728 x 90

سخنان شماری از نمایندگان پارلمان اروپا در جریان بررسی قطعنامه‌های محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

روز چهارشنبه اول آذر و در جریان بررسی قطعنامه‌های محکومیت نقض حقوق‌بشر و سرکوب زنان در ایران در پارلمان اروپا شماری از نمایندگان طی سخنانی خواستار برخورد قاطع اتحادیه اروپا با حکومت آخوندی به‌خاطر سرکوب مردم ایران شدند.

آنا فوتیگا نماینده پارلمان اروپا از لهستان و وزیر خارجه پیشین این کشور گفت:

من به همه قربانیان آخوندهای حاکم بر ایران ادای احترام می‌کنم. در ژوئن ۲۰۲۳، شورای حقوق‌بشر به وخامت شدید وضعیت حقوق‌بشر در ایران اذعان کرد. . ما خواستار یکدستی در سیاست‌مان در قبال رژیم ایران به‌طور مشخص در دفاع از حقوق‌بشر در آنجا هستیم

 

دیوید لگا نماینده پارلمان اروپا:

باز هم به وضعیت وخیم حقوق‌بشر در ایران می‌پردازیم. یوهان فلودروس شهروند سوئدی و مقام رسمی اسیر اتحادیه اروپا و نیز شهروند سوئدی دکتر احمد رضا جلالی اسیر دیپلماسی گروگان‌گیری پیچیده رژیم هستند. باز هم ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم و باز هم وحشیگری وقفه‌ناپذیر رژیم را محکوم می‌کنیم.

نه به تبعیض علیه زنان، نه به دیپلماسی گروگان گیری، نه به مصونیت رهبران ایران از حسابرسی، سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری کنید،

 

آنا بونفریسکو ـ پارلمان اروپا از ایتالیا:

همه ما می‌دانیم که اتحادیه اروپا باید چه گام‌هایی بردارد تا در سمت درست تاریخ، در کنار زنانی که به‌قتل رسیده‌اند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، شکنجه شده‌اند، زندانی شده‌اند و سرکوب شده‌اند، قرار گیرد. ما باید سپاه پاسداران ایران را در لیست تحریم‌ها قرار دهیم، همان‌طور که آمریکا قبلاً این کار را کرده است. ما باید رژیم را در جامعه بین‌المللی منزوی کنیم، و این جایی است که اروپا قصور کرده است.

 

 

لوکاس مندل Lukas Mandl نماینده اتریش از گروه احزاب مردم اروپا EPP:

در رابطه با سیاست‌گذاری اجتماعی ممنوع کردن هرگز کارآیی نداشته است و در ژئوپولیتیک هم مماشات هرگز کارآیی نداشته است. جدیدترین نمونه عمده آن، توافق هسته‌یی موسوم به توافق برجام با رژیم ایران است. چنین توافقی نمی‌تواند انجام شود زیرا رژیم ایران به هیچ توافقی پایبند نیست. بنابراین رژیم ایران تهدیدی برای صلح و امنیت در این جهان است. و رژیم اسلامی تهدیدی برای شهروندان خود است و به‌ویژه زنان که در معرض سرکوب و انقیاد هستند، و از زندگی آزاد برخوردار نیستند و با هر گونه برابری جنسیتی فاصله زیادی دارند. و رژیم نه تنها این را تأیید می‌کند، بلکه آن را با تمام نیروی سرکوبگر خود به تمام جهان عرضه می‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم، تحریم می‌کنیم، حتی نیمه‌شب در مورد این موضوع در پارلمان اروپا بحث می‌کنیم، زیرا وقتی حقوق‌بشر این‌طور نقض می‌شود، اروپا نمی‌تواند نمی‌خوابد.

 

ایوان استفانک نماینده پارلمان اروپا از اسلواکی:

همکاران، حکومت کنونی ایران نه تنها صدای تغییر را نادیده گرفته است، بلکه سرکوب خود را تشدید کرده است، فعالان زیادی را بازداشت کرده و علیه مخالفان مسالمت‌آمیز قهر ظالمانه اعمال می‌کند.

بیایید با هم در همبستگی با مردم ایران بایستیم و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به اصول آزادی، کرامت و حقوق‌بشر تأکید کنیم. متشکرم.

 

کمیسیونر اتحادیه اروپا دبراوکا شویتسکا در پاسخ به سخنان نمایندگان گفت: همه ما تحت تأثیر شجاعت فوق‌العاده زنان و مردان در ایران در پی مرگ مهسا امینی در سپتامبر سال گذشته قرار گرفتیم.

اتحادیه اروپا نگران تداوم وخامت تدریجی حقوق‌بشر در ایران، سرکوب و ارعاب است که به شیوه‌ای تأسف بار، به‌ویژه علیه زنان ادامه دارد. ما هم‌چنین نگران سرعت فعلی اعدامها در کشور هستیم و طبق برآوردهای غیررسمی، حداقل ۵۵۰ نفر از ژانویه تاکنون اعدام شده‌اند. ما قاطعانه به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در سال گذشته، از جمله از طریق ۱۰ دور تحریم، واکنش نشان داده‌ایم.

(سایت پارلمان اروپا: ۱ آذر ۱۴۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a348ade2-3af1-439e-a848-c4f5f15707db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات