728 x 90

غارت آب، غارت حیات مردم

خشکی زاینده رود
خشکی زاینده رود

صورت مسأله بحران آب در اصفهان و خوزستان و چهار محال و بختیاری و کارون و زاینده رود در نگاه اول همان مشکل عمومی بحران کم‌آبی که رژیم آخوندی هنگام روبه‌رو شدن با اعتراضهای مردم و کشاورزان چه در خوزستان، چه در اصفهان یا چهارمحال و بختیاری یا ارومیه بلافاصله مسأله خشکسالی را روی میز می‌گذارد و پس از آن گماشته‌های ولی‌فقیه نظام صحبت از نماز طلب باران می‌کنند و به این ترتیب می‌گویند این مشکلی نیست که دست ما باشد و به این ترتیب وقیحانه فلش بحران را از جانب خودشان به جانب کائنات و مردم گناهکار! برمی‌گردانند.

اما اندکی دقت به قضیه بحران آب روشن می‌شود که مشکل به سیاست‌های ضدمردمی، خائنانه و غارت‌گرانه رژیم آخوندی برمی‌گردد.

اما چگونه؟

ایران از قدیم یکی از مناطق کم‌آب جهان بوده است، اما مردم خودشان مسأله آب را مدیریت می‌کردند و به‌رغم این‌که جمعیت ایران در طول سالیان بیشتر می‌شد ولی هیچ‌وقت کار به اینجایی که آخوندها رساندند، نرسید. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که پس علت بحرانی شدن وضعیت آب چیست؟

یک اقتصاددان حکومتی به اسم محسن رنانی به بخشی از علت بحران آب اشاره کرده و می‌گوید:

«‏مردم ایران هزاران سال در همین اقلیم اصفهان ‎کشاورزی کردند و ‎بحران آب ایجاد نشد چطور در ۳-۴ دهه گذشته این اتفاق افتاد؟»

همین کارشناس حکومتی خودش پاسخ این سؤال را می‌دهد.

«در ۳۰سال گذشته، جمعیت کشور ۲برابر شده و تعداد سدها بیشتر از ۳۰برابر!

قبل از انقلاب ۱۹ سد داشتیم و اکنون ۶۴۷ سد که با سدهای در حال ساخت ۱۳۳۰ سد می‌شود!»

این اقتصاددان حکومتی تا همین نقطه متوقف می‌ماند و از اینجا به بعد یا اجازه حرف زدن ندارد یا منافعش ایجاب می‌کند که پا در کفش نهادهای قدرت و غارت حکومتی نکند والا بر همه روشن است که:

۱. انحصار سدسازی و انحصار مالکیت سد‌های ایران با سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی است که آب مردم را به سرقت بردند و این بحران را آفریدند.

۲. هیچ کارشناس مردمی نمی‌آید کارخانه فولاد و ذوب‌آهن را که برای تولید هر یک کیلو فولادش ۳۰هزار لیتر آب مصرف می‌شود، در چنین منطقه‌یی برپا کند. جای ذوب‌آهن و صنایع فولاد و هر صنعت آب‌بری مانند پتروشیمی و. . کنار دریاست نه وسط منطقه خشک ایران!

۳. وقتی که مالکیت ۷۴ و سه دهم درصد آب رودخانه‌یی مثل زاینده رود متعلق به کشاورز است که سند و مدرک حقابه آن را هم دارند و تنها ۲۴ و هفت دهم درصد آب متعلق به دولت است، روشن نیست که رژیم بر طبق چه قانونی آب مردم را به غارت و سرقت برده است؟

۴. وقتی که کشاورزان اصفهان می‌روند و آب موجود در پشت سدهای بالادستی را به رژیم نشان می‌دهند که آب هست اما شما به عمد حق‌آبه ما را نمی‌دهید! رژیم هیچ پاسخی ندارد که بدهد.

در این ماجرا حتی بعضی روزنامه‌های رژیم هم نوشتند حدود ۱۵۰میلیون متر‌مکعب آب زاینده رود ناپدید شده است! این حجم از سرقت شگفت‌آور است.

زاینده رود سه سرچشمه دارد که در کوهرنگ و چشمه لنگان قرار دارند و دو رودخانه هم در بین راه به آن می‌پیوندند که زاینده‌رودی را تشکیل می‌دهد که اصفهانی‌ها در قدیم روی آن قایق سواری می‌کردند.

اما در حال حاضر از همین زاینده رود در محدوده سد چم‌آسمان تا پل معروف به پل کله در جنوب غرب اصفهان، یک کانال منشعب می‌شود که با پمپاژ قوی، آب آن به یک تونل منحرف می‌شود که مشخص نیست مقصد آن کجاست؟ حجم این آبی که پمپاژ می‌شود به اندازه آبی است که سالانه توسط تونل دوم کوهرنگ و تونل چشمه لنگان وارد زاینده رود می‌شود!

در بررسی وضعیت آن منطقه روشن می‌شود که آب به عمق یک منطقه کویری هدایت می‌شود که در شمال‌شرق آن یک رشته ارتفاعات متوسط قرار دارد. حالا در آن ارتفاعات چه تأسیساتی وجود دارد (موشکی، اتمی، . .) که به این میزان آب نیاز دارد؟ تنها خامنه‌ای و سپاه پاسداران جنایتکارش می‌دانند.

این معنای غارت منابع آبی زاینده رود است.

طبعا غارتگران به انتخاب خود دست از غارتگری بر نمی‌دارند. خیزش و ایستادگی کشاورزان و مردم اصفهان و شهرکرد و. . تنها راه خلع ید از غارتگران و پایان دادن به غارتگری است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/507ba76d-fd7d-4a2d-a16d-7d73fbfefd01"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات