728 x 90

دویچه وله آلمان: بازدید روزانه ایرانیان از تلگرام دو برابر شد

تلگرام
تلگرام

دویچه وله آلمان روز شنبه ۲۹اردیبهشت 97 در گزارشی به شکست رژیم آخوندی در زمینه فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام پرداخت و نوشت:‌

یک مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه تهران می‌گوید بازدیدهای روزانه از کانال‌های فارسی تلگرام ۱۷روز پس از مسدودسازی این شبکه در ایران، تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط "سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی"، از زمان مسدود شدن شبکه پیام‌رسان تلگرام پس از یک دوره کاهش آمار، بازدید از کانال‌های فارسی روند صعودی داشته است.

این سامانه وابسته به آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران نیز این آمار را در کانال اینستاگرام خود منتشر کرده است.

این بررسی که روز جمعه ۲۸اردیبهشت (۱۸مه) منتشر شده، نشان می‌دهد که همزمان با مسدودسازی تلگرام در روز ۱۲اردیبهشت تعداد بازدیدهای روزانه با کاهش قابل‌توجه به رقم ۸۵۰میلیون رسیده است. این در حالی است که بازدید روزانه کانال‌های فارسی در ۳۰فروردین بیش از دو میلیارد و ۴۰۰میلیون بوده است.

از تاریخ ۲۳اردیبهشت روند صعودی بازدید‌های تلگرام آغاز شده و از رقم یک و نیم میلیارد در روز به عدد یک میلیارد و ۶۰۰میلیون بازدید روزانه در روز ۲۷اردیبهشت، ۱۷روز پس از آغاز مسدودسازی، رسیده است.

دویچه وله آلمان افزود: سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی، این افزایش قابل‌توجه را به "استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها و نسخه‌های فارسی تلگرام" مربوط دانسته است.

به نوشته رسانه‌های رژیم ایران "نسخه‌های تلگرام فارسی" در واقع نسخه‌های غیررسمی این نرم‌افزار هستند که برای دور زدن فیلترینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دویچه وله با اشاره با تهدیدات حکومتی برای استفاده از تلگرام به‌نقل از آذری جهرمی وزیر ارتباطات رژیم که تلویحا به شکست تلاشهای رژیم اشاره می‌کند آورده است:

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات رژیم ایران، شامگاه پنجشنبه ۲۷اردیبهشت (۱۷مه) در یک برنامه تلویزیون دولتی گفت: «در بحث پیام‌رسانها، این مردم هستند که انتخاب آخر را می‌کنند. زیرساخت پیام‌رسانهای داخلی فقط فنی نیست. بحث اعتماد و فیلتر در بعضی از حیطه‌ها در پیام‌رسانهای داخلی وجود دارد‌‌.»

او افزود: «شرایط افکار عمومی به‌گونه‌یی است که اگر فیلترینگ انجام شود محکومیم، انجام نشود نیز محکومیم و موفق هم شود محکومیم.»

به نظر می‌رسد با وجود مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام و بسیاری از فیلترشکنهای مورد استفاده کاربران و تهدید مقامات قضایی‌، بی‌اعتمادی بالای کاربران به پیام‌رسانهای داخلی هم‌چنان تلاش برای دسترسی به تلگرام ادامه دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d749397e-863a-47f2-8425-5aa905be7bc3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات