728 x 90

فلات سرسبز ایران تشنه است!- گزارش خبری

فلات سرسبز ایران تشنه است
فلات سرسبز ایران تشنه است

با کاهش بارشها در ایران مشکلات بسیاری در همه مناطق کشور مشاهده می‌شود. رسانه‌های حکومتی با نوشتن تیترهایی هم‌چون:

وقوع جنگ آب در کشور/ ۹۲درصد استان قزوین درگیر خشکسالی شد / ۶۰درصد از کشت تابستانه آب ندارد / صدای زنگ بی‌آبی در اصفهان / ممکن است نیروگاههای سد کرخه را از دست بدهیم / مرگ تالاب هورالعظیم و...

به این شرایط بحرانی پرداخته‌اند. طبعاً خشکسالی زمینه‌ای برای صنعت برق کشور به‌وجود می‌آورد که این روزها عمده مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بحرانی فراتر از کرونا

قاسم ساعدی عضو مجلس ارتجاع در مورد شرایط بحرانی آب به‌ویژه در خوزستان گفت: «برخی رودخانه‌های خوزستان خشک شده‌اند و کودکان در این رودخانه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. رودخانه جراحی توسط وزارت نیرو کاملاً خشک شده و کارون با آن همه عظمت به یک نهر کوچک تبدیل شده است. رودخانه کرخه که از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است نیز متأسفانه وضعیت خوبی ندارد».

این عضو مجلس ارتجاع عمق فاجعه را چنین توصیف کرد: «مردم خوزستان در وضعیتی به‌مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کرونایی قرار دارند، زیرا تأمین آب مورد نیاز آنها به خطر افتاده است. تأسیسات آبرسانی در بسیاری از روستاهای خوزستان به‌دلیل خشک شدن رودخانه‌ها حتی دیگر امکان پمپاژ آب را ندارند و مردم بلاتکلیف مانده‌اند».

1

مرگ تالاب هورالعظیم

خبرگزاری حکومتی ایسنا (۲۱تیر) نوشت: «فرماندار هویزه گفت: در حال حاضر وضعیت در پنج مخزن تالاب هورالعظیم مطلوب نیست».

این خبرگزاری حکومتی در مورد وضعیت تالاب هورالعظیم گزارش کرد: «تالاب "هورالعظیم" این روزها حال خوشی ندارد؛ نیزارهای زرد و سوخته، بخش‌های خشک و کم‌آب و آب‌تنی گاومیش‌ها با آب آلوده؛ همه نشان از روزهای بحرانی تالاب دارد… این تالاب که سال‌ها است به دلایل مختلف از جمله خشک کردن برای جاده‌سازی شرکت‌های نفتی و هم‌چنین خشکسالی، با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، با خشکسالی امسال وضعیت بدتری پیدا کرده است.

چند روز پیش تصاویر و مطالبی مبنی بر تلفات گسترده ماهیان در تالاب هورالعظیم و آب‌تنی گاومیش‌ها در برکه‌های لجن در فضای مجازی منتشر شد».

محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط‌زیست رژیم در خوزستان این وضعیت را عادی تلقی کرد و گفت: «خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به‌عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل‌قبول است و این اتفاق، طبیعی است»

2

بحران دریاچه ارومیه

با کاهش بارشها دریاچه ارومیه نیز با کاهش وسعت و افت سطح آب مواجه است. خبرگزاری حکومتی ایسنا (۲۳تیر) نوشت: «مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۵۸ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه خبر داد. وی گفت: دریاچه ارومیه ۳میلیارد و ۸۹۰میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵میلیارد و ۸۳۰میلیون مترمکعب آب داشت، نشان می‌دهد حجم آب دریاچه یک میلیارد و ۹۴۰میلیون مترمکعب کاهش داشته است».

مهران نظری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست رژیم در آذربایجان غربی در مورد عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: «در صورت خشک شدن دریاچه، ۶میلیون نفر به‌طور مستقیم و ۱۵میلیون نفر نیز به‌طور غیرمستقیم آسیب می‌بینند، طوفانهای نمکی بر طبیعت، کشاورزی و حیات وحش کل منطقه تاثیر می‌گذارد».

3

بحران خشکسالی

خبرگزاری حکومتی ایرنا در گزارش (۱۳خرداد) نوشت: «وضعیت حوضه‌های آبریز کشور خوب نیست، حوضه شرقی که استان سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود ۳۶درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت داشته و در حوضه‌هایی که کلان‌شهرهایی مانند تهران، کرج، اصفهان، قم و قزوین واقع شده‌اند نیز ۳۶درصد کمبود بارندگی گزارش‌شده، این یعنی کم‌آبی بیداد می‌کند».

4

رسانه‌های حکومتی خشکسالی را محصول کاهش بارندگی جلوه می‌دهند. اما رژیمی که تمام بودجه، سرمایه و تلاشش را برای دخالت در کشورهای عراق و سوریه و لبنان و یمن و … بکار بسته است فرصتی برای دوراندیشی و مقابله با بحرانهای طبیعی ندارد و لاجرم مردم را در برابر این بلایای طبیعی تنها می‌گذارد.

صدایی که اکنون در اعتراض به بی‌برقی و بی‌آبی و بحرانهای ناشی از آن در همه کشور شنیده می‌شود و با توجه به گرمای هوا هم‌چنان استمرار خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e1a0e51a-585c-4fd3-987d-f94ae033ae30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات