728 x 90

شکست مذاکرات، هم چوب و هم پیاز

سخن روز
سخن روز

بیانیهٔ ۳کشور فرانسه، آلمان و انگلستان که روز ۱۹شهریور منتشر شد، به‌همهٔ گمانه‌زنی‌ها و ابراز خوش‌بینی‌ها یا بدبینی‌ها پایان داد و مسجل شد که مذاکرات احیای برجام (حداقل در این دور) شکست‌خورده است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود تصریح می‌کنند: «از آوریل۲۰۲۱ (فروردین۱۴۰۰) ما با حسن‌نیت با ایران مذاکره کرده‌ایم، اما متأسفانه رژیم ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند؛ در عوض، رژیم ایران به‌گسترش برنامه هسته‌یی خود فراتر از هر گونه توجیه غیرنظامی قابل‌قبول ادامه می‌دهد».

این بیانیه می‌افزاید: «در حالی که ما در حال نزدیک‌تر شدن به‌توافق بودیم، (رژیم) ایران موضوعات جداگانه‌ای را بازگشایی کرد».

این بیانیه هم‌چنین مسئولیت این شکست را متوجه رژیم آخوندی کرده و تصریح می‌کند: «با توجه به‌شکست ایران در انعقاد توافق، ما در کنار شرکای بین‌المللی دربارهٔ بهترین روش برای رسیدگی به‌ ادامه تشدید تنش هسته‌یی و عدم همکاری ایران با آژانس در رابطه با توافق پادمان ان.پی.تی مشورت خواهیم کرد».

این موضع مورد تأیید و استقبال آمریکا و سایر طرفها قرار گرفت.

یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: «ما با ۳کشور اروپایی موافقیم که نباید احیای برجام، مشروط به‌مختومه اعلام کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد» (صدای آمریکا ـ ۲۰شهریور).

نخست‌وزیر اسراییل نیز معنی بیانیهٔ ۳کشور اروپایی را با زبان روشن و ساده‌، چنین بیان کرد: «توافق اتمی با رژیم ایران در آینده نزدیک امضا نمی‌شود و پرونده‌های باز آژانس بسته نمی‌شود». وی هم‌چنین نتیجه‌گیری کرد: «کارزار خنثی کردن احیای برجام نشانه‌های اولیه موفقیت را نشان داده است».

 

در طرف رژیم، واکنش‌ها به‌وضوح بیانگر جا خوردن و اظهار تأسف از شکست بازی است. کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: «باعث تعجب و تأسف است در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرفهای مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، ۳کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به‌دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به‌صدور چنین بیانیه‌یی می‌کنند». وی سپس با لحن ملتمسانه‌یی افزود: «به‌۳کشور اروپایی توصیه می‌شود به‌جای ورود به‌مرحله تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به‌ اختلاف‌نظرهای معدود باقیمانده نقش فعالتری ایفا نمایند» (تلویزیون رژیم ـ ۱۹شهریور).

مرندی مشاور هیأت مذاکره‌کننده رژیم هم گفت: «۳کشور اروپایی متحد آمریکا هستند، آنها بی‌طرف نبوده‌اند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم».

موضع کشورهای اروپایی تا همین جا نشان داد که نیاز اروپایی‌ها به‌نفت و گاز ایران و «تحلیلها درباره زمستان اروپا بر اساس واقعیت نیست» (روزنامهٔ حکومتی ستاره صبح ـ ۲۰شهریور). هم‌چنان که محاسبهٔ باند غالب مبنی بر در پیش بودن انتخابات آمریکا و این‌که گذشت زمان به‌سود رژیم و به‌زیان آمریکاست هم بی‌پایه بوده و حتی در درون رژیم هم بسیاری این فرضیه را تخطئه می‌کنند. در همین رابطه فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت: «بعد از نوامبر نیز کنگره با اکثریت تازه‌یی مواجه می‌شود که سراشیبی آن به‌سود جمهوری‌خواهان است» (همان منبع).

به این ترتیب بازی موش و گربهٔ رژیم در این دور از مذاکرات -که البته محکوم به شکست بود- اکنون به‌طور بالفعل با یک شکست سیاسی بسیار سنگین رو به روشده است. به‌نحوی که در قدمهای بعدی میدان مانورش بسیار محدودتر می‌شود. یعنی از هر طرف که بچرخد قیمتی به‌مراتب بیشتر باید بدهد و بحران درونی و هزینه‌های داخلی آن هم برایش به‌مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

 

این واقعیتی گریز ناپذیر دربارهٔ بن‌بست اتمی رژیم است که بعد از افشای آن توسط مقاومت ایران، آخوندهای حاکم از نتایج آن گریزی ندارند و رهبر مقاومت ایران نه امروز، بلکه طی ۴دههٔ گذشته پیوسته بر آن تأکید کرده بود. مسعود رجوی از جمله طی پیامی به‌مناسبت تصویب نخستین قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد (قطعنامهٔ ۱۷۳۷) در دیماه ۱۳۸۵ گفت: «این قطعنامه، البته یک آغاز است و هنوز فراز و نشیبهای بسیار باقی است. اما این آغاز پایان، اثبات مصالحه‌ناپذیری فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران است. از این پس رژیم آخوندی یا باید چوب تحریم و تشدید تضادهایش با جامعه بین‌المللی را بخورد، یا پیاز عقب‌نشینی و جام‌زهرهای زنجیره‌یی بعد از آن را. این تازه وقتی است که کماکان بتواند جنگ گرگها و تضادهای درونی فزایندهٔ خود را کماکان مهار کند والا هم چوب و هم پیاز را در تقدیر دارد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da87c0af-74f1-45aa-af46-d30131f92f00"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات