728 x 90

ماجرای آراء باطله و زنگهای هشدار - گزارش خبری

آراء باطله در نمایش انتخابات
آراء باطله در نمایش انتخابات

یکی از با تجربه‌ترین رژیمهای دیکتاتور برای مهندسی انتخابات در جهان، آخوندهای حاکم هستند. تجربه ۴۰سال دیکتاتوری و مهندسی انتخابات مختلف آنها را تبدیل به فریبکارترین رژیم در این زمینه کرده است. اما رژیمی با این میزان از تجربه هم عاجز از بیرون دادن آمار نهایی چنین انتخاباتی است.

آمار واجدین شرایط ۵۹میلیون و ۳۱۰هزار و ۳۰۷نفر و آمار مهندسی شده ۲۸.۷۵۰.۷۳۶ نفر اعلام شده است. در همین آمار کلی متوجه می‌شویم که بیش از ۵۱درصد مردم این انتخابات را تحریم کرده‌اند. البته این آمار مهندسی شده خود رژیم است.

بیشتر بدانید: مشارکت زیر ۱۰درصد - گزارش خبری

 

آراء باطله

موج سهمگین‌تر بعدی برای رژیم اعلام آراء باطله است. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط رژیم آمار باطله ۳.۷۴۰.۶۸۸ بوده است. یعنی حدود ۱۳درصد آمارهای ریخته‌شده به صندوق باطله (بخوانید فحش و ناسزا به آخوندهای حاکم) بوده است. در این خصوص مقداری از رسانه‌های حکومتی بخوانیم:

 

سایت جماران (۲۹ خرداد) نوشت: «نکته قابل توجه در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد آرای باطله است که در نوع خود رقیبی جدی برای دیگر کاندیداها به‌حساب می‌آمد و این اتفاق را در ۴۰سال اخیر برای نخستین‌بار شاهد بودیم که جای بسی تأمل دارد. آرای باطله بیش از ۱۴درصد، موضوع درصد بسیار بالای آرای باطله در تاریخ انتخابات ایران ثبت شد».

 

سایت عصر ایران (۳۰ خرداد) با تیتر «اندر حکایت ۱۳درصد آرای باطله» نوشت: «درست است که همواره و طی ۴۰سال گذشته و در هر انتخابات، شماری از آرا سفید یا باطله و مخدوش است و هیچ‌گاه این عدد صفر نبوده اما تا پیش از انتخابات ۲۸خرداد، درصد آن از ۱ تا ۳ و گاهی نهایتاً ۴درصد بوده که معمول و مقبول است. وجه شگفت‌آور انتخابات اخیر اما این است که نزدیک به ۱۳درصد از کل آرا باطله یا سفید است و برتری آن بر آرای کاندیداهای رقیب نامزد پیروز و قرار گرفتن در جایگاه دوم جلب توجه می‌کند».

 

روزنامه شرق (۲تیر) به قلم عباس آخوندی با اشاره به تحریم سراسری مردم ایران نوشت: «برای اولین بار با وجود تأکید مقام‌های رسمی کشور و هم‌چنین نهادهای مرجع اصلاح‌طلبی مبنی بر ضرورت شرکت در انتخابات، اکثریت واجدان شرایط به صندوق رأی پشت کردند».

 

روزنامه همدلی با تیتر «رازهای انتخاباتی کرج» به بحران رژیم در زمینه آراء باطله اشاره کرده و نوشته است: «این رأی می‌تواند یک پدیده اعتراضی شود و حادثه خلق کند. گمان می‌کنم باید از الآن درباره شهر کرج اعلام خطر کرد؛ سابقه رئیسی در این شهر هم بسیار مهم است. او دادستان این شهر بوده، جامعه او را می‌شناسد و نماد کسی است که نمی‌تواند مشکلات آسیب‌ها را حل کند. در مجموع رأی باطله کرج در انتخابات شورای شهر، مشارکت پایین و رأی باطله در ریاست‌جمهوری یک رأی اعتراضی است. ما در آینده باید شاهد ظهور یک نوع رفتار کرجی باشیم؛ چه در کرج، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر».

 

روزنامه شرق (۲تیر) هم با تیتر «پیشگامی آراء باطله» نوشت: «این نارضایتی و عدم حضور، علامتی بسیار جدی در جهت ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت است... این زنگ هشداری برای بزرگان نظام است».

روزنامه شرق (۲تیر) در مورد وضعیت شهر همدان، که آخوند رئیسی روزگاری دادستان این شهر هم بوده نوشته است: «در شهر همدان تعداد آرای باطله ۲۰هزار و ۴۵۳رأی بود و آرای منتخب اول این شهر ۲۰هزار و ۲۸۲رأی اعلام شده است. در اراک نیز تعداد آرای باطله ۲۸هزار و ۵۶۵رأی اعلام شده، در حالی‌که آرای نفر اول ۱۴هزار و ۵۶۰رأی بود. در شورای شهر کرج نیز آرای باطله اول شده است. تعداد آرای باطله در انتخابات شورا‌های کرج ۳۸هزار و ۸۸۸رأی است، این میزان حدود ۱۶هزار رأی بیش از آرای نفر اول است، اما منتخبان تهران نیز ۲۰نفرشان کمتر از آرای باطله رأی داشتند. این‌که در برخی از کلان‌شهرها مثل کرج، اراک و همدان رأی باطله اول می‌شود و در تهران رأی باطله در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، در تاریخ انتخابات کشور ایران بی‌سابقه است. این زنگ هشداری برای بزرگان نظام است».

 

روزنامه ستاره صبح نیز در مقاله خود از خطرناک بودن روند تحریم و رأیهای باطله انذار داده و می‌نویسد «مشارکت مردم در تهران برای گزینش اعضای شوراها ۲۶درصد بوده که ۱۲درصد آن آرا باطله بوده است، یعنی با کسر آرای باطله از کل آراء درصد مشارکت برای انتخاب اعضای شورای ششم در پایتخت ۱۴درصد بوده است. این میزان مشارکت نشان از قهر و بی‌توجهی مردم نسبت به صندوق رأی و تعیین سرنوشت خود است. تداوم این روند خطرناک است».

 

 

هشدارها و انذارها

شاید اعلام نتایج و مهندسی انتخابات امری تجربه‌شده در حکومت آخوندی باشد، اما هم‌چنانکه روزنامه‌ها و رسانه‌های حکومتی این بار به‌خوبی دریافته‌اند، تحریم سراسری مردم آن‌قدر بی‌سابقه بوده است که زنگهای هشدار را به‌صدا در آورده‌اند. هشداری که به‌زودی صدای آن شنیده در کف خیابانها شنیده خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a2aec10-c17c-4808-b343-3ba985230ebc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات