728 x 90

شرکت اکسان موبیل همه کارکنان خارجی خود را از میادین نفتی عراق خارج کرد

شرکت اکسان موبیل
شرکت اکسان موبیل

 شرکت اکسان موبیل تمام کارکنان خارجی خود را از  عراق خارج کرد و به دوبی منتقل کرد.

خبرگزاری رویترز تخلیه کارکنان شرکت نفتی اکسان موبیل را در ارتباط با افزایش تنش بین آمریکا و رژیم ایران در  منطقه دانست و اشاره کرد:  آمریکا روز چهارشنبه گذشته در واکنش به تهدیدهای دریافت شده از جانب رژیم ایران، تمام کارکنان غیرضروری سفارت خود در بغداد را تخلیه کرد.

 

دولت انگلستان روز ۲۷ اردیبهشت ۹۸ با صدور بیانیه‌یی به شهروندان دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی علیه سفر به ایران به‌دلیل «استمرار بازداشتهای خودسرانه و بدرفتاری» رژیم آخوندی با این اتباع هشدار داد.

جرمی‌ هانت وزیر خارجه انگلستان در این بیانیه ضمن غیرقابل تحمل توصیف کردن رفتار رژیم ایران با شهروندان دوتابعیتی گفت: به‌رغم این‌که انگلستان بارها تلاش کرده تا فرصتی برای بهبود این مشکل ایجاد کند، اما رفتار رژیم ایران بدتر شده است. حالا که همه گزینه‌ها را آزمودیم، باید از همه دوتابعیتی‌های ایرانی-انگلیسی بخواهیم تا به ایران سفر نکنند.

 

وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۵اردیبهشت ۹۸در اطلاعیه‌یی از کارکنان این وزارت‌خانه در عراق که حضورشان در این کشور ضروری نیست، خواست که عراق را ترک کنند.

 

آسوشیتدپرس در همین رابطه نوشت: سفارت آمریکا در عراق می‌گوید وزارت‌خارجه به تمامی کارمندان دولتی غیرضروری دستور می‌دهد که بلافاصله عراق را ترک کنند.

 

رویترز نوشت: با اشاره به سفارت و کنسولگری آمریکا در اربیل گفته است « خدمات ویزایی معمول در هر دو موضع به‌طور موقت تعلیق می‌شود. دولت آمریکا دارای توانمندی محدودی برای خدمات اورژانس به شهروندان آمریکا در عراق می‌باشد.

این بیانیه توصیه کرده است افراد بیمار« با وسایل حمل‌ و نقل تجاری هر چه زودتر خارج شوند».

 

سفارت آمریکا در بغداد روز دوشنبه ۲۳اردیبهشت ۹۸به شهروندان این کشور در مورد «افزایش تنشها» در عراقهشدار داد و بر «لزوم حفظ هوشیاری» تأکید کرده بود.

مطالب انتشار یافته توسط سفارتخانه آمریکا در بغداد از شهروندان آمریکاخواسته است: به عراق سفر نکنند؛ از توقف در مکانهای که به‌عنوان مکان تجمع آمریکاییها شناخته شده است اجتناب کنند؛ هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود به بیرون فاش نکنند و مراقب اطراف خود باشند.

 

روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت فرماندهی مرکزی ایالات متحده –سنتکام- اعلام کرد: به‌دلیل تهدیدهای جدی از جانب نیروهای مورد حمایت رژیم ایران، نیروهای ارتش آمریکا در عراق و سوریه در آماده‌باش سطح بالا قرار دارند.

در بیانیه سنتکام آمده است: سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و متحدانش اطلاعات قابل توجهی از تهدیدهای نیروهای مورد حمایت رژیم ایران در عراق دریافت کرده‌اند. این بیانیه می‌افزاید: این آمادگی به‌دلیل تهدیدهای جدی نیروهای مورد حمایت رژیم ایران است. ما هر گونه تهدید از ناحیه این نیروها در رابطه با نیروهای آمریکا را زیر نظر داریم.

 

به گزارش رویترز بیل اوربان سروان نیروی دریایی ایالات متحده و یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت در حالی‌که ما از نزدیک تهدیدات قریب‌الوقوع و موثق علیه نیروهای ایالات متحده در عراق را مانیتور می‌کنیم در آماده‌باش سطح بالا نیز قرار داریم»

 

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در سفراخیر  خود به بغداد به مقامات عراقی تاکید کرده که اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله یی از سوی شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران قرار بگیرد، نیروهای آمریکایی بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهند زد و باقدرت به آنها پاسخ خواهد داد.

رویترز روز ۱۵مه(۲۵اردیبهشت) از بغداد گزارش داد: بنا به گفته دو منبع امنیتی عراقی بازدید سرزده وزیرخارجه آمریکا مایک پمپئو  از بغداد بعد از آن بود که اطلاعات آمریکا نشان داد شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران موشکهایی را نزدیک پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی مستقر کرده اند.

این منبع گفت، پمپئو  درسفر خود به بغداد به مقامات ارشد عراقی گفت این شبه نظامیان که قدرت خود را در عراق گسترش می دهند  و اکنون بخشی از دستگاه امنیتی آن هستند، باید تحت کنترل باشند، در غیر اینصورت آمریکا با قدرت پاسخ خواهد داد.

رویترز افزود: یک منبع ارشد نظامی عراقی که از سفر پمپئو مطلع بود گفت« پیام از جانب آمریکاییان روشن بود. آنها خواستار این تضمین بودندکه عراق باید گروه هایی که منافع آمریکا را تهدید می کنند متوقف کند.

آنها گفتند اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهد زد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود اضافه می کند : پمپئو بعد از سفرش به عراق گفته بود:  ما نمی خواهیم در عراق کسی با حمله به کشوری دیگر در داخل عراق، دخالت کند.

یک منبع امنیتی عراقی دیگر به رویترز گفت: ارتباطات شنود شده توسط آمریکایی‌ها نشان داد که برخی از گروه های شبه نظامی مجدداً به عراق اعزام شده اند تا به اقدامات مشکوکی مبادرت کنند که آمریکاییان ‌آنها را تحریک آمیز میدانند. این منبع گفت، به عراقیان از جانب آمریکا گفته شده  با هر تهدیدی از جانب این گروه ها به وسیله نیروی مستقیم آمریکا برخورد خواهد شد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/588ab93d-faa2-4db9-b7d9-c71ec6304376"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات