728 x 90

طوفان تورم خانه‌های ایران را ویران کرده است

چاپ پول و طوفان تورم...
چاپ پول و طوفان تورم...

رژیم آخوندی از معدود نظام‌های دیکتاتوری است که آمار و ارقام مهم اقتصادی را حتی از کارگزارانش نیز مخفی می‌کند. تورم ۴۰ تا ۶۰درصدی که اصلاً حالا دیگر اهمیتش را از دست داده است، سبب جنگ‌وستیز باندهای غالب و مغلوب نظام ولایت فقیه شده است. واحد پولی آن‌قدر بی‌مقدار شده است که «۱۰۰۰میلیارد تومان» را «همت» می‌نامند تا شاید کمی از بار فاجعه کاسته شود. وانگهی ۱۰۰۰میلیارد تومان دقیقاً یعنی چه؟! یعنی این‌که اعتبار و قدرت خریدش چیزی معادل ۲۰هزار دلار است. این حساب‌وکتاب‌ها اگر برای مردم ستم‌زده ایران ـ که در فقر و فلاکت اسیر گردیده‌اند ـ معنایی ندارد، اما برای نشستگان بر سر سفره غارت منابع کشور، اسباب سرکوفت‌زدن به یکدیگر است.

همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، با دادن ارقام وحشتناک فاش کرد که دولت آخوند رئیسی با چاپ پول بی‌پشتوانه هزینه‌هایش را تأمین می‌کند، رئیس برنامه بودجه دولت رئیسی در پاسخ به او گفت در دولت آخوند روحانی هم وضعیت به همین منوال بوده است!

«داوود منظور و عبدالناصر همتی در فضایی تازه دوئل خبری خود را آغاز کرده‌اند. همتی نوشته است: عدم تحقق ۳۰درصد درآمدهای بودجه دولت در ۷ماه اول سال با برداشت سنگین بانک‌ها از بانک مرکزی و در نتیجه رشد بی‌سابقه پایه پولی (چاپ پول) مطابقت دارد. داوود منظور پاسخ داده است: عدم تحقق کامل منابع عمومی در بودجه‌های سنواتی امری کاملاً عادی است!»(خبرآنلاین۴آبان ۱۴۰۲)

همتی گفته بود، رشد پایه پولی(چاپ پول) منتهی به مردادماه، ۴۱درصد بوده است. یعنی ظرف یک سال گذشته ۲۸۰هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند؛ به‌عبارت دیگر ماهی ۲۳هزار میلیارد تومان پول چاپ شده و با این حجم نقدینگی مگر می‌شود تورم کنترل شود؟

در این میان خبرگزاری سپاه(تسنیم) روی دست مرکز آمار بلند شده و زودتر از آن مرکز گفته است تورم سالانه ۴۶.۷درصد است. شاید به این دلیل که مرکز آمار در فروردین امسال نرخ تورم را ۵۵.۵درصد اعلام کرده بود که بالاترین رقم در ۱۰سال گذشته است. این در حالی است که با ترفندهای لورفته سال پایه را از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ تغییر دادند تا نرخ تورم کمتر نشان داده شود!

مصیبت اینجاست که نرخ تورم در استان‌های محروم کشور از استان‌های برخوردار بیشتر شده است. اگر بدانیم که تورم مواد خوراکی از میانگین تورم کل بیشتر است، آنگاه شدت درد و رنجی که مردم ستم‌دیده از جور فاشیسم مذهبی می‌کشند بیشتر فهم و درک می‌شود: «طبق گزارش مرکز آمار، مخصوصاً به‌دلیل سرعت بالای افزایش قیمت مواد غذایی، نرخ تورم برای دهک‌های کم‌درآمد و روستاییان بیشتر از دهک‌های پردرآمد و شهرنشینان بوده است».

کارگران امسال مجبور بودند افزایش ۲۷درصدی دستمزد را بپذیرند(حقوق کارمندان ۲۰درصد افزایش یافت) اما قدرت خرید هر دو گروه اجتماعی بین ۳۰ تا ۵۰درصد از سال قبل کمتر شده است! معنی آن هم هزاران خانواری است که زیر خط فقر رفته‌اند.

 

رکود تورمی؛ بیماری اقتصاد آخوندی

گسترش شتابان تورم دیگر مجالی برای رشد تولید نگذاشته است. بیماری هلندی که شاخص این وضعیت است، می‌بایست بیماری اقتصاد آخوندی نامیده شود. اقتصادی که نبضش با پول نفت اندازه‌گیری می‌شود با کاهش درآمدهای نفتی، دچار رکود تورمی می‌گردد: «تورم بالایی مثل تورم امروز ایران هر گونه سرمایه‌گذاری را با ریسک بالایی همراه می‌کند. هم‌چنین علاوه بر عامل نقدینگی، جهش نرخ ارز و انتظارات تورمی نیز بر شتاب فزاینده قیمت‌ها افزوده است»(اخباراقتصاد۲۴ شهریور ۱۴۰۲).

 

حاکمان جور، علت بحران‌های اقتصادی

مرتضی افقه، اقتصاددان، نسبت به آینده اقتصاد کشور گفته بود، شرایط اقتصادی با توجه به وابستگی به روابط سیاسی و جایگاه اقتصاد ایران، این‌قدر متزلزل است که نتوانیم حتی چند ماه آینده را هم پیش‌بینی کنیم اما همین‌قدر می‌دانیم که اغلب مشکلات اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، فقر و عدم رشد تولید، ریشه‌های سیاسی و حکومتی دارد: «بسیار تکرار کرده‌ام که اغلب مشکلات فعلی کشور نمود اقتصادی دارند اما ریشه‌هایی غیراقتصادی دارند و چون ریشه‌ها غیراقتصادی‌اند با نسخه‌های ساده و صرفاً اقتصادی قابل حل نیستند»(دنیای اقتصاد۲۳مهر ۱۴۰۲).

در یک‌کلام، ریشه‌های بحران‌های لاعلاج اقتصادی کشور همان نظام ولایت فقیه است که پس از حدود نیم قرن، ایران را جزو ۵کشور دارای بالاترین نرخ تورم و ۲۰ کشور دارای بالاترین شاخص فلاکت قرار داده است. پس چاره کار، ریشه‌کنی فاشیسم مذهبی حاکم بر کشور است تا تورم و بیکاری و فقر از این میهن رخت بر‌بندد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97fa13a6-128d-4315-8375-c797ecc08e26"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات