728 x 90

شورای حقوق‌بشر - نگرانی نمایندگان فرانسه و سوئیس از گسترش اعدام نوجوانان در ایران

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد

نماینده فرانسه در شورای حقوق‌بشر طی سخنانی گفت: وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان بحرانی است.

نماینده فرانسه در شورای حقوق‌بشر روز دوشنبه ۲۰اسفند۹۷ درباره نقض حقوق‌بشر و اعدام نوجوانان در ایران گفت:‌... فرانسه از گزارش گزارشگر ویژه و تمدید تلاشهایش برای نظارت بر وضعیت حقوق‌بشر در ایران تشکر می‌کند، هر چند به او اجازه ورود به این کشور داده نمی‌شود. وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان بحرانی است.

 

وی گفت: فرانسه بر موضع ثابت خود علیه اعدام در هر زمان و شرایطی تأکید می‌کند، ادامه اعدام نوجوانان و افرادی که زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸سال بودند نقض تعهدات بین‌المللی رژیم ایران است و این نگران‌کننده است.

 

نماینده فرانسه با اشاره به گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ایران در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران گفت: به‌طور خاص در اعدامهای سال ۲۰۱۸، دو دختر نوجوان در گزارش شما درج شده، همچنین(گزارش) شما فراخوان می‌دهد تا آزادی بیان و تفکر و احزاب و تظاهراتهای مسالمت‌آمیز تضمین شود. همچنین تضمین شود که مدافعان حقوق‌بشر، به‌خصوص زنان مدافع، وکلا و خبرنگاران و مدافعان محیط‌زیست نگران دستگیری و محاکمه یا بدرفتاری غیرانسانی و وخیم به‌خاطر اقداماتشان برای آزادی نباشند.

فرانسه همچنین به رژیم ایران ضرورت احترام به حقوق و یک روند قضایی منصفانه را یادآوری و به شهامت همکاری کامل با گزارشگر ویژه را فراخوان می‌دهد.

 

نماینده سوئیس در شورای حقوق‌بشر خواستار توقف اعدام نوجوانان در ایران شد

نماینده سوئیس در شورای حقوق‌بشر خواستار توقف اعدام نوجوانان در ایران شد و گفت سوئیس با موضوع درج شده در گزارش در رابطه با تعداد اعدام کسانی که موقع ارتکاب جرم زیر ۱۸سال داشتند هم نظر است.

نماینده سوئیس همچنین از رژیم ایران خواست حکم اعدام کسانی که زیر ۱۸سال مرتکب جرم شدند و در انتظار حکم اعدام هستند را لغو کند.

وی گفت: سوئیس هم‌چنان نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران است و زندانی شدن وکلا، مدافعان حقوق‌بشر و محیط‌زیست و همچنین خبرنگاران را نفی می‌کند و به رژیم ایران به آزادی فوری آنها فراخوان می‌دهد.

 

سخنان نماینده یکی از سازمانهای غیردولتی مدافع حقوق بشر- نقش آخوند جلاد رئیسی در اعدامهای سال ۶۷

یکی از سازمانهای غیردولتی مدافع حقوق‌بشر طی سخنانی خطاب به گزارشگر ویژه گفت آقای جاوید رحمان، ما از شما به‌خاطر گزارش در مورد نقضهای حقوق‌بشر در ایران به‌نحوی مستقل، بی‌طرفانه و متعادل تشکر می‌کنیم. آقای رحمان، ما نسبت به انتصاب هفته پیش ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه عمیقاً نگران هستیم. رئیسی یک نقش محوری در محکوم کردن و اعدام صحرایی هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ ایفا کرد، که مصداق جنایت علیه بشریت است. انتصاب وی معافیت از مجازات شایع در سیستم قضایی را مجسم می‌کند و ما بیم داریم که این می‌تواند تنها به نقضهای فاحش بیشتر حقوق‌بشر منجر شود. بیش از ۶۰۰۰حکم اعدام بین ۲۰۰۹تا ۲۰۱۸تحت ریاست رئیس قبلی قوه قضاییه صادق لاریجانی به اجرا در آمده است. که حداقل ۴۷نفر مجرمان نوجوان بودند. ما همچنین نسبت به دستگیری دهها مدافع محیط‌زیست از ژانویه ۲۰۱۸نگران هستیم که الآن با حکم اعدام روبه‌رو هستند به اتهام ”افساد فی الارض“ و ”جاسوسی“ در پی محاکمه‌های ناعادلانه بر اساس اعترافات اجباری. ما گزارشات در رابطه با شکنجه و سلول انفرادی طولانی‌مدت افرادی که به‌طور خودسرانه‌ای بازداشت شده‌اند را محکوم می‌کنیم. آزادی بیان هم در اینترنت و هم آفلاین تحت محدودیتهای رو به افزایشی است. بلوکه کردن پلتفرمهای معروف از جمله توئیتر و تلگرام و فیلتر کردن گسترده محتوا در اینترنت مانع بیشتری برای جریان آزاد اطلاعات ایجاد کرده است. دستگیری خودسرانه و مرعوب کردن روزنامه‌نگاران، کارکنان رسانه‌ها، مدافعان حقوق‌بشر و اعتراض کنندگان مسالمت‌آمیز موجب نگرانی شدید است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6fb1554e-2770-4514-971d-7a96796de42d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات