728 x 90

سی‌و چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین - کاهش فعالیتهای نظامی روسیه

بمباران شهر ایرپین توسط نیروهای روسیه
بمباران شهر ایرپین توسط نیروهای روسیه

کاهش فعالیتهای نظامی روسیه بویژ‌ه در  کی‌یف و چرنیهف

رویترز  روز سه‌شنبه(۹فروردین)، یکی از معاونان وزیر دفاع روسیه پس از مذاکرات تیم های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین در استانبول گفت: روسیه تصمیم گرفته است فعالیت‌های نظامی خود در اطراف کی‌یف و چرنیهف اوکراین را به‌شدت کاهش دهد.

الکساندر فومین، معاون وزیر به خبرنگاران گفت، «به‌منظور افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای مذاکرات بیشتر و دستیابی به هدف نهایی، یعنی توافق و امضای (توافقنامه)، تصمیم گرفته شد که فعالیت‌های نظامی در مسیرهای کی‌یف و چرنیهف در سطح گسترده‌یی کاهش یابد».

فومین گفت که ستاد کل روسیه تصمیمات اتخاذ شده پس از بازگشت هیأت به مسکو را با جزئیات بیشتری فاش خواهد کرد.

مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند، در آخرین دور از مذاکرات با روسیه پیشنهاد کرده‌اند که اوکراین در ازای تضمینهای امنیتی، وضعیت بی‌طرفی را اتخاذ کند، به این معنی که کی‌یف به ائتلافهای نظامی نمی‌پیوندد یا میزبان پایگاههای نظامی نخواهد بود.

ولادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفت، روسیه  این پیشنهادها را بررسی کرده و در مورد آنها به رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین گزارش خواهد داد. مدینسکی گفت: «این پیشنهادها در آینده نزدیک بررسی و به رئیس‌جمهور گزارش خواهد شد و پاسخ ما داده خواهد شد».

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز -  آژیر حمله هوایی قبل از صبح روز سه‌شنبه در سراسر اوکراین به صدا درآمد، در حالی‌که مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسیه برای گفتگوهای رو در رو در ترکیه آماده می‌شدند و کی‌یف به‌دنبال آتش‌بس بدون به خطر انداختن قلمرو یا حاکمیت اوکراین بود. اوکراین و آمریکا امید چندانی به دستیابی به موفقیت در نشست عصر سه‌شنبه ندارند.

رویترز - با گذشت بیش از یک ماه از جنگ، بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم، بیش از ۳.۸ میلیون نفر به خارج از کشور گریختند، هزاران نفر کشته و زخمی شدند، و اقتصاد روسیه تحت فشار تحریم‌ها قرار گرفت.

رویترز - بر اساس آمارهای شهرداری، در شهر بندری ماریوپل در جنوب محاصره شده، نزدیک به ۵۰۰۰نفر از جمله حدود ۲۱۰ کودک کشته شده‌اند. رویترز نتوانست فوراً این اعداد را تأیید کند.

رویترز - دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین درباره مذاکرات ترکیه گفت: ما بر سر مردم، زمین یا حاکمیت اوکراین با کسی معامله نمی‌کنیم. کولبا در تلویزیون ملی گفت: «حداقل این مذاکرات؛ برنامه حل مشکلات بشردوستانه خواهد بود و سقف مذاکرات؛ دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس است».

عفو بین‌الملل  (۹فروردین): عفو بین‌الملل موارد متعددی از حملات خودسرانه که به شهروندان اوکراین آسیب می‌رساند را راستی‌آزمایی کرده است. هیچ توجیهی برای انداختن مهمات بمب خوشه‌یی بر نواحی پرجمعیت وجود ندارد چه رسد به نزدیک مدارس. ارتکاب به حملات خودسرانه یک جنایت جنگی است. ما نقض قوانین بین‌الملل را افشا می‌کنیم و برای حفاظت از پناهجویان کار می‌کنیم. اقدام کنید و تجاوز را متوقف کنید و از شهروندان حفاظت کنید. شهروندان می‌میرند و این جنگ در اوکراین باعث شده است جوامع و جانها از هم گسسته شوند.

توئیتر - اوسینت دیفندر مؤسسه رصد اطلاعاتی ارو پای شرقی - وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد که اولین دسته از سیستم‌های دفاع هوایی دوش پرتاب استار استریک (ساخت بریتانیا و با برد کوتاه) به ارتش اوکراین تحویل داده شده است، این اولین انتقال این سلاح ضدهواپیما به واحدهای اوکراینی که قبلاً با این سیستم آموزش دیده‌اند، است.

کی‌یف ایندیپندنت - وزارت دفاع بریتانیا: نیروهای روسی با «کمبود تدارکاتی مداوم» دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌گفته وزارت دفاع بریتانیا، ارتش روسیه به‌دلیل «فقدان انگیزه و روحیه در میان ارتش روسیه و نبردهای تهاجمی اوکراینی‌ها با کمبود مواجه است.

- یک هیأت از کشور اوکراین با سرپرستی الکسی رزنیکف وزیر  دفاع و میخائیل پودولیاک رئیس دفتر ریاست جمهوری این کشور برای شرکت در مذاکرات صلح وارد استانبول شده است. هیأت اوکراینی خواهان برقرار آتش بس در اوکراین هستند. آغاز مذاکرات در ساعت ۱۰ صبح امروز سه‌شنبه (۹فروردین) به وقت محلی اعلام شده است. 

 

 

تصویری از موقعیت ایرپین روی نقشه

تصویری از موقعیت ایرپین روی نقشه

 

شهر ایرپین از نیروهای روسیه پس گرفته شد

اوکراین شامگاه دوشنبه (۸فروردین) اعلام کرد که شهر ایرپین در حومه کی‌یف را از نیروهای روسیه پس گرفته است.
دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین گفت: «شهر اکنون آزاد شده است اما هنوز بودن در آنجا خطرناک است».

وی تأکید کرد: «نیروهای مسلح در حال پیشروی هستند، پلیس در حال پیشروی است و بلافاصله پاکسازی کامل در خیابان‌ها انجام می‌شود». ایست بازرسی اصلی در جاده ایرپین خارج از کی‌یف دو هفته پس از مرگ یک روزنامه‌نگار آمریکایی بار دیگر امروز باز شد. پیش‌تر شهردار ایرپین خبر «آزاد سازی» این شهر را از دست نیروهای روس داده بود.

 

اردوغان علائم مثبتی در مذاکرات صلح مشاهده می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از تماس تلفنی با وولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین گفته است، روند مثبتی را در مذاکرات صلح پیش‌بینی و مشاهده می‌کند. اردوغان در یک نطق تلویزیونی از جزئیات گفت و گوهایش با رهبران اوکراین و روسیه سخنی نگفت. او اعلام کرد که پیش از آغاز مذاکرات، با هیأتهای نمایندگی اوکراین و روسیه ملاقات خواهد کرد.

مذاکرات صلح در استانبول قرار است روز سه‌شنبه (۹فروردین) آغاز شود و دو روز به طول انجامد. دوره‌های مذاکرات پیشین نتیجه‌یی در پی نداشته‌اند.

 

موشک‌باران سنگین مناطق مسکونی اوکراین توسط روسیه

موشک‌باران سنگین مناطق مسکونی اوکراین توسط روسیه

 

اوکراین خسارت جنگ روسیه را ۵۶۵میلیارد دلار اعلام کرد

بارونز به‌نقل از خبرگزاری فرانسه: دولت اوکراین روز دوشنبه (۸فروردین) خسارات اقتصادی ناشی از تهاجم روسیه را که بیش از یک ماه در جریان است، نزدیک به ۵۶۵میلیارد دلار برآورد کرد.

یولیا سویرینکو وزیر اقتصاد، در فیس‌بوک گفت که برآورد ۵۶۴.۹ (پانصد و شصت و چهار و نه دهم) میلیارد دلاری شامل خسارت موجود به اضافه ضررهای مورد انتظار در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی است. سویرینکو که معاون نخست‌وزیر نیز هست گفت، «باید توجه داشت که هر روز اعداد تغییر می‌کنند و متأسفانه در حال افزایش هستند».

آسیب به اموال عمومی و خصوصی -- با متوسل‌شدن نیروهای روسی به بمبارانهای شدید که برخی شهرها را با توقف تهاجم آنها که از ۲۴فوریه آغاز شد با خاک یکسان کرده است -- بزرگترین عنصر بود.

سویرینکو گفت که خسارات زیرساختهای عمومی - شامل جاده‌ها، راه‌آهن و فرودگاههای آسیب دیده - بالغ بر ۱۱۹میلیارد دلار است، در حالی که خسارت به اموال خصوصی از جمله مسکن به ۹۰.۵ (نود و نیم) میلیارد دلار رسیده است. خسارات وارده به شرکتهای خصوصی ۸۰میلیارد دلار برآورد شده است.

سویرینکو تخمین زده است که تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۲ به میزان ۱۱۲میلیارد دلار کاهش خواهد یافت که یک کاهش بیش از ۵۵درصدی از فعالیت اقتصادی اوکراین در سال گذشته خواهد بود.

دولت اوکراین احتمالاً ۴۸میلیارد دلار از درآمد مالیاتی خود را از دست خواهد داد، یا تقریباً تمام آنچه را که انتظار داشت در سال جاری دریافت کند. در همین حال، ۵۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی احتمالاً محقق نخواهد شد.

سویرینکو گفت که دولت اوکراین به‌دنبال مصادره دارایی‌های روسیه است که در این کشور توقیف شده است. او گفت، «اوکراین، به‌رغم همه موانع، به‌دنبال پرداخت غرامت از جانب متجاوز خواهد بود».

 

تصویری از بمباران ماریوپل در اوکراین

تصویری از بمباران ماریوپل در اوکراین

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/27b4390e-256b-473e-9c63-d2af8d0f0976"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات