728 x 90

سی‌امین روز حمله روسیه به اوکراین - عقب‌ راندن نیروهای روسیه از حومه کی‌یف

انهدام تانکهای روسی توسط نیروهای اوکراین
انهدام تانکهای روسی توسط نیروهای اوکراین

تازه‌ترین تحولات اوکراین

رویترز - دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت روسیه روز جمعه گفت: «احمقانه» است که تصور کنیم تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسیه می‌تواند بر دولت مسکو تأثیر بگذارد.

رویترز - زلنسکی روز جمعه گفت که اوکراینیها «نیاز به دستیابی به صلح» و توقف بمباران روسیه دارند که میلیون‌ها نفر را مجبور به فرار به کشورهایی مانند لهستان کرده است، جایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است شاهد این بحران باشد.

رویترز - پس از اجلاس سران رهبران در بروکسل که با هدف نشان‌دادن یک جبهه متحد غربی در برابر تهاجم یک ماهه روسیه به همسایه‌اش انجام شد، بایدن روز جمعه به لهستان رفت تا با کارشناسان دخیل در پاسخ به پناهجویان دیدار کند.
رهبران غربی تجاوز وحشیانه مسکو را محکوم کردند و پس از مذاکرات روز پنجشنبه در بروکسل وعده کمکهای نظامی و بشردوستانه جدید دادند.

رویترز - یک مقام ارشد پنتاگون روز پنجشنبه: روسیه در حال تمام شدن مهمات هدایت‌شونده دقیق[نقطه زن] است و به احتمال زیاد به بمبهای به‌اصطلاح گنگ[غیرهدایت‌شونده] و توپخانه متکی است.

رویترز - یک مقام ارشد پنتاگون روز پنجشنبه گفت که روسیه از درگیری در اوکراین ضعیف‌تر و منزوی‌تر بیرون خواهد آمد.

رویترز - در حالی که لندن و واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو در سه اجلاس روز پنجشنبه با هدف نشان‌دادن اتحاد غرب علیه جنگ روسیه در اوکراین اعمال کردند، ناتو به کی‌یف وعده حمایت نظامی جدید داد و نیروهای بیشتری را به جناح شرقی ائتلاف اختصاص داد. رهبران ناتو در نشست بروکسل موافقت کردند که به اوکراین در محافظت از خود در برابر هر گونه حمله شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌یی کمک کنند و یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن و متحدانش نیز در حال تلاش برای ارائه موشکهای ضد کشتی به کی‌یف هستند.

رویترز - سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند، ایالات متحده نرخ شکست قابل توجهی برای دقت برخی از موشکهای روسی در اوکراین که به ۶۰درصد می‌رسد را ارزیابی می‌کنند.

 

حمله نیروهای اوکراین به ستونهای ارتش روسیه

حمله نیروهای اوکراین به ستونهای ارتش روسیه

 

بایدن روسیه را در صورت حمله شیمیایی تهدید کرد

خبرگزاری فرانسه - جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که روز ۴فروردین در بروکسل در سه نشست رهبران کشورهای عضو ناتو، گروه هفت و سپس شورای اروپا شرکت کرده بود، برای نخستین بار هشدار داد که اگر روسیه در تهاجم خود به اوکراین سلاح شیمیایی بکار برد با «پاسخ» ناتو روبه‌رو خواهد شد. ناتو و کشورهای غربی خطر حمله با سلاح شیمیایی از سوی مسکو را «بسیار محتمل» می‌دانند. ولودیمیر زِلِنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در سخنان خود در برابر رهبران ناتو نسبت به این تهدید ابراز نگرانی کرد.

 

بیانیه رهبران جی هفت – بروکسل (۴فروردین)

سایت شورای اتحادیه اروپا:
۱. ما، رهبران G۷، امروز در بروکسل به دعوت آلمان، ریاست G۷، تشکیل جلسه دادیم تا همکاری خود را با توجه به تجاوز غیرقابل توجیه، بی‌دلیل و غیرقانونی روسیه و جنگ تجاوزگرانه رئیس‌جمهور پوتین علیه حاکمیت و استقلال اوکراین تقویت کنیم. ما در کنار دولت و مردم اوکراین خواهیم بود.

۲. ما در عزم خود برای بازگرداندن صلح و ثبات و حمایت از قوانین بین‌المللی متحد هستیم. پس از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲مارس ۲۰۲۲، ما هم‌چنان در کنار اکثریت قاطع جامعه بین‌المللی، در محکومیت تجاوز نظامی روسیه و رنج و تلفات انسانی ناشی از آن، خواهیم ایستاد.

۳. ما هم‌چنان نسبت به حملات ویرانگر به اوکراین ابراز انزجار می‌کنیم و آنرا محکوم می‌کنیم...

۶. ما از هیچ تلاشی برای حسابرسی از رئیس‌جمهور پوتین و معماران و حامیان این تجاوز، از جمله رژیم لوکاشنکو در بلاروس، در قبال اقدامات آنها دریغ نخواهیم کرد. برای این منظور، ما به همکاری با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

۷. ما بر عزم خود برای اعمال عواقب شدید بر روسیه، از جمله با اجرای کامل اقدامات اقتصادی و مالی که قبلاً اعمال کردیم، تأکید می‌کنیم... .

ما نسبت به هر گونه تهدید استفاده از سلاحهای شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌یی یا مواد مرتبط هشدار می‌دهیم. ما تعهدات روسیه بر اساس معاهدات بین‌المللی را که امضاکننده آن است و از همه ما محافظت می‌کند، یادآوری می‌کنیم... .

ما در حمایت از مردم اوکراین در مقاومت قهرمانانه آنها در برابر تجاوز بی‌دلیل و غیرقانونی روسیه مصمم هستیم... .

ما در حال برداشتن گام‌های بیشتری برای کاهش اتکای خود به انرژی روسیه هستیم و برای این منظور با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. در عین‌حال، ما از به‌دست آوردن منابع جایگزین و پایدار اطمینان حاصل خواهیم کرد.

 

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلستان علیه روسیه

آمریکا روز پنجشنبه چهارم فروردین بسته‌ای از تحریم‌های سنگین جدید را علیه روسیه اعلام کرد که شامل ۴۸شرکت بزرگ دفاعی روسیه می‌شود. تحریم ۳۲۸عضو پارلمان روسیه، تحریم هرمان گرف، رئیس بزرگترین مؤسسه مالی روسیه یعنی «اسبربانک» و مشاور پوتین از دهه۱۹۹۰ و تحریم ۱۷ عضو هیأت مدیره مؤسسه مالی «سووکوم‌بانک» روسیه از دیگر موارد این تصمیم جدید هستند.

در همین روز خبر رسید که انگلستان نیز ۶۵شرکت و شخصیت حقیقی را به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم می‌کند. این اهداف شامل بزرگترین بانک خصوصی روسیه و زنی است که دولت بریتانیا می‌گوید دخترخوانده سرگیی لاوروف وزیر خارجه روسیه است.

آلفا بانک، بزرگترین بانک خصوصی روسیه و آلروسا، بزرگترین شرکت معدنکاری الماس در میان تحریم‌شدگان از سوی انگلستان هستند.

 

انهدام تانکهای روسی توسط رزمندگان اوکراینی

انهدام تانکهای روسی توسط رزمندگان اوکراینی

 

عقب‌راندن نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته است که نیروهای این کشور سربازان روس را از برخی مناطق اطراف کی‌یف عقب رانده‌اند، اما هشدار داد که مسکو هم‌چنان به محاصره و تصرف پایتخت اوکراین امیدوار است. الکساندر موتوزیانیک در یک نشست تلویزیونی گفت: «در برخی بخش‌ها دشمن بیش از ۷۰کیلومتر عقب رانده شد و در برخی بخش‌ها دشمن در فاصله ۳۵کیلومتری قرار دارد».

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که روسیه تجهیزات نظامی بیشتری به بلاروس ارسال کرده است تا نیروهای خود را در حمله به کی‌یف تقویت کند.

 

انهدام تانکهای روسی در حوالی کی‌یف

انهدام تانکهای روسی در حوالی کی‌یف

 

ارسال ۳۸میلیون یورو تسلیحات به اوکراین توسط آلمان

آلمان تنها در دو هفته تسلیحات به ارزش تقریباً ۳۸میلیون یورو به اوکراین فرستاده است. وزارت اقتصاد آلمان قبلاً نیز ارسال ۱۴خودروی زرهی و ۴۰۰قبضه سلاح ضدتانک به اوکراین را تأیید کرده بود. اوکراین از آلمان سامانه‌های موشکی ضدهوایی میان‌برد، موشکهای ضدهوایی قابل حمل، تسلیحات ضد پهپادی، سامانه‌های موقعیت‌یابی الکترونیکی و هم‌چنین مهمات درخواست کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/674c9749-7c83-424f-ab4b-1d4708ead455"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات