728 x 90

فیلتر تلگرام در ایران به شکل جدی با شکست مواجه شد

شکست فیلتر تلگرام
شکست فیلتر تلگرام

عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در مجلس رژیم ایران اعلام کرد که طرح فیلتر تلگرام به شکل جدی با شکست مواجه شده است.

شکست جدی فیلتر تلگرام

خبرگزاری آناتولی ترکیه به‌نقل از محمد کاظمی، عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در مجلس رژیم ایران با ناموفق خواندن طرح فیلتر تلگرام در این کشور، در مورد آمار منتشره درباره باقی ماندن ۷۹٪ کاربران ایرانی پس از فیلتر این شبکه گفت: «به اعتقاد من تقریباً تمام افرادی که از تلگرام استفاده می‌کردند پس از فیلتر آن نیز در حال استفاده از این برنامه هستند و طرح فیلتر تلگرام به شکل جدی با شکست مواجه شد».

کاظمی تأکید کرد: «ایجاد محدودیتها به هیچ‌وجه ما را به اهدافمان نمی‌رساند، به جای ایجاد محدودیت باید سراغ روش‌‎های پیشگیرانه برویم و سیاست‎های محدودکننده نتیجه عکس می‌دهد».

لازم به ذکر است که تلگرام پرطرفدارترین پیام‌رسان بین کاربران ایرانی بوده و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی برای تظاهراتها و تجمعات اعتراضی مردم در قیام سراسری دیماه ۹۶ ایفا کرد و به یکی از بزرگترین چالشهای سرکردگان نظام تبدیل شد و از آن زمان بحثها پیرامون فیلترینگ آن قوت گرفت.

پیشتر نیز مقامات رژیم ایران در پی بالا گرفتن خبر فیلتر احتمالی اینستاگرام، به شکست فیلتر شبکه‌های اجتماعی اعتراف کرده‌اند:

فیلتر و مسدود سازی شبکه‌های اجتماعی

  • یک نماینده مجلس رژیم نیز روز شنبه، ۲۳تیرماه، فیلترینگ احتمالی اینستاگرام را "مثل تلگرام" بی‌نتیجه خواند. معاون اول دادستان رژیم پیش از این خبر داده بود که فیلتر اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و به‌طور جدی پیگیری می‌شود.
  • معاون اول دادستان کل رژیم ایران، آخوند محمد مصدق به خبرگزاری حکومتی فارس، گفت: «فیلتر اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی رژیم به‌صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»
  • طیبه سیاوشی، روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا، گفت: «آمار خروج افراد از تلگرام پس از فیلتر و مسدود سازی نشان داد درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام می‌آمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود، همین نتیجه را در پی دارد».« اینستاگرام هم فرصت است هم تهدید و متأسفانه نتوانسته‌ایم از فرصت‌های آن به اندازه کافی بهره ببریم، با فیلتر کردن اینستاگرام فرصت تهدید آن از بین نمی‌رود.»

 

اعتراف به شکست فیلتر تلگرام

  • سایت حکومتی اقتصاد آنلاین ۲۸ اردیبهشت به‌نقل از وزیر ارتباطات آخوند روحانی نوشت: «اعلام شکست فیلتر تلگرام توسط وزیر ارتباطات». وزیر ارتباطات آخوند روحانی گفت«بازدید از تلگرام روزبه روز بعد از فیلتر در حال افزایش و بازگشت به‌حالت اولیه است».
  • محمدرضا تاجیک عضو سابق مجمع تشخیص نظام آخوندی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه حکومتی اعتماد، ۲۸خرداد ۹۷، به بی‌خاصیتی تلاشهای نظام برای فیلتر و جلوگیری از دسترسی میلیون‌ها ایرانی اعتراف می‌کند و می‌گوید: «به نظر من بالاخره این کارت را که از روی میز بندازی، کارت دیگری روی میز قرار می‌گیرد. این دریچه را که ببندی دریچه دیگری باز می‌شود. جهان ما عصری نیست که با استراتژی‌های سدسازی بتوان با آن مواجه شد. از نظر استراتژیک هیچ چاره‌ای نداریم غیر از این‌که با یک استراتژی مصون‌سازی پیش برویم. هیچ سدی نیست که بتواند جلوی این فضاها را بگیرد».
  • روزنامه حکومتی شرق ۲۷ اردیبهشت از افزایش مراجعه کاربران به تلگرام خبر داد و در مورد آمار مراجعه مردم به تلگرام طی روز ۲۷ اردیبهشت نوشت این تعداد به نسبت یک روز قبل ۳۲۰میلیون مورد افزایش داشت و با یک میلیارد و ۶۰۰میلیون مراجعه رکورد جدیدی از زمان آغاز فیلترینگ را رقم زده است.
  • خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۹ اردیبهشت ۹۷ نیز به شکست فیلترینگ اذعان می‌کند و به‌نقل از رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مجلس رژیم ایران نوشت: «باز کردن عرصه فعالیت اپلیکیشنهای داخلی به بهای تشدید فیلترینگ تلگرام و کاهش سرعت اینترنت نه تنها موجب کاهش اقبال عمومی مردم به خدمات و سرویس‌های متنوع و گسترده این نرم‌افزار قدرتمند اجتماعی نشده بلکه موجب به مخاطره افتادن فضای سیاسی، امنیتی و اخلاقی جامعه به‌دلیل شدت نصب فزاینده فیلترشکن‌ها در گوشی‌های تلفن همراه عموم مردم شده است». به‌گفته این نماینده مجلس ارتجاع «فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است»، وی همچنین به اقبال مردم نسبت به اپلیکیشنهای فیلتر شده،اشاره و اعتراف می‌کند «نمی‌توان مردم را محدود به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کرد».

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3c698ca-6ace-4096-868a-816850e1e460"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات