، تولید نفت این کشور را به نصف کاهش داده است.

ما هم‌چنین می‌دانیم که این یک رویداد منزوی نیست زیرا به‌دنبال یک سلسله حملات به منافع نفتی عربستان و امارات انجام می‌شود. از طرف رژیم ایران یک تمایل واقعی به بی‌ثبات کردن عربستان سعودی و کل بازار نفت به‌طور کلی، بازارهای سهام و ژئوپلیتیک در خاورمیانه وجود دارد. این ضربات به هیچ‌وجه "اسرارآمیز"، آنطور که گفته شد، نیست. همه چیز نشان می‌دهد که رژیم ایران در پشت این حملات پنهان شده است. هم‌چنین ضروری است که واقعیت جلو رویمان را نگاه کنیم که توسط ولی‌فقیه، علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و جلودار آنها " سپاه قدس" با پروژه گسترده‌ای از تسلط بر خاورمیانه از دریای خزر و خلیج‌فارس، تا پلهای شرق مدیترانه با عواقب احتمالی در شمال آفریقا تحریک می‌شوند، با پیامدهای احتمالی در شمال آفریقا. پاسداران بطور سیستماتیک برنامه جاه‌طلبانه موشک‌های بالستیک را هدایت می‌کنند که در زمان خودش می‌تواند به کلاهک هسته‌یی مجهز شود. این برنامه مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. با نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، تحویل موشک‌های بالستیک، رژیم ایران به شبه‌نظامیان و وابستگان آنها علیه عربستان سعودی این درگیری را گسترش داده است.

حوثیها در انجام سلطه منطقه‌ای بر پشت کشورهای خلیج‌فارس، نیروهای کمکی رژیم ایران هستند. این موضوع ژئوپلیتیک هم‌چنین دارای یک بعد بین‌المللی قوی است. در واقع مسیر اصلی دریایی بین اروپا و آسیا از تنگه‌های باب‌المندب و خلیج عدن می‌گذرد. و باید که ساده‌لوح نباشیم، این حملات درگیریهای مسلحانه هستند.

رژیم ایران در حال جنگ است و ما به جای دیگری نگاه می‌کنیم.

اگر این جنگ از لحاظ جغرافیایی منفجر شود و تداوم زمانی داشته باشد، با بسیج نیروهای و وابستگانشان، این یک درگیری مسلحانه است. چندین روز است که در عراق و لبنان صداها در حال افزایش است تا به هژمونی رژیم ایران در این منطقه پایان دهد.

خانم رئیس جمهور، خانمها و آقایان، راه‌حل فقط از جانب خود مردم ایران می‌تواند حاصل شود، همان‌طور که شما خانم رجوی اغلب گفته اید، نه جنگ خارجی و نه مذاکرات بی‌پایان که نتیجه‌ای جز تهدیدها و پرخاشگری بیشتر ندارد نمی‌تواند به راه‌حل پایدار منجر شود.

به همین دلیل وقت آن است که فکر کنیم و از تغییر رژیم توسط مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها حمایت کنیم. ایرانیان، خانم رئیس‌جمهور همیشه می‌توانند روی من حساب کنند. مقاومت ایران همیشه می‌تواند روی ما حساب کند. متشکرم.

 

اود دو توئن، بنیانگذار فروم زنان

خانم رئیس‌جمهور آقایان خانمهای عزیز، من یک زن خشمگین هستم. خشمگین وقتی می‌بینم که چگونه در برخی از کشورهای جهان با زنان رفتار می‌شود و به‌ویژه در ایران که یکی از بدترین کشورها در رابطه با خشونت در حق زنان است.

رژیم ایران همان است که خشونت علیه زنان را نهادینه کرده است. رژیمی که هزاران زن را به‌دلیل مخالفت، شکنجه و اعدام کرده و می‌کند، حکومتی که سال گذشته هزاران زن را به‌دلیل شرکت در اعتراضات ضدحکومت، دستگیر و با وحشیگری در بازداشت نگه‌داشته است،

کارشناسان معترفند که ایران تحت حاکمیت آخوندها یکی از بالاترین آمار خشونت علیه زنان را دارد. داده‌های رسمی سال گذشته نشان‌دهنده افزایش خشونت علیه زنان در ایران است. جدیدترین تحقیقات پیرامون خشونت علیه زنان در ایران نشان داده که ۶۶% از زنان ایرانی در طول عمر خود قربانی خشونت بوده‌اند.

ما باید خشم خود را در اینجا نه تنها در فرانسه، بلکه در صحنه بین‌المللی نشان دهیم زیرا آنچه در ایران اتفاق می‌افتد قابل‌قبول نیست. این امر ما را ملزم به ایستادگی در همبستگی می‌کند که دائماً نسبت به وضعیت زنان در جهان و به‌ویژه در ایران هوشیار باشیم. متشکرم

 

پل مولاک، نماینده مجلس ملی فرانسه

روابط بین‌الملل ما بر اساس حقوق دولتها و نه ملت هاست..نباید موضوع وسیله قرار دادن مذهب و سیاسی کردن آن را با احساسات مذهبی مردم قاطی کرد از نظر من این دو با هم کاملاً متفاوت هستند. ما این مسأله را در تاریخ اروپا هم تجربه کردیم. بنابراین تفاوت مهمی بین استفاده از مذهب برای تحت فشار قرار دادن مردم و دشمنتراشی داخلی و احساسات مذهبی مردم وجود دارد.

اعضای این کمیته بر این باور هستند که به‌لحاظ حقوق و آزادیهای اساسی مردم باید فراتر از هر مسأله‌یی قرار گیرند و برای همین است که از مبارزه شما پشتیبانی می‌کنم.

 

فیلیپ گوسلن، نماینده مجلس ملی فرانسه

خانم رئیس‌جمهور همواره مایه خوشوقتی است که از شما و دیگر اعضای برجسته مقاومت در این‌جا استقبال کنیم و به‌رغم گوناگونی نقطه نظرات سیاسی‌مان در داخل مجلس ملی، حامل امیدهای مشترکی برای یک ایران دموکراتیک باشیم.

اما فراتر از پا گرفتن و نهادینه شدن یک ایران دموکراتیک مهم منتقل کردن [پیام] است، پیام خواستهای زنان و مردان ایران یعنی مردم ایران، البته فراتر از رژیمها که خواست آزادی بیشتر، برابری بیشتر دموکراسی بیشتر و همان‌طور که فرانسوا کلکومبه گفته یک جایگاه خاص و یگانه برای زنان که جلوه آن را امروز با حضور خانم رئیس‌جمهور در اینجا می‌بینیم.

در ایران به واقع شاهد رویدادهایی هستیم که چند سال پیش شاید الزاماً به ذهنمان نمی‌رسید. شاهد سرعت گرفتن [وقایع] هستیم. رسانه‌ها بیش از سابق آنچه را که در ایران می‌گذرد و آنچه که درباره کانون‌های شورشی گفته می‌شود، را بازتاب می‌دهند. دیپلوماسی فرانسه هم در این اواخر واقعاً فعال بوده و بیش از هر زمان صحبت از ایران است. البته آن توطئهٔ حمله تروریستی هم بود که حتماً اینجا یادآوری شده است. این واقعاً مسأله بزرگی بود فراتر از این واقعیت که تعدادی از ما در آنجا حاضر بودیم و پس از واقعه، تازه توانستیم از عمق آن آگاه شویم، با این همه آن ماجرا واقعاً تلاشی برای سوءقصد تروریستی بود همراه با مطرح شدن نقش دیپلماتها و نقش یک دولت که به‌روشنی شناسایی شد. باید با قوت تمام تأکید کرد که وضعیت امروز در ایران قابل دوام نیست. زنان مستمراً از اجرای ممنوعیتها سرپیچی می‌کنند و این را در ویدیوها می‌بینیم. آنها شجاعت زیادی به خرج می‌دهند.

نباید آنان را رها کنیم و هم‌چنین جوانان در شهرها به‌پا می‌خیزند و حضور بسیار گسترده‌یی دارند. خلاصه وضعیت تکان خورده و تغییراتی در جریان است که رژیم را امروز با مشکل بسیار مواجه کرده است. ما در کمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک با ترکیب سیاسی متنوع آن به ریاست میشل دو وکولور همراه با بسیاری از دیگر پارلمانترها در کنار مردم ایران هستیم. تا در کنار شما با ابزار و امکاناتی که در اختیار داریم مبارزه کنیم. بی‌تردید بیش از حرف با اقدامات بسیار ملموس و روحیه جنگندگی. مطمئن باشید که ما این روحیه را داریم و هم‌چنان مصمم در کنار شما و در کنار مقاومت شما متعهد باقی می‌مانیم. تعدادی از ما برای نشان‌ دادن این روحیه دوستی و این تعهد به آلبانی سفر کرده‌اند. این هم شیوه‌یی بود برای این‌که از نزدیک به دیدار مقاومت برویم تا پشتیبانی و اعتماد بزرگ خود نسبت به آنچه که در تدارکش هستید نشان دهیم.

البته دغدغه‌ها و نگرانیهای تازه‌یی داریم. به‌نظر من این حرکت را باید باز هم شتاب داد و مسائل مربوط به حقوق‌بشر را در اروپا و جهان مطرح کرد. خواست آزادی مردم ایران که یک بار دیگر در این جا به آنان درودهای گرم و صمیمانه می‌فرستیم و اعتماد و اطمینان به آینده به‌رغم فراز و نشیبهای احتمالی.

 

سوفی اوکنی، نماینده مجلس ملی فرانسه

با تشکر از شما همکاران عزیز، خانم رجوی خوشحالم که شما را امروز می‌بینم.

ما این‌جا هستیم تا به شما کمک کنیم تا در این مسیر قدم بردارید و از سوی کشور فرانسه، و نیز اتحادیه اروپا و از طریق شماری از پارلمانترها در این کمیته، حمایت بی‌چون و چرای مجلس ملی و سنای فرانسه شما را همراهی کند.

من به پارلمان اروپا که خود عضو آن بودم نیز اطمینان دارم. روابط خوب زنان و مردان جنبش شما با پارلمانترهای اروپا و پیوند بین سازمان و مبارزه شما با آنها را از زمان پارلمان اروپا می‌شناختم و از رابطه بسیار مسئولانه و بسیار دوستانه و بسیار صمیمانه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خود شما آگاه هستم. ممنون از این‌که بسیار سخاوتمندانه از من استقبال کردید.

شما می‌توانید روی من حساب کنید و در اینجا ما در کنار شما هستیم و بالاخره پیروز خواهیم شد.

متشکرم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c16f2b5-bebb-4149-b6fc-3dfa6faaff61"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات