728 x 90

فیل مسکن را رئیسی هوا کرد! – گزارش خبری

مسکن‌سازی از نوع رئیسی
مسکن‌سازی از نوع رئیسی

هم‌چنانکه می‌دانید آخوند رئیسی ادعا کرده است که هر ساله حدود یک میلیون واحد مسکونی می‌سازد. رئیسی در اولین جلسه هیأت دولتش تصریح کرد: «وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند تا این وعده محقق شود».

وعده‌های رئیسی جلاد تشابهی با موضوع مسکن مهر و وعده‌های احمدی‌نژاد دارد. در آن زمان هم احمدی‌نژاد مدعی شد که ۴میلیون واحد مسکونی برای قشر کم‌درآمد می‌سازد. اما بنا بر گزارشات تا سال۱۳۹۴ نیز هنوز این طرح تکمیل نشده بود. خبرگزاری حکومتی ایسنا (۲۲دی ۱۳۹۳) در این زمینه نوشت: قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: یک میلیون و ۶۸۰هزار واحد مسکن مهر کار ساخت‌شان به پایان رسیده و تلاش وزارت راه و شهرسازی آن است که ۹۰درصد پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال۱۳۹۴ به اتمام برسد.

بگذریم که در جریان زلزله سرپل‌ذهاب این خانه‌های بی‌کیفیت ریزش کرد و جان شماری از هموطنانمان را گرفت.

پاسدار رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی هم برای این‌که نشان بدهد ابعاد این وعده را می‌داند گفت: «در واقع توانمندی کشور امروز برای ساخت ۴میلیون مسکن در ۴سال کاملاً وجود داره و چیزی ما کم نداریم. برای ساخت یک میلیون مسکن در سال باید روزانه ۲۷۴۰واحد ساخته شود. اگر همین تعداد را در ۲۴ساعت تقسیم کنیم به عدد ۱۱۴ می‌رسیم یعنی برای رسیدن به یک میلیون مسکن در سال بایستی در هر ساعت حداقل ۱۱۴واحد مسکونی ساخته شود».

فیلی که آخوند جلاد رئیسی هوا کرده است به‌خصوص در شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی از سوی بسیاری از کارشناسان و اعضای باند خودش هم مورد تمسخر و … قرار گرفته است:

روزنامه سلام نو (۱۰شهریور) در این زمینه نوشت: «فارغ از نتایج مسکن مهر یک وجه تمایز بزرگ میان دوران احمدی‌نژاد و ابراهیم رئیسی در اجرای یک وعده مشترک وجود دارد؛ در دولت احمدی‌نژاد نفت بالای ۱۰۰دلار بود و حدود ۷۰۰میلیارد دلار درآمد ارزی وجود داشت و همین منابع دست دولت را برای اجرای چنین طرح‌هایی باز گذاشته بود، اما حتی در همین دولت با این میزان درآمد ارزی، مسکن مهر به پایان نرسید و به دولت بعد موکول شد. حالا آیا دولت جدید با این وضعیت اقتصاد و تورم ناشی از تحریم می‌تواند سالی یک میلیون مسکن شهری بسازد؟»

سایت حکومتی اقتصادنیوز نوشت: «آقای رئیسی! طبقه متوسط ایران در حال نابودی است. فیل هوا کردن را بگذارید کنار!» این سایت حکومتی در ادامه می‌نویسد: «مردم در تأمین معیشت خود مانده‌اند. قیمتها اگر در مسابقات صخره‌نوردی جهانی شرکت می‌کردند، قطعاً رکوردی عجیب را به‌نام خود می‌کردند. چشمت را که می‌گردانی، قیمت یک کالا بالا رفته است».

سایت حکومتی اقتصادنیوز با طعنه نوشت: «رئیسی اکنون وعده یک میلیون مسکن می‌دهد. اما بهتر است سنگ بزرگ بر ندارد، که سنگ‌ریزه‌های بسیاری جلوی پای مردم افتاده است، که برداشتن آنها در اولویت است!»

پاسدار سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا (۱۰شهریور): «بر مبنای آمار سالی یک میلیون مسکن اگر حجم مورد اشاره را برابر صد میلیون مترمربع در نظر بگیریم، برای ساخت آن به حداقل ۵۰۰هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است. تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به‌علاوه چنین پولی اصلاً در دسترس نیست».

روزنامه شرق (۱۳شهریور) نوشت: «ساختن یک میلیون مسکن در سال فقط نیاز به حداقل ۱۰میلیون تن میلگرد اضافه دارد؛ یعنی دوبرابر شدن ظرفیت تولید که اگر تحریم نباشیم، ۱۰سال زمان می‌برد. سیمان و سایر مصالحش بماند».

یک کارشناس حوزه مسکن هم گفته بود: «احداث یک میلیون واحد فقط در یک سال نیاز به چهار هزار میلیارد تومان یعنی منابعی بیش از نقدینگی موجود در کشور دارد؛ سؤال این است که آیا چنین منابعی در اختیار داریم و آیا ساخت سالانه یک میلیون مسکن به ذهن دولتهای قبل نرسیده بود؟».

سایت حکومتی تجارت نیوز هم نوشت: «برای اجرای این طرح باید نگاهی به گذشته کرد، دو دولت قبلی با رویای خانه‌دار کردن مردم دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی را اجرا کردند، اولی را دولت احمدی‌نژاد و دومی را دولت روحانی. مسکن مهر که هنوز برخی‌ها پس از گذشت بیش از ۱۰سال خانه خود را تحویل نگرفته‌اند و مسکن ملی که در دو سال گذشته فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است… روحانی طرح مسکن ملی را در مهر ۹۸ کلید زد و قرار بود تا پایان دولت ۴۰۰هزار واحد تحویل دهد اما تعداد محدودی از این واحد‌ها به صاحبانشان رسید و به‌گفته بنیاد مسکن فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است».

با توجه به شرایط اقتصادی رژیم و بررسی کوتاه سوابق امر این ادعای آخوند جلاد بیشتر به یک تبلیغات سر و صدا کن برای شروع کارش تشابه دارد تا واقعیتی عملی. روزهای آتی و ارائه طرح‌های عملی بیشتر این حقیقت را عیان خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4c25ddb-f6c2-4f6a-b319-1a89fd03165d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات