728 x 90

ضرورت انحلال سپاه غارت و جنایت

سخن روز
سخن روز

سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی اف.تی.او باقی می‌ماند. این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکاست که تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها شد. آن هم پس از ماه‌ها کشمکش در سطح بین‌المللی و درون ساختار سیاسی آمریکا بر سر حذف یا ابقای سپاه در لیست تروریستی.

این یک کلان‌ضربه دیگر به‌خامنه‌ای و رژیمش است. روز ۲۰فروردین ۹۸، یک روز پس از لیست‌گذاری سپاه توسط آمریکا، خامنه‌ای با شتاب تعدادی از سران سپاه را جمع کرد تا به‌آنها روحیه بدهد و این لیست‌گذاری را «کید و فریب»، «گربه‌رقصانی» و «خباثت» دشمنان بنآمد و آن را کم اهمیت جلوه دهد. اما پس از تغییر دولت در آمریکا رسانه‌های رژیم اذعان کردند سران رژیم «ذوق‌زده» شدند و گمان کرده‌اند تحریم‌ها لغو شده و خروج سپاه از لیست تروریستی نیز در چشم‌انداز قرار می‌گیرد. از همان زمان هم به‌دستور خامنه‌ای تیم مذاکره‌کنندهٔ رژیم مأمور شد تا از شیطان بزرگ گدایی لغو تحریم و حذف سپاه از لیست تروریستی را بکند. وقتی هم دلواپسان نظام به دولت روحانی حمله کردند و از «پشت پردهٔ مذاکرات وین و خیانت ظریف و روحانی» نوشتند (پاسدار حسن عباسی-۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰)، آخوند روحانی پرده‌ها را کنار زد و گفت خود «خامنه‌ای دربارهٔ مذاکرات وین دستور داد و من (تنها) ابلاغ کردم!» (۲۹ اردیبهشت۱۴۰۰). این‌گونه مشخص شد خود خامنه‌ای برای لغو تحریم‌ها و حذف سپاه از لیست تروریستی تقلا می‌کند.

 

در این چند ماه هم فشار شدید لابی رژیم مشهود بود و مقامات دولت آمریکا چند بار به‌طور تلویحی از امکان حذف سپاه از لیست گفتند. اما در نهایت با اعلام خبر تصمیم نهایی بایدن برای ابقای سپاه در لیست، داغ آن بر دل خامنه‌ای ماند.

این تصمیم چند علت دارد:

۱-بی‌ثباتی رژیم که به‌طور خاص خود را در شرایط انفجاری جامعه و خیزش‌های اخیر در شهرهای میهن نشان داد. تا جایی که سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آمریکا مردم بپا خاسته را «معترضان شجاع ایرانی» نامید.

۲-فعالیت‌های گستردهٔ مقاومت ایران و افشای ماهیت و ساختار سپاه، از جمله چاپ کتابها و مقالات در این زمینه و انبوه ملاقاتها و روشنگریها که در برانگیختن فضای سیاسی آمریکا علیه سپاه پاسداران نقشی کلیدی داشته است.

۳-فشارهای سنگین بر کاخ‌سفید برای این‌که سپاه را از لیست خارج نکند. اول از طرف کنگرهٔ آمریکا که علاوه بر تمامی جمهوری‌خواهان، طیف گسترده‌یی از دمکراتها نیز به‌شدت مخالف این اقدام بودند. دوم از طرف کشورهای منطقه. سوم هم اقدامات تروریستی خود سپاه در این مدت.

۴-نزدیک شدن به انتخابات کنگرهٔ آمریکا (آبان ماه). با توجه به‌نفرت شدیدی که در افکار عمومی آمریکا نسبت به رژیم آخوندی وجود دارد، امتیاز دادن یا ندادن به این رژیم در کسب آرا تأثیر زیادی دارد. از این رو دادن کلان امتیاز حذف سپاه از لیست، می‌توانست در انتخابات برای حزب دموکرات گران تمام شود.

 

این تصمیم یک ضربه سنگین دیگر به‌رژیم و سپاه است و فشارها را بر آن افزایش می‌دهد. اما لیست‌گذاری برای نهادی که ابزار اصلی بقای دیکتاتوری ولایت فقیه است، کافی نیست. نهادی که «خصوصیاتی در آن هست که در سایر» ابزارها و امکانات حفظ و بقای «نظام این خصوصیات را انسان کمتر مشاهده می‌کند» (خامنه‌ای-۱۰مهر۹۸).

از این رو خواست مردم ایران انحلال سپاه پاسداران است. انحلالی که خودبخود و با فشار خارجی رخ نخواهد داد. بلکه به‌گفتهٔ رهبر مقاومت «فرزندان ایران با آتش چنین خواهند کرد» (مسعود رجوی-۳خرداد۱۴۰۱).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ae89fc6-0d13-404c-b031-9b7129d50945"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات