728 x 90

رد لایحه بودجه و بحرانهای لاعلاج

بحران اقتصادی، گریبانگیر آخوندها
بحران اقتصادی، گریبانگیر آخوندها

لایحه بودجه دولت روحانی برای سال۱۴۰۰ و رد آن توسط مجلس ارتجاع مورد جدال باندهای رژیم شده و هر باند از زاویه منافع خود آنرا مورد نقد و بررسی قرار داده است.

باند خامنه‌ای از این زاویه لایحه بودجه را رد کرد که آنرا در راستای منافع دولت و کمتر در راستای منافع خود می‌بیند. خلاصه بودجه مانند گوشت قربانی است که هر کدام به طرف خود می‌کشند.

محمد کاظم انبارلویی یکی از عناصر باند خامنه‌ای در روزنامه رسالت ۱۵بهمن۹۹ نوشت: «چرا در تبصره‌های مربوط به نفت این سال‌ها «سود» شرکت ملی نفت به خزانه واریز نشده و شرکت ملی نفت معاف از واریز سود سهام دولت بوده است؟

سود نجومی مهم‌ترین بنگاه اقتصادی دولت نشان می‌دهد برآورد هزینه چهارده و نیم درصد، واقعی نبوده است. حالا چرا سود این بنگاه اقتصادی را بخشیده‌اند؟ سؤال این است؛ چرا بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در همه این سال‌ها که دولت با کسری در بودجه عمومی روبه‌رو بوده است، معاف از واریز سود سهام دولت به خزانه باشد، مالیات هم ندهد و از دادن مالیات نیز معاف باشد.

وقتی دولت نمی‌تواند سهم خود را از سود یک شرکت دولتی بگیرد، مالیات را هم نمی‌تواند بگیرد، چطور می‌تواند از مافیای «قدرت و ثروت» در کشور مالیات بگیرد؟!».

 

روزنامه آرمان ۱۵بهمن ۹۹ از باند روحانی با بیان دیگری به جدال باندها بر سر جنگ قدرت و سهم‌خواهی از بودجه اعتراف کرده و نوشته است: «زمانی که ما با وضعیتی روبه‌رو می‌شویم که اختلاف میان ذینفعان بالا می‌گیرد، دعوا برای سهم‌بری بیشتر بین گروهها افزایش خواهد یافت. در عین‌حال این اختلافات به هیچ عنوان در جهت منافع مردم نیست و بیشتر به‌مثابه زورآزمایی و جنگ قدرت است. به هر جهت نمی‌توان فکر در پشت این نزاع‌ها منطقی شکل گرفته است».

واقعیت این است بودجه سال۱۴۰۰ دولت روحانی مانند بودجه سالهای قبل آن و دولتهای قبلی مطلقاً در راستای ایجاد تحول مثبت در وضعیت اقتصاد کشور و در راستای بهبود وضعیت معیشت مردم و از بین بردن فقر در میان آنها نیست، بلکه در جهت چپاول هر چه بیشتر و سرکیسه کردن بیشتر مردم است.

 

ایراداتی هم که عناصر باند خامنه‌ای و اعضای مجلس ارتجاع از این باند به بودجه می‌گیرند کمتر جنبه فنی و اقتصادی دارد، بلکه آنها هم به‌دنبال سهم خود از این گوشت قربانی هستند.

بی‌دلیل نیست از روزی که بودجه به مجلس ارایه شد محمل جنگ تمام‌عیار سیاسی و اقتصادی دو باند شد و اختلاف مجلس و روحانی را به بالاترین حد خود رساند. وضعیتی که ناشی از بحران بی‌راه‌حلی و بن‌بست رژیم است. روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۵بهمن۹۹ به این واقعیت این‌طور اعتراف کرده است: «واقعیت این است که به‌دلیل فقدان درآمد صادرات نفت خام و سایر محدودیت‌های کسب درآمد از سوی دولت کار تدوین و تصویب بودجه را از درون مرزهای ایران بیرون برده و آن را به زلف تحریم گره زده است. بدون رودربایستی باید قبول کرد حسن روحانی خوش‌بینانه به داستان آمدن بایدن نگاه کرد و شاید نیز در شروع تدوین لایحه بودجه تاییدهایی از داخل و از خارج گرفته بود و حال می‌بیند هیچ‌کدام از وعده‌ها به هر دلیل محقق نمی‌شوند و به این ترتیب دولت گیج است و تردیدی نیست که در اصلاح کلیات بودجه کاری بیشتر از این نخواهد کرد».

 

بنابراین سرنوشت بودجه از این پس نیز در گیر تناقضات و در گرو منافع متضاد باندها و دستجات درونی رژیم است، و قطعاً افقی برای باز شدن گره آن در آینده نزدیک وجود ندارد، و چنان‌چه علی خامنه‌ای از سرناچاری شخصاً در این موضوع دخالت نکند، جنگ‌وجدال بر سر لایحه بودجه بین دولت و مجلس ادامه خواهد داشت.

یکی از کارشناسان اقتصادی حکومتی در زمینه بلاتکلیفی بودجه در روزنامه ستاره صبح ۱۵بهمن ۹۹ نوشت: «هزینه این معطل ماندن برای مردم است. بلاتکلیفی برای مردم، صاحبان کسب‌وکارها، سیاست‌های پولی و مالی کشور، بخش‌های ارزی کشور، تجارت کشور، بلاتکلیفی برای سرمایه‌گذاری و بلاتکلیفی برای همه خواهد بود. این بلاتکلیفی تخصیص منابع را به تأخیر می‌اندازد و به همان اندازه که تخصیص منابع به تأخیر بیفتد بیکاری ایجاد می‌کند. هم‌چنین رشد و استفاده از فرصتها را به تأخیر می‌اندازد. بلاتکلیفی بدترین چیزی است که در یک اقتصاد می‌تواند زیان مشهود داشته باشد».

 

اما در ورای جنگ‌وجدال و منافع باندی بر سر بودجه آنچه که واقعیت دارد بحرانها و بن‌بست‌های لاینحل نظام است که در جریان رد لایحه بودجه توسط مجلس بیش از پیش نمایان شد.

تازه این وضعیت بحرانی در شرایطی است که پیش از این محمد باقر قالیباف به‌طور تلویحی اذعان کرد که خامنه‌ای از مجلس خواسته است موضوع بودجه را با دولت روحانی حل و فصل کند.

اسحاق جهانگیری معاون روحانی نیز پس از رد لایحه بودجه توسط مجلس گفت: «۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و مقداری مسائل بودجه را خدمت ایشان گفتم. ساعت یک و نیم یعنی دو ساعت و نیم بعد به ما از دفتر زنگ زدند که پاسخ را آقا دادند که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. مدیریت این‌چنین است» (سایت خبر فوری ۱۵بهمن ۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/347d5929-f220-45b5-9e87-dc4a1192bfdb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات