728 x 90

عملیات فروغ جاویدان؛ الهام‌بخش جوانان ایران

فروغ جاویدان الهامبخش جوانان
فروغ جاویدان الهامبخش جوانان

۳۵سال از عملیات بزرگ مقاومت ایران برای آزادسازی میهن‌مان از ایلغار فاشیسم دینی می‌گذرد. این عملیات که نام زیبا و انگیزانندهٔ «فروغ جاویدان» را بر خود دارد، کهنگی و کهولت نمی‌شناسد. گویی همین دیروز رخ داده است. گویی همین الآن در حال رخ‌دادن است. گویی همیشه در سپهر سیاسی ایران حضور دارد؛ چنان که در روزهای منتهی به هر مردادماه و پس از آن، داغ نظام ولایت فقیه را تازه می‌کند. سردمداران و منبرنشین‌ها و حتی پامنبریهای حکومت، علاوه بر مرداد ماه در هر فرصتی که گیرمی‌آورند، هول و هراس خود را از این عملیات پنهان نمی‌کنند. در بسیاری از خاطره‌گویی‌ها و مستند‌سازیها شاهد بیان صحنه‌هایی از این عملیات هستیم که در آن پاسداران رژیم و آنهایی که ضرب‌شصت مجاهدین را چشیده‌اند، از این‌که هنوز سرنگون نشده‌اند، به یکدیگر تبریک می‌گویند.

 

عملیاتی حامل پیام سرنگونی

راستی چه پیام و تأثیری در این عملیات بود که در فرهنگ آخوندی، جایگاهی فراتر از جنگ ۸ساله با عراق دارد؟

این عملیات فارغ از نتایج نظامی آن، حامل پیام سرنگونی و حتمیت آن بود. لرزه‌هایی که بر پیکر فاشیسم دینی افکند هنوز ادامه دارد. آنها می‌دانند که این پیام تا اعماق جامعه رسوخ کرده است. هر لحظه ممکن است این کابوس، جامهٔ عمل به خود بپوشاند و تاج و تخت آنها را واژگون سازد.

آری، پیام همیشگی و کهنگی‌ناپذیر «فروغ جاویدان» این است که براندازی فاشیسم دینی، امکان‌پذیر‌، در دسترس و در فرجام است. سلسله‌جنبان این سرنگونی مجاهدین و مقاومت ایران هستند. به‌عبارت گویاتر اگر در ایران وضعیت انفجاری حاکم است، اگر قیامهای ارتجاع‌سوز پی‌درپی رخ می‌دهند و نمی‌توان آنها را سرکوب کرد، ریشه در یک استراتژی امتحان پس داده دارند. فروغ جاویدان از این استراتژی جوشیده است. از این‌رو ارتباط گسست‌ناپذیر با قیامهای ایران و جوانان قیام‌آفرین دارد.

حبیب‌الله شعبانی امام جمعه همدان در نمایش جمعهٔ ۲تیر ۱۴۰۲ گفت: «در طول ۴۲سال گذشته هر زمان در کشور اغتشاشی شکل گرفته، ردپای سازمان (مجاهدین) در آن اغتشاش دیده شده است»

آیا بهتر از این می‌شد به ارتباط سلسله عملیات آزادیبخش مجاهدین و در رأس آنها «فروغ جاویدان» در تقویت و پیشبرد «براندازی» اعتراف کرد.

 

فروغ جاویدان، الهام‌بخش جوانان

عملیات فروغ جاویدان، روحیه‌ٔ جنگندگی و جسارت را در شهرهای ایران منتشر کرد. هر کسی که یک بار اسم آن را شنیده باشد نمی‌تواند ساده از کنارش بگذرد. شجاعت کانون‌های شورشی و زنان پیشتاز قیام و اعتراض، جوشیده از کدام عزم پولادی است. اگر کسی در فریاد رسای زنانی ایرانی، قامت افراشتهٔ فرمانده سارا را نمی‌نگرد هیچ از فروغ جاویدان نفهمیده است.

حماسهٔ ماندگار زنان مجاهد خلق در جنگ تن‌به‌تن در دشت حسن‌آباد و تنگهٔ چهارزبر و سپس در رویارویی با گله‌های وحشی پاسداران، اطلاعاتی‌ها و بسیجی‌ها، سینه به سینه نقل شده و اکنون نسل‌های جدید از آن الهام می‌گیرند. این نقش الهام‌بخش باعث شده است که نظام ولایت فقیه هر سال به تمهیدات جدیدی دست بزند تا به‌قول خود آن را خنثی نماید. در جدیدترین اقدام خبرگزاری فارس اطلاع داد که «شورای فرهنگ عمومی کشور، ۵مرداد ماه را با عنوان روز کرمانشاه برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور معرفی کرده است». !‌

در همین خبر، عملیات فروغ جاویدان را عملیاتی با شرکت «۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰دستگاه نفربر، ۹۰قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ میلیمتری، ۳۰قبضه توپ ۱۲۲ میلیمتری، ۱۵۰قبضه خمپاره ۴۰۰ میلیمتری، یک‌هزار قبضه تیربار کلاشینکف، ۳۰قبضه توپ ۱۰۶ میلیمتری و یک‌هزار دستگاه کامیون و... عنوان می‌کند» (خبرگزاری فارس. ۱۸تیر ۱۴۰۲).

دستگاه تبلیغاتی خامنه‌ای تصور می‌کند با این قبیل تبلیغات یا تألیف کتاب‌، تولید فیلم‌های مستند و سینمایی، برگزاری همایش‌ها و به‌اصطلاح کرسی‌های تبیینی و تریبون دادن به مزدوران خود می‌تواند، تأثیر عمیق و دم‌افزون فروغ جاویدان را بر روی جوانان شورشی از بین ببرد. در سالهای گذشته نیز یکی از محورهای اصلی شیطان‌سازی در جریان عملیات فروغ جاویدان، ساختن داستانی جعلی به‌نام آتش زدن بیماران در بیمارستان شهر اسلام‌آباد توسط مجاهدین بود. این سناریو که در وزارت بدنام اطلاعات تهیه و در رسانه‌های حکومتی درج شده، بیشتر به یک فیلمنامهٔ سخیف شباهت دارد تا روایت تاریخی معتبر.

در یک‌کلام، باید تصریح کرد، خون های پاکی که از پیکر قهرمانان مجاهد خلق در نبردهای نفس‌گیر فروغ جاویدان بر خاک ایران ریخت، هرگز نخشکیده است. این خونها در گلبرگ‌های شنگرف شقایق‌ها، روحیهٔ جسارت و جنگاوری می‌پراکنند و مشام شهرهای عاصی ایران را از عطر باروت می‌آکنند.

جوانان ایران اکنون گام در راهی نهاده‌اند که فروغ جاویدان در پیش پای آنان گشوده است. این است راز پایان‌ناپذیری و تازگی فروغ جاویدان و ۱۳۰۴ قهرمان جان شیفتهٔ آن.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/06b72e67-7909-4a92-ba0f-f2d0453b2148"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات