728 x 90

مترسک شمخانی و خاکریزهای فرو ریخته در عراق

شمخانی و بحران عراق
شمخانی و بحران عراق

بحرانهای منطقه‌ای رژیم پس از هلاکت پاسدار سلیمانی و تحولات اخیر در منطقه، رژیم را با انزوای قابل توجهی مواجه ساخته است. تحولات اخیر سوریه و بمباران مواضع نیروهای رژیم توسط ترکیه به اضافه به هلاکت رسیدن سرتیپ پاسدار فرهاد دبیریان، جانشین قاسم سلیمانی در این کشور در یک واقعهٔ دیگر و پیمان مجدد بین ترکیه و روسیه با در نظر نگرفتن رژیم ایران، از جمله این وقایع است.

دو ماه بعد از به هلاکت رسیدن پاسدار قاسم سلیمانی سفر پاسدار شمخانی به عراق، آن هم بعد از شکست طرح رژیم برای رساندن محمد توفیق علاوی به نخست وزیری، بار دیگر توجهات را جلب کرد.

تلویزیون رژیم ۱۹اسفند ۹۸ گزارش داد: «دبیر شورایعالی امنیت کشورمان در سفر دو روزه‌ای که به بغداد داشت و در دیدار با مسئولان و گروه‌های سیاسی این کشور، از جمله رئیس جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس گفت ثبات و آرامش عراق برای ایران مهم است».

 

رسانه‌های حکومتی چیزی از دستاورد این سفر شمخانی نگفتند. فقط خبرگزاری سپاه پاسداران کلی‌گوییهای فالح فیاض عامل رژیم و مشاور امنیت ملی عراق را انعکاس داد و نوشت: « فالح فیاض نیز با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای دو کشور در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی از ایجاد کارگروه مشترک برای پیگیری اقدامات پیشگیرانه و درمانی در زمینه مقابله با بیماری کرونا استقبال کرد».(خبرگزاری صداو سیمای رژیم ۱۸اسفند ۹۸)

 

این در حالی است که همه می‌دانند پاسدار شمخانی برای نشاندن مهرهٔ مورد نظر نظام در پست نخست‌وزیری به این کشور رفته بود. در مورد ملاقات شمخانی با سایر مقامات عراقی هم چیزی جز تعارفات معمول منتشر نشد. هدف سفر پاسدار شمخانی به قدری برای ناظران روشن بود که خبرگزاری سپاه پاسداران نوشته است خبرنگاری به وی گفت: «برخی این سفر را به نوعی دخالت ایران در امور داخلی عراقی و انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور می‌دانند».(خبرگزاری فارس ۱۸اسفند ۹۸)

 

انقلابیون اکتبر عراق که طرح های قبلی رژیم را برای سپردن دولت این کشور به مزدوران رژیم سوزانده و نقش بر آب کرده‌اند در اطلاعیه‌ای «دیدار مشکوک علی شمخانی قاتل» را محکوم کرده و با بیان این‌که« در چنین شرایطی، شمخانی آمده تا به مردم عراق، نخست‌وزیری را تحمیل نماید که به وفاداری مطلق از رژیم ایران اذعان کند» تأکید کردند تمامی مردم عراق یک صدا این شعار معروف را خروشیدند: «رژیم ایران اخراج.. اخراج..بغداد آزاد..آزاد».

 

انعکاس شکست رژیم برای پر کردن حفرهٔ پاسدار قاسم سلیمانی توسط شمخانی نکته‌یی است که باندها شریک این رژیم هم روی آن تأکید می‌کنند. روزنامه حکومتی آرمان۲۰اسفند ۹۸ نوشت: «قاسم‌محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه معتقد است علی شمخانی تصمیم دارد همان نقشی را ایفا کند که پیش‌تر (قاسم) سلیمانی ایفا می‌کرد. محبعلی هم‌چنین تأکید دارد که ترور سلیمانی «معلول ضعف در سیاست منطقه‌ای» ایران است». این کارگزار سیاست خارجی رژیم در ادامه نقش پاسداران در سیاست منطقه‌ای نظام را شکست‌خورده ارزیابی کرده و در دعوای باندی افزوده است: «کار باید برعهده دستگاههای ذی ربط، متخصص و پاسخگو باشد، در این شرایط است که می‌توان نتیجه کار را بررسی کرد،... کار دیپلماسی، حرفه دیپلمات‌هاست».

 

این روزنامه حکومتی در مطلب دیگری با بیان این‌که «شمخانی در دوران پسا سردار به‌دنبال پر کردن خلأ حضور او در تحولات خاورمیانه، به‌ویژه در عراق است» بر شکست این نقش‌آفرینی به‌مثابه شکست کلی نظام برای پر کردن حفرهٔ پاسدار قاسم سلیمانی تأکید کرده و افزوده است: «... به‌نظر می‌رسد در دوران پساسردار، ایران با مشکل جدی در رابطه با انتخاب فردی به جای سردار سلیمانی روبه‌رو است».

واقعیت این است که به عراق فرستادن پاسدار شمخانی به عراق معنایش این است که پاسدار قاآنی سرکرده جدید نیروی تروریستی قدس قادر به پر کردن حفره قاسم سلیمانی نیست و نمی‌توان روی مترسک در غیاب دشتبان حساب باز کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fa179a0-2c4c-43b6-939b-e8430be3f78f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات