728 x 90

شکست توطئهٔ ‌ رژیم برای تغییر صورت مسألهٔ قیام عراق

سخن روز
سخن روز

روز چهارشنبه ۱۱دی خامنه‌ای طی سخنانی تلاش کرد خودش را از حملهٔ وحوش وابسته به‌خودش به یک پایگاه آمریکایی کنار بکشد و زبونانه از آن تبری بجوید. وی در همین رابطه به توئیت وزارت‌خارجه آمریکا اشاره کرده و گفت: « باز آن جناب توئیت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم، شما غلط می‌کنید حمله را از چشم ما می‌بینید، ربطی به ایران ندارد». ولی‌فقیه هراسان ارتجاع هم‌چنین تصریح کرد: «ما کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم».

این اظهارات هم‌چنین بیانگر شکست مفتضحانهٔ طرح و توطئهٔ رژیم برای منحرف کردن صورت مسألهٔ اصلی عراق - خلع ید از رژیم ایران - با فعال کردن تضاد با آمریکاست

 

نقشهٔ خامنه‌ای در عراق

روز ۸دی مزدوران موسوم به کتائب وابسته به حشدالشعبی دست‌نشاندهٔ رژیم به پایگاه «کی وان» آمریکا در کرکوک حمله کرد که در جریان آن یک غیرنظامی آمریکایی کشته شد و چند سرباز نیز مجروح گردیدند.

قاعدتاً بایستی خامنه‌ای و رژیمش محاسبهٔ ‌ جوانب کار را کرده باشند و لابد می‌دانستند که نتیجه از دو حالت نمی‌تواند خارج باشد:

یا آمریکا مانند موارد پیشین (حمله به نفتکشها- -موشک‌باران آرامکو، ساقط کردن پهپاد و...) پاسخی در خور نخواهد داد که رژیم یک قدم دیگر پیش خواهد گذاشت، یا پاسخ خواهد داد و جواب ضربه را با ضربه به نیروهای عمل‌کننده خواهد داد.

به نظر می‌رسد خامنه‌ای بر روی هر دو گزینه طراحی کرده بود. در گزینهٔ اول (عدم پاسخ توسط آمریکا) رژیم می‌توانست گام بعدی را برداشته، و عملیات تروریستی سنگین‌تری را طراحی کند. بدین وسیله هم به نیروهایش روحیه می‌داد (که به‌ویژه بعد از قیام به‌شدت دچار روحیه‌باختگی و ریزش شده‌اند) و هم موقعیت خود را در تعادل‌قوای منطقه‌ای، که به‌ویژه در جریان قیام مردم عراق و لبنان به‌شدت آسیب دیده، قدری ترمیم می‌کرد.

اما در گزینهٔ دوم، طرح خامنه‌ای این بود که در صورت پاسخ آمریکا، «حاکمیت عراق» را پیراهن عثمان کرده و قیام مردم عراق را که هدف اصلی آن رژیم ولایت فقیه است به سوی ضدیت با آمریکا منحرف کند. همان که خامنه‌ای امروز در سخنرانی‌اش آنرا «هیجان ضد آمریکایی در بغداد و سراسر عراق» عنوان کرد.

 

آمریکا پاسخ سنگینی به حملهٔ تروریستی نیابتی رژیم داد و در ۵رشته حملهٔ ‌ سنگین هوایی به مواضع کتائب حزب‌الله وابسته به رژیم ایران، دهها تن کشته و مجروح گردیدند.

از این نقطه خامنه‌ای وارد مرحله بعدی نقشهٔ خود شد. ابتدا با بسیج مزدورانش تلاش کرد این اقدام آمریکا را نقض حاکمیت عراق! جلوه داده و احساسات میهن‌پرستانهٔ مردم عراق را، علیه آمریکا تحریک کند.

در ادامهٔ این نقشه، گام بعد یورش مزدوران حشدالشعبی رژیم به سفارت آمریکا در بغداد، در روز سه‌شنبه ۱۰دیماه با الگوی سفارت‌گیری خمینی بود.

پیشبرد این نقشه تا آنجا برای خامنه‌ای حیاتی بود که سرکردگان تروریست خود، مانند هادی عامری، قیس خزعلی، ابومهدی مهندس و فالح فیاض (که هم‌اکنون در دولت عراق منصب وزارت دارد) را در یورش به سفارت آمریکا همراه با مزدوران حشدالشعبی کرد و در واقع آنها را سوزاند.

در رابطه با نقشهٔ خامنه‌ای و هدف آن، حتی وابستگان به رژیم هم به آن اعتراف کردند. یک نمایندهٔ جریان صدر در این رابطه گفت: «هدف از اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پایان دادن به‌تظاهرات اصلاح‌طلبانه مردمی است» (محمد العراقی-۱۱دی).

 

شکست توطئهٔ خامنه‌ای

اما این توطئه و خواب و خیالهای خلیفهٔ ارتجاع، به دو دلیل به سختی شکست خورد و روی سر خود رژیم خراب شد.

نخست به‌دلیل آگاهی و هوشیاری مردم و قیام‌کنندگان عراق

دوم، به‌دلیل واکنش قاطعانهٔ آمریکا و تمرکز بر رژیم ایران به‌عنوان عامل حملات به نیروها و سفارتش در عراق

در مورد آگاهی مردم و قیام‌کنندگان عراقی، بیانیهٔ کمیته برگزاری تظاهرات انقلاب اکتبر عراق به‌خوبی گویاست که آنها با هوشیاری از افتادن در دام «حاکمیت عراق» که ولی‌فقیه بحران‌زدهٔ ارتجاع تعبیه کرده بود، نیفتادند.

در این بیانیه تصریح شده است که «جوانان عراق... خواستار متوقف شدن نفوذ رژیم ایران در عراق هستند. این نفوذ باعث شده که عراق فاقد حاکمیت گردد و به‌میدانی برای درگیری با تمامی کشورها تبدیل شود». این بیانیه به‌خصوص با اشاره به سردمداران این نمایش مسخره که قرار بود کانون توجهات را از میدان تحریر به جانب سفارت آمریکا منحرف کند، خاطرنشان می‌کند:‌ « کسانی که از سال ۲۰۰۳بر گُرده عراقیان سوار شده‌اند، عامل خرابی و ویرانی عراق و فقدان حاکمیت آن هستند و عراق را به‌میدان درگیریهای بین‌المللی و منطقه‌ایی کشانده‌اند که عراقیان از آن هیچ خیری نمی‌برند».

 

عامل دوم شکست توطئهٔ رژیم، واکنش قاطع آمریکا بود. آمریکا پس از حملهٔ سنگین هوایی به‌مراکز حشدالشعبی، در قبال هجوم مزدوران رژیم به سفارتش نیز قاطعانه واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با وارد کردن نیروهای نظامی و به پرواز درآوردن هلیکوپترهای آپاچی بر فراز سفارت، در توئیت شدید‌اللحنی با مسئول شناختن تمام‌عیار رژیم در این واقعه، اعلام کرد: « رژیم ایران تماماً مسئول از دست رفتن جانها، یا خسارتهای وارده به تمام تأسیسات ما خواهد بود. آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این یک هشدار نیست. این یک تهدید است». همان تهدیدی که خامنه‌ای چند ساعت بعد رسید دریافت آن را داد و با زبونی تمام اعلام کرد که ما نبودیم و «ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم».

اینجا بود که وحوش عراقی رژیم که پیش از این، هدفشان را تسخیر سفارت و تبدیل آن به مرکزی برای حشدالشعبی عنوان کرده بودند، ضمن یک عقب‌نشینی سریع، به اعلام تحصن در برابر سفارت آمریکا بسنده کردند

اما هنوز ساعاتی از اعلام تحصن نگذشته حشدالشعبی طی بیانیه‌یی خواستار پایان تحصن شد.

با این شکست علاوه بر ادامهٔ تمرکز قیام مردم عراق بر اخراج رژیم ایران و برچیده شدن ساختار سیاسی ساخته و پرداختهٔ خامنه‌ای، نظام ولایت وارد فاز جدیدی از تنش با آمریکا شده است. افزایش تنشی که قاعدتاً طی روزها و هفته‌های آینده، عمق بحرانهای رژیم را به‌طور کیفی شدت خواهد داد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b786df6a-a1ba-4a98-bf47-fbf16f27a0e9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات