728 x 90

فضای مجازی عرصهٔ شکست آخوندها

وحشت آخوندها از اینترنت
وحشت آخوندها از اینترنت

برای محروم کردن مردم از اخبار و اطلاعات آزاد و به‌خصوص در هراس از انتشار خبرهای فعالیت‌های براندازنه علیه نظام و نقش شبکه‌های اجتماعی در متشکل کردن اعتراضات اقشار مردم، مدتی قبل مجلس آخوندی طرحی را با عنوان شیادانه «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» مطرح کرد.

این طرح آن‌چنان رسوا بود که حتی مورد مخالفت باندهای درونی و رسانه‌های بسیاری از رژیم قرار گرفت و در حال حاضر نیز سرنوشت آن مشخص نیست.

اما دولت جلادان به‌منظور ممانعت مردم از مراجعه به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، سرعت اینترنت را کاهش داده و آنرا در ردیف کشورهای جنگ زده‌ای مانند افغانستان قرار داده است.

روزنامه حکومتی جمهوری ۲۵بهمن ۱۴۰۰ با عنوان «وقتی رقابت را دو به یک به افغانستان می‌بازیم»، ضمن مقایسه سرعت اینترنت در ایران و افغانستان و همسان دانستن سرعت آن در هر دو کشور نوشت: «وقتی قرار باشد از اینترنت همراه استفاده کنید، به ناآرام‌ترین فرد تبدیل خواهید شد بس که کند است و سوهان به اعصاب می‌کشد. شاید شما هم دیده باشید که برخی‌ها زیر لب و روی لب، غر می‌زنند. گاه کار به لعن و نفرین هم کشیده می‌شود... ایران در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر سرعت دانلود اینترنت همراه، ۷پله پایین آمد و به رده ۷۹ رسید. یعنی جنگ اعصاب، هفت پله بالاتر رفته است».

 

روزنامهٔ حکومتی دنیای اقتصاد نیز ضمن اشاره به خشم و نفرت مردم از رژیم به‌دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و ضمن اشاره به اعتراضات درون نظام نوشت: «انتقادها و اعتراضها به کیفیت و سرعت اینترنت در ایران در حالی بالا گرفته است که موضوع طرح صیانت و حواشی آن هم نگرانی‌های مردم و کسب‌وکارها را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. در واقع طرح‌های سختگیرانه‌ای مانند طرح صیانت و فیلترینگ، مردم را به‌شدت نسبت به سیاست‌های دولتی در زمینه توسعه اینترنت بدبین کرده است» (دنیای اقتصاد ۲۷بهمن ۱۴۰۰).

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم نیز به تأثیر کندی اینترنت در آموزش مجازی گفت: «اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته افزایش یافته و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاسها و امتحانات شده است» (سایت حکومتی انتخاب ۲۵بهمن ۱۴۰۰).

 

مهره‌هایی از حاکمیت علت کندی اینترنت را اعتراضات مردم و فعالیت آنان در اینترنت می‌دانند، از جمله مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت ضمن تأیید کندی اینترنت گفت «می‌تواند به‌دلیل برخی تجمعات باشد» (روزنامه همدلی ۲۷بهمن ۱۴۰۰).

بسیاری از نهادهای حکومتی از جمله دانشگاهها نیز که با اینترنت سروکار روزمره دارند به کندی اینترنت و اختلال آن اذعان و اعتراض کرده‌اند، اما وزیر ارتباطات دولت جلادان به‌طور مسخره‌ای مدعی شد «سرعت اینترنت خوب است و در دولت سیزدهم افزایش یافته است»! (خبرگزاری حکومتی فارس ۲۵بهمن ۱۴۰۰)

 

به راستی علت این همه هراس رژیم از اینترنت و فضای مجازی چیست؟

جواب روشن است؛ از آنجا که فضای مجازی تحت سیطره ولی‌فقیه نیست، رژیم از آن به‌شدت وحشت دارد به‌ویژه که انعکاس فعالیت‌های جوانان و کانون‌های شورشی در این فضا، عرصه را بر رژیم تنگ‌تر کرده است.

از نظر رژیم فضای مجازی تا آنجا خوب است که خزعبلات ولی‌فقیه، آخوندها و سایر عوامل نظام در آن ترویج شود، اما از آنجا که مردم از ترهات آخوندها منزجرند و پیگیر موضوعاتی هستند که کاملاً مغایر با ارزش‌های آخوندی و منافع رژیم است، همهٔ طرح‌ها و برنامه‌های رژیم در فضای مجازی شکست‌خورده و جز بر انزجار مردم نیفزوده است.

بی‌دلیل نیست که دولت جلادان چاره را در کند کردن اینترنت دیده است، زیرا تاکنون فیلترینگ و سانسور مؤثر نبوده و در این رابطه سرنظام به سنگ خورده است.

 

بی‌دلیل نیست که خامنه‌ای پیش از این فضای مجازی را زمین دشمن نامید و فرمان داد که نیروهایش آن را به تصرف خود درآورند؛ اما ارتش سایبری، پلیس فتا و سایر نهادهای سانسور و فیلترینگ خامنه‌ای در این میدان شکست‌خورده‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f675f19-ee5d-4362-b64c-4fe409c20bbd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات